|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Mer navnstatistikkJeg har gjort et dypdykk i SSBs navnstatistikk for å finne forskjeller mellom jente- og guttenavn. I denne tråden påpekte jeg at jenter oftere har navn med vokalending og gutter konsonantending. Jeg har nå sjekket alle navn som er brukt fra 1998 til 2007. I denne perioden er 542 jentenavn og 462 guttenavn blitt brukt. Statitikken baserer seg på 269620 gutter og 252092 jenter, og inkluderer alle med navn som er blitt gitt til minst 4 personer. Denne viser at 84,7% av jentene har vokalending, mens 89,7% av guttene har konsonantending. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mer navnstatistikkForskjellene er vel ikke så overraskende. Jeg vil tro andelen med norske jentenavn med vokalendinger er langt større enn norske guttenavn med vokalendinger, dermed blir jo sannsynligheten for at en jente får navn med vokalending mye større enn at en gutt får navn med vokalending (i tillegg til at korte jentenavn med a-ending har vært på mote en stund, virker det som). Det samme gjelder vel for antall stavelser, jeg tipper det fins flere guttenavn med bare en stavelse, enn jentenavn med en stavelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Textrovert
|
![]() Sv: Mer navnstatistikk
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mer navnstatistikkJeg håper at dette er noe du får betalt for å gjøre, for det hørtes ekstremt omfattende ut.
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Mer navnstatistikk
Nope. Kun nerding og fascinasjon for navn og statistikk.
All navnstatistikk fra SSB baserer seg på første fornavn. |
![]() |
![]() |
#8 |
Gro
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer navnstatistikkWow! Jeg tror jeg digger deg, Nebbia! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |