Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentenavn og vokaler, guttenavn og konsonanter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vokal eller konsonant som siste bokstav i navnet?
Jeg har én eller flere jenter med konsonant som siste bokstav i navnet 30 17,44%
Jeg har én eller flere jenter med vokal som siste bokstav navnet 89 51,74%
Jeg har to eller flere jenter og de har både vokal og konsonant som siste bokstav i navnene 4 2,33%
Jeg har én eller flere gutter med konsonant som siste bokstav i navnet 101 58,72%
Jeg har én eller flere gutter med vokal som siste bokstav navnet 19 11,05%
Jeg har to eller flere gutter og de har både vokal og konsonant som siste bokstav i navnene 10 5,81%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-08, 12:37   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Jentenavn og vokaler, guttenavn og konsonanter

Navnstatistikk er gøy. Jeg kikket litt på SSBs statistikk for et par måneder siden, men det slo meg først nå at det er en markant forskjell på gutte- og jentenavn. I alle fall blant nye navn. Guttenavn slutter ofte på en konsonant og jentenavn på en vokal. Jeg har sjekket navnstatistikken hos SSB for 2007, og blant de 20 mest populære guttenavnene sluttet samtlige på en konsonant, mens 17 av 20 jentenavn sluttet på en vokal. Blant guttenavnene er det én vokalendelse med stum h. Blant jentenavnene er de tre konsonantene en tilnærmet stum d og to stumme h’er. Så ordlydmessig er det 19-1 i konsonantenes favør for guttene, og 20-0 i vokalenes favør for jentene.

Konsonant-/vokalforskjellene er nok noe motepreget, for ser man på de mest brukte navnene totalt sett er det 4 vokaler inne blant topp 20 for menn, mens vokaler og konsonanter blant kvinnene fordeler seg søsterlig med 10/10. Utviklingen kan trygt sies å være ganske ensrettet.

Uten å dvele så mye ved årsaker – hva slags bokstavendelser har FP-barna?

Poll kommer. For de som har barn av begge kjønn, ja, det er en flervalgspoll.

Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:39   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentenavn og vokaler, guttenavn og konsonanter

Gut med konsonantending.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:39   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, vi følger visst teorien din. Når det er sagt så er det fremdeles håp - jeg må si at det blir langt mer schwung over Førstedamens navn hvis vi dropper vokalendingen. :intern:

Broren min og jeg følger også denne teorien.

Gammel 02-05-08, 12:39   #4
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jente med A-endelse (men ikke et 10 på topp navn)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:40   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg i alle fall ikke med på å endre noe på statistikken.

Snuppas navn ender på y og nypodens navn kommer med stor sannsynlighet til å ende på s.

:grubler:

Gammel 02-05-08, 12:41   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jente med konsonat ending, jente med vokalending (ikke ti på topp navn). Gutt med konsonant ending og en gutt i magen som mest sannsynlig får en vokalending. Følger dermed ikke helt teorien.

Gammel 02-05-08, 12:44   #7
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Begge mine gutter har konsonant som siste bokstav i navnet - Ener´n har stum h.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:46   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Én gutt med konsonantending og én gutt med vokalending.

Vi har alle våre personlige regler for navnevalg, og en av mine regler er at navnene til barna mine ikke skal slutte på samme bokstav. Nå har jeg bare to barn, men i og med at jeg har en gutt med et navn som ender på -a, er det ganske mange jentenavn som automatisk hadde vært uaktuelle skulle jeg fått en jente nå. :gjør det vanskelig for seg selv:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:47   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En sønn med konsonantending. Sambo og jeg er motsatt, han slutter på vokal, jeg på konsonant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:47   #10
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jentenavn med konsonantending.

Gammel 02-05-08, 12:48   #11
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Har to. Jente med vokalending og gutt med konsonantending.

Gammel 02-05-08, 12:48   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En gutt med konsontantending på begge navn og en jente med vokalending på begge navn.

Gammel 02-05-08, 12:49   #13
Left
Passiv

Standard

Har en gutt med to konsonantendinger (to navn)
Har en gutt med to vokalendinger (to navn)

Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:52   #14
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To jenter, en med konsonantending og en med vokalending.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:56   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to gutter med konsontantending i navnet - K og D.

Men når sant skal sies - veslejenta i hjertet har navn som slutter på R.

Gammel 02-05-08, 13:02   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jente med vokal og gutter med konsonant. :forutsigbar:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 13:04   #17
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Gutt med r som siste bokstav og jente med i som siste. gså forutsigbar:

Gammel 02-05-08, 13:05   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Må bare få presisere at de som har to eller flere barn av samme kjønn, men hvor de både har vokal- og konsonantending, er det meningen at man skal bruke svaralternativ 3 eller 6. Man skal altså ikke velge alternativ 1 og 2 hvis man har to døtre som heter Marit og Mina, men alternativ 3. Om dette ikke kommer klart frem, så er flervalgsdelen kun ment for de som har barn av begge kjønn.

Jeg ville lage en enkel og oversiktlig undersøkelse, og har derfor utelatt dobbeltnavn som alternativ.

Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 13:07   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

både jente og gutt har konsonantending her!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 13:09   #20
Manitoba
Passiv

Standard

Gutt med vokalending.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.