Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mer navnstatistikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-08, 07:57   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Mer navnstatistikk

Jeg har gjort et dypdykk i SSBs navnstatistikk for å finne forskjeller mellom jente- og guttenavn. I denne tråden påpekte jeg at jenter oftere har navn med vokalending og gutter konsonantending. Jeg har nå sjekket alle navn som er brukt fra 1998 til 2007. I denne perioden er 542 jentenavn og 462 guttenavn blitt brukt. Statitikken baserer seg på 269620 gutter og 252092 jenter, og inkluderer alle med navn som er blitt gitt til minst 4 personer. Denne viser at 84,7% av jentene har vokalending, mens 89,7% av guttene har konsonantending.

Jeg har også sett på antall stavelser, og ikke overraskende er det forskjeller her også. 10,6% av guttene har énstavelsesnavn, mens det tilsvarende tallet for jentene er 1,3%. To- og trestavelsesnavn for jentene utgjør henholdsvis 55,5% og 39,4% av navnene, mens de tilsvarende tallene for guttene er 64,1% og 22,0%. Firestavelesesnavn har ganske lik fordeling; 3,3% for gutter og 3,8% hos jenter. Det er allikevel en liten forskjell å legge merke til her også. Andelen firestavelsesnavn for gutter kommer nesten i sin helhet fra tre navn: Alexander, Aleksander og Sebastian. Jentene har ingen firestavelsesnavn som utmerker seg i like stor grad, men det er til gjengjeld 35 stykker av dem.

Jente- og guttenavn har også noen likheter. Særlig når det kommer det første bokstav i navnet. M, S og A er de mest bruke førstebokstavene for begge kjønn. 33,0% av guttenavnene og 38,1% av jentenavnene begynner på disse bokstavene.

Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 09:04   #2
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mer navnstatistikk

Forskjellene er vel ikke så overraskende. Jeg vil tro andelen med norske jentenavn med vokalendinger er langt større enn norske guttenavn med vokalendinger, dermed blir jo sannsynligheten for at en jente får navn med vokalending mye større enn at en gutt får navn med vokalending (i tillegg til at korte jentenavn med a-ending har vært på mote en stund, virker det som). Det samme gjelder vel for antall stavelser, jeg tipper det fins flere guttenavn med bare en stavelse, enn jentenavn med en stavelse.

Statistikk er gøy! Vel, kanskje ikke så veldig når man akkurat har hatt eksamen i det og er sånn passe fed up.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 09:45   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnenerding.

Gammel 31-05-08, 19:36   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av sønnene mine har enstavelsesnavn. Ingen har firestavelsesnavn. Og bare én av dem har navn som slutter på konsonant. : opplyser :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 20:20   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kul statistikk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 21:02   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper at dette er noe du får betalt for å gjøre, for det hørtes ekstremt omfattende ut.

Jeg digger navnestatestikk og koste med med det du har konstatert.

Datteren min har vokalending på et tostavelsesnavn.

Sønnen har navn med bindestrek hvor vi bruker begge navnene aktivt, så da vet jeg ikke helt hva som gjelder. Det første navnet i dobbelnavnet er Ole, så det er jo vokalending, men navnet sett under ett ender på konsonant.

Gammel 31-05-08, 21:10   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg håper at dette er noe du får betalt for å gjøre, for det hørtes ekstremt omfattende ut.

Nope. Kun nerding og fascinasjon for navn og statistikk.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Sønnen har navn med bindestrek hvor vi bruker begge navnene aktivt, så da vet jeg ikke helt hva som gjelder.

All navnstatistikk fra SSB baserer seg på første fornavn.

Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 21:21   #8
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Wow! Jeg tror jeg digger deg, Nebbia!

Jeg har selv vokalending i mitt trestavelsesnavn, men liker best konsonantendinger.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 21:25   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

All navnstatistikk fra SSB baserer seg på første fornavn.

Da heter han Ole, og har vokalending.

Men vi synes liksom ikke at han heter bare Ole, men jeg skjønner jo at man må gjøre et skille på det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.