Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blondine

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-08, 09:24   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Blondine

Synes dere "blondine" er et negativ ord?
Kan det sammenlignes med "mongolid" og "neger" feks.?
Er en fordumsfull smily?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 09:26   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blondine

Det kommer an på. Blondine kan rett og slett bety "dame/jente med blondt hår", eller det kan indikere at man er litt trang i nøtta og/eller naiv.

Fordumsfull.

Gammel 27-05-08, 09:29   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, litt ihvertfall. Det er ofte brukt negativt, men har også positive fordommer knyttet til seg, så jeg synes ikke det kan sammenlignes med andre ord som for det meste har negative fordommer knyttet til seg. er en smiley som er helt ok dersom man bruker den om seg selv, men ikke dersom man bruker den om andre, litt som at det er greit for mørkhudete å omtale seg selv som neger, men det er ikke greit at andre gjør det.

Gammel 27-05-08, 09:30   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordumsfull.

Veldig nostalgisk, ja.

Jeg tenker egentlig på "blondine" som et litt utdatert ord som nesten bare brukes i vitser. "Brunette" er heller ikke en del av mitt daglige vokabular.

Gammel 27-05-08, 09:31   #5
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener dere at blondine og neger er i samme kategori?

Gammel 27-05-08, 09:33   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det mener jeg ikke.

Gammel 27-05-08, 09:40   #7
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Synes dere "blondine" er et negativ ord?
Kan det sammenlignes med "mongolid" og "neger" feks.?
Er en fordumsfull smily?

Nei, nei og ja!

Gammel 27-05-08, 09:44   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Blondine bruker jeg svært lite, det er et gammelt ord. Blond er bare en beskrivelse av en hårfarge, men blånn er en negativ beskrivelse av litt korte mennesker. Jeg er ganske så blånn innimellom, resten av tiden er jeg kun blond.

Gammel 27-05-08, 09:51   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Blondine bruker jeg svært lite, det er et gammelt ord. Blond er bare en beskrivelse av en hårfarge, men blånn er en negativ beskrivelse av litt korte mennesker. Jeg er ganske så blånn innimellom, resten av tiden er jeg kun blond.

Jeg også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 10:04   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at blondine er et ord som kan brukes veldig negativt, men jeg synes vi blondiner har tatt det tilbake ved å innføre uttrykket blånn. Blånn kan brukes uansett hårfarge.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 15:55   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Blondine" bruker jeg som oftest om den mer valgte looken med veldig bleket hår, veldig rosa lepper, mye sminke og veldig kunstig brun hud. Det er en helt spesifikk utseendekategori som de fleste kjenner igjen. Og det er SVÆRT ofte en sammenheng mellom en sånn valgt look og et litt blåst innhold, og den "fordommen" skinner nok gjennom dersom jeg beskriver noen som blondine.

Skal jeg bare beskrive noens hårfarge så sier jeg "blond". Det er noe annet enn blondine.

Mener jeg "naiv og tett" så sier jeg "blånn", og da har det ingenting med hårfarge å gjøre.

Gammel 27-05-08, 15:55   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg definerer for eksempel Nenne som "blond", og hverken "blånn" eller "blondine".

Gammel 27-05-08, 15:57   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Som "blondine" blir jeg nesten litt snurt av spørsmålet . At noen kan ha fordommer mot meg på grunn av min hårfarge har jeg vondt for å svelge. Jeg misliker veldig at ordet har fått negativ betydning i mange sammenhenger.
Som Elinblu så har jeg også sluttet å bruke ordet, trist men sant..

Gammel 27-05-08, 16:18   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke blondine er et negativt ord, men blond og blånn er negativt. Domm såmm et brø er definitivt negativt.
Man trenger ikke være blondinge for å være blond. Jeg har en blond hund, som i tillegg er svensk, og det sier jo sitt. Stakkars bikkje.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 16:35   #15
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

HÆ?

Selv synes jeg den smileysen er super å bruke hvis man ikke forstår hva det blir snakket om, eller hvis man har bæsjet litt i skuffen Men fordumsfull synes jeg ikke den er! Hvis man sier noen er blondine er det ikke negativt, men sier man noen er helt blånn, da er det noe annet.
(Bruker forøvrig å si at folk har lyst hår, og ikke blond.)

Sist redigert av Pelikan : 27-05-08 kl 16:42. Årsak: Måtte tilføre litt :blond:
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 22:43   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg synes ikke blondine er et negativt ord, men blond og blånn er negativt. Domm såmm et brø er definitivt negativt.
Man trenger ikke være blondinge for å være blond. Jeg har en blond hund, som i tillegg er svensk, og det sier jo sitt. Stakkars bikkje.

Da bruker vi "blond" og "blondine" helt motsatt, vi, Liven.

Jeg tror det stort sett vil fremgå av sammenhengen hva man legger i ordet:

"Jeg overhørte en samtale på trikken i dag. To skikkelige BLONDINER som satt og prøvde å regne ut hvor gamle de hadde vært da de var russ, men ikke fikk det til" (direkte sitat fra min mann her om dagen)

Eller: "Snakket du med mammaen til nnn i barnehagen i dag? Du vet, hun blonde, litt høye" (da snakker jeg bare om hårfargen)

Gammel 27-05-08, 23:16   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Da bruker vi "blond" og "blondine" helt motsatt, vi, Liven.

Jeg tror det stort sett vil fremgå av sammenhengen hva man legger i ordet:

"Jeg overhørte en samtale på trikken i dag. To skikkelige BLONDINER som satt og prøvde å regne ut hvor gamle de hadde vært da de var russ, men ikke fikk det til" (direkte sitat fra min mann her om dagen)

Eller: "Snakket du med mammaen til nnn i barnehagen i dag? Du vet, hun blonde, litt høye" (da snakker jeg bare om hårfargen)

Artig.
Jeg ville sagt noe slikt som:
"Jeg overhørte en samtale på bussen (vi har ikke trikk ) i dag. To skikkelig blonde ***** (jeg hadde sikkert kalt dem noe lite flatterende) satt og prøvde å regne ut osv..."

Videre:
"...du vet, hun litt høye med blondt hår". Jeg bruker veldig sjelden ordet blondine.

Gammel 27-05-08, 23:31   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror ordet **** skal dekke er "bimboer".

Gammel 27-05-08, 23:31   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg definerer for eksempel Nenne som "blond", og hverken "blånn" eller "blondine".

Det var da enda godt!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 23:37   #20
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg tror ordet **** skal dekke er "bimboer".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.