Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 20:29   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Dere som ikke er fornøyde med dagens abortlov (jeg vet jeg ikke er det), har dere tenkt noe på hvordan dere helst ville at den skulle vært?

Gammel 25-08-08, 20:54   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Jeg synes vel at prevensjonsundervisning er på sin plass ved ett visst antall aborter innenfor ett gitt tidsrom. Ellers mener jeg det skal være ett lavterskeltilbud uten at noen skal stille spørsmål rundt en slik avgjørelse. Jeg tror det er de absolutt færreste som tar abort med lett hjerte. Jeg kunne kanskje være med på å øke uke-grensen for selvbestemt abort noe.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:56   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes loven bør være slik den er, men at det ble obligatorisk med samtaler og rådgiving i forkant av inngrepet. Spesielt i tilfeller med unge jenter som ikke helt vet opp ned på seg selv i den situasjonen, og som ikke ser andre løsninger enn abort.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:57   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg veit ikkje heilt korleis regelverket er i dag, men dersom det ikkje er tilfelle at pasientar vert tilbudt samtale om moglegheiter og rettigheiter så synest eg dei bør få det. Veldig mange (spesielt studentar) trur at dei ikkje har økonomiske ressursar til å ta seg av barn, og tek kanskje difor abort av "feil" årsaker.

Men som tommelfingerregel så meiner eg at det må vere logos-tilbod og ikkje kjenslemessig påverknad som skal vere gjeldande tilbod.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:59   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er i allefall fullstendig motstandar av å auke abortgrensa til 18-20 veker som somme argumenterer for. Eg kjenner at eg synest 12 veker også er i overkant lenge.

Gammel 25-08-08, 20:59   #6
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke ha innskrenket den på noe vis. Det er andre tiltak som er viktige, som seksualopplysning, gratis prevensjon og et godt apparat for dem som blir uplanlagt gravide. Det skal være praktisk og økonomisk mulig å bli for eksempel alenemor.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:01   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg ville ikke ha innskrenket den på noe vis. Det er andre tiltak som er viktige, som seksualopplysning, gratis prevensjon og et godt apparat for dem som blir uplanlagt gravide. Det skal være praktisk og økonomisk mulig å bli for eksempel alenemor.

Jeg er veldig enig med AR her.

Gammel 25-08-08, 21:01   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er i allefall fullstendig motstandar av å auke abortgrensa til 18-20 veker som somme argumenterer for. Eg kjenner at eg synest 12 veker også er i overkant lenge.

Enig! Jeg skjønner ikke dette behovet for å utvide den grensen, jeg blir dårlig. Det er hårreisende at det er fri abort til uke 18 i Sverige, og enda verre at grensen er uke 24 i England.

Gammel 25-08-08, 21:04   #9
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes den må stå som den står.

På ønskelista mi står imidlertid at vi anerkjenner at det er et tøft og mange ganger ensomt valg ved ideelt sett å tilby obligatorisk veiledning/rådgivning før et abortinngrep.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:05   #10
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig! Jeg skjønner ikke dette behovet for å utvide den grensen, jeg blir dårlig. Det er hårreisende at det er fri abort til uke 18 i Sverige, og enda verre at grensen er uke 24 i England.

Og fram til fødsel i Russland... Eg hugsar med skrekk og gru dokumentaren om spedbarn som vart kakka i hovudet under fødsel fordi dei framleis ikkje var heilt ute og dermed pr. def. ikkje fødde.

Gammel 25-08-08, 21:07   #11
lowrider
Velger å ignorere idioter

lowrider sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Der jeg er så heldig å slippe morgen sol
lowrider bør skjerpe seg
Standard

Og fram til fødsel i Russland... Eg hugsar med skrekk og gru dokumentaren om spedbarn som vart kakka i hovudet under fødsel fordi dei framleis ikkje var heilt ute og dermed pr. def. ikkje fødde.

OMG

Gammel 25-08-08, 21:09   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Den dokumentaren orket jeg ikke å se, men jeg leste om den (om det er den samme). En sykepleier gråt da hun aborterte ei lita jente i 36. svangerskapsuke. Helt perfekt, men død (moren fikk noen tabletter). Dette er visst helt vanlig der borte. Jeg takler ikke å vite sånt, jeg blir sinnssyk!

Gammel 25-08-08, 21:09   #13
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg synes den må stå som den står.

På ønskelista mi står imidlertid at vi anerkjenner at det er et tøft og mange ganger ensomt valg ved ideelt sett å tilby obligatorisk veiledning/rådgivning før et abortinngrep.

Jeg er enig med deg, men jeg er redd for at obligatorisk veiledning/rådgivning av mange vil oppleves som trakassering.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:11   #14
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selvbestemt abort t.o.m åttende svangerskapsuke. Deretter nemnd fram til tolv uker. Deretter forbudt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:11   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Selvbestemt abort t.o.m åttende svangerskapsuke. Deretter nemnd fram til tolv uker. Deretter forbudt.

Det er omtrent der jeg også lander foreløpig.

Gammel 25-08-08, 21:19   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Også dersom det er foster med alvorlige defekter som ikke er forenlig med liv utenfor livmoren?

Gammel 25-08-08, 21:19   #17
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

... men jeg er redd for at obligatorisk veiledning/rådgivning av mange vil oppleves som trakassering.

Ja, dessverre er det nok sånn. Men de få tilfellene jeg kjenner til som har stått i det valget har hatt utrolig godt av en nøytral samtalepartner når valget skal tas - eller når det allerede er tatt. Så som sagt. Det er på ønskelista mi.

Gammel 25-08-08, 21:21   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Også dersom det er foster med alvorlige defekter som ikke er forenlig med liv utenfor livmoren?

Det synes jeg blir noe helt annet, men da er det jo ikke lenger snakk om fri abort, men om senabort, der valget er tatt sammen med helsepersonell. Jeg snakker om fri abort.

Gammel 25-08-08, 21:21   #19
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Da blir jeg litt nysgjerrig. Hvorfor er det bedre å ta abort i 8. enn i 12. uke? Jeg forstår jo hvorfor det følelsesmessig er "bedre", siden utviklingen er kommet ganske langt i 12. uke. Men hvis vi snakker prinsippielt?

Gammel 25-08-08, 21:25   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Da blir jeg litt nysgjerrig. Hvorfor er det bedre å ta abort i 8. enn i 12. uke? Jeg forstår jo hvorfor det følelsesmessig er "bedre", siden utviklingen er kommet ganske langt i 12. uke. Men hvis vi snakker prinsippielt?

Nei, ikkje dra inn det perspektivet . Det er faktisk det einaste perspektivet som gjer at eg hallar mot å vere totalmotstandar av abortlova. I prinsippet meiner eg at eit barn er til frå det sekundet befruktninga skjer (då heile grunnlaget fro utsjånad, eigenskapar og personlegheit på mange måtar allereie er lagt), så eg slit veldig med å kunne forsvare abortlova i det heile tatt...

Men eg ser likevel ikkje noko reelt alternativ til å vere for sjølvbestemt abort. Detaljnivået er veldig vanskeleg og eit etisk og moralsk minefelt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.