|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trøtt
|
![]() Spagetti bolognese restaurant styleFamilien har bestilt spag bol til middag, og vil ha den "akkurat sånn som de har på restaurant". Har noen en velprøvd oppskrift å dele?
![]() |
#2 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleBlank løk og hvitløk, ha oppi en gulrot eller to kuttet smått, fres inn et par-tre teskjeer tomatpure med litt sukker, hell over en boks eller to med hermetiske tomater. Stek karbonadedeig og en pakke bacon i små biter og ha i gryta. Hell oppi en god klunk rødvin og evt litt kjøttbuljong eller kraft. Litt salt og pepper. La småputre lenge.
![]() |
#4 |
En som trener
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant style
Yummy, den hørtes god ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleVi bruker MatPrat sin,
![]() |
#6 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleLøk, hvitløk, gulrot, tomatpulpa, karbonadedeig, litt bacon, oregano, pepper, litt sukker, mye rødvin - la det putre i mange, mange timer - dess lenger dess bedre - fire-fem timer minst.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleDet må selleri med også. Det, bacon og rødvin gir veldig "autentisk" smak. Evt. også bittelitt røkt paprika (og de andre ingrediensene, selvfølgelig). (Om du vil ha en hurtigvariant er ikke Villa Paradiso sin spag-bol på ferdigkartong så dum, om enn litt salt).
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleNå ble jeg sulten! Får lage en søndag vi har litt tid.
![]() |
#10 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleJeg liker denen veldig godt: http://www.foodnetwork.com/recipes/p...se-recipe.html. Det å finkutte grønnsakene så mye (kjører dem i foodprosessor) synes jeg gjør mye for smaken. Jeg pleier i tillegg å tilsette godt bacon og litt hermetiske tomater (ca en boks til 1 kg kjøtt), og lar gryta stå i ovnen (uten lokk) i stedet for på plata. Det sistenevnte synes jeg gir en rikere smak.
![]() |
#12 |
Trøtt
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleNå putrer omtrent den fra foodnetwork pluss en pakke kalkunbacon på plata, med 2 kg kjøtt i. Skal straks ha i tomatpuré og vin, og så skal den få putre utover kvelden.
![]() |
#14 |
biffvase
Ble dere fornøyde?
![]() |
#15 |
Trøtt
|
Jepp! Veldig! Men når jeg tok den ut av fryseren var det som om den manglet "noe" krydder. Har bare brukt salt, pepper og laurbær som i oppskriften. Forslag? Kanskje litt mere pepper?
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleJeg syns godt det kan være litt krydder og urter - basilikum, litt cayennepepper eller chili, paprikapulver, et sånt multipastakrydder av den typen med kvern i lokket (Pasta Rosso?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
biffvase
Jeg har stort sett holdt meg sånn noenlunde til oppskriften, men jeg peprer alltid ekstra, tror jeg. Jeg synes imidlertid ofte at når det mangler "noe" så mangler det syre; kanskje du kan prøve med en skvett balsamico i sausen?
![]() |
#18 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Spagetti bolognese restaurant styleVi bruker mye oregano, litt rosmarin, hvitløk og mye pepper. Samme som i Bølgen og Moi sin tomatsaus. De insisterer på frisk rosmarin. Og en teskje balsamico til 2 dl tomat. Revet muskat i begge sausene, og hvit pepper i bechamelsaus.
![]() |
|
|