Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erfaringer med å fryse melk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 16:02   #1
Frantzen
Passiv

Spørsmål

Erfaringer med å fryse melk?

Vi drikker lite melk her i huset, og når vi en sjelden gang skal ha melk til et eller annet blir det alltid endel igjen som blir stående til den er sur og må kastes.
Nå har jeg både helmelk og laktoseredusert stående, noen som vet om det går bra å fryse det?

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:32   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Erfaringer med å fryse melk?

Det vil jeg tro går helt fint, om du skal bruke den i mat når du tiner den igjen.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:43   #3
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i alle fall hørt at folk fryser melk som de bruker til å lage grøt og slikt av senere.

Gammel 19-10-08, 16:47   #4
Left
Passiv

Standard

Jeg er faktisk helt sikker på at det går, for mormor pleide å fryse ned melk som hun ville bruke i brøddeig etc.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 16:54   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste en gang en reportasje om livet i en iskald Sibir-landsby. Der hadde man vinterens melkeforsyning i en diger frossen blokk på verandaen, og hugget løs litt og tinte når man trengte det.

Men så hadde de visst ingen alternativer heller, og det sto ikke noe om hvor godt melken smakte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 17:06   #6
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

og det sto ikke noe om hvor godt melken smakte.

Jeg tror ikke jeg har veldig lyst til å drikke den etterpå, altså, men å bruke den i matlaging bør vel kunne gå.
Ihvertfall til mat som skal varmebehandles. Å lage vafler på melk som har vært frosset er vel kanskje ikke det helt store.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 17:21   #7
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Det går helt fint å fryse melk og bruke til matlaging etterpå. Bare frys det før den blir sur. Har laget både grøt og boller av frosset melk.

Gammel 19-10-08, 18:03   #8
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Jeg tror ikke jeg har veldig lyst til å drikke den etterpå, altså, men å bruke den i matlaging bør vel kunne gå.
Ihvertfall til mat som skal varmebehandles. Å lage vafler på melk som har vært frosset er vel kanskje ikke det helt store.

Nå varmebehandles vel strengt tatt vafler da...

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 18:57   #9
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har jobbet på tankbåt, og der frøs de melken når vi var lenge i sjøen. Den smakte pyton etter tining.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
frysing, melk, rester

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.