Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du lage rør med tunga?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 03:04   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du lage rør med tunga?

Dette er genetisk betinget og ikke noe man kan lære seg, sant? Min mann og datter kan det, jeg kan ikke. Jeg prøver og prøver, men det går ikke. Minsten er for liten enda, lurer på om han får det til.

Dersom dette er genetisk, hvordan er "reglene" for det? Er det sånn at dersom en av foreldrene kan det, så kan minst en av ungene det også, og dersom ingen av foreldrene kan det så er det tvilsomt at noen av ungene kan det? Mulig jeg er helt på bærtur altså, men jeg erindrer at vi lærte noe om dette i naturfagen på ungdomsskolen.

Gammel 30-11-08, 03:12   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du lage rør med tunga?

Nei, men begge guttene mine+ mannen kan. En av foreldrene må kunne det for at barna kan "rulle". (Tror jeg da?)

Hvorfor lurer du forresten på dette klokken tre om natten?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 03:16   #3
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg og de to minste guttene kan det, men ikke mannen, dattera og den eldste gutten.
Dattera snakket litt om dette da hun gikk på helse & sosial, det er genetisk ja og ikke noe en kan lære seg i følge henne.
Selv om en av foreldrene kan det så trenger ikke noen av ungene å kunne det. Hadde vi bare hatt 2 barn så hadde ingen av ungene kunne gjøre det. Noe mer husker jeg ikke av det hun fortalte.

Gammel 30-11-08, 03:48   #4
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan, men det er kanskje litt i overkant vågalt å vekke de resterende fire i familien for å sjekke? :usikker:

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 04:40   #5
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg, mannen og storebror kan, lillsesøster har jeg ikke prøvd å få til å vise enda.

.... skriver litt i ørska nå, vært på julebord.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 05:33   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og mellomste kan. Mannen og eldste kan ikke. Minste er for liten enda.

Gammel 30-11-08, 06:03   #7
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan ikke og mannen kan så det blir spennende å se om barna klarer det. I min familie kan ingen rulle tunge, verken mine søsken eller foreldre.

Gammel 30-11-08, 06:40   #8
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Genetisk betinget ja, men husker ikke i farten om det er et dominant eller resessivt trekk. Og biologibøkene fra videregående er kastet for lenge siden gitt.

Gammel 30-11-08, 06:42   #9
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Genetisk betinget ja, men husker ikke i farten om det er et dominant eller resessivt trekk. Og biologibøkene fra videregående er kastet for lenge siden gitt.

Å kunne rulle tungen er dominant.

Gammel 30-11-08, 07:32   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan, jeg kan!

Vet ikke med mannen, han sover nå, og knerten er for liten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 07:35   #11
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mannen kan det. Alle tre ungene kan det også.

Gammel 30-11-08, 07:52   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan det ikke, mann og barn kan.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 08:11   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke. Mamma kan og jeg tror kanskje broren min kan, men det må jeg sjekke. Pappa tror jeg ikke kan. Ungene mine vet jeg ikke om kan og heller ikke mannen.

Gammel 30-11-08, 08:13   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og storebror kan. Mannen kan ikke.
Lillebror kan forøvrig sette tunga på høykant. Det er vel også genetisk betinget. Ingen av oss andre i familien kan dette - og på min side vet jeg ikke av noen som kan dette.

Gammel 30-11-08, 08:19   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

.

Dersom dette er genetisk, hvordan er "reglene" for det? Er det sånn at dersom en av foreldrene kan det, så kan minst en av ungene det også, og dersom ingen av foreldrene kan det så er det tvilsomt at noen av ungene kan det? Mulig jeg er helt på bærtur altså, men jeg erindrer at vi lærte noe om dette i naturfagen på ungdomsskolen.

Du har vel snudd dette litt opp ned. Dersom barna kan et kan minst en av foreldrene det.

Om barnet kan og mor og far ikke kan, så sjekk postbudet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 08:51   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette MÅ være et ressesivt gen? (Skrives det sånn? Skal det ikke være noen c der? )

Verken jeg eller mannen min kan. Men jentungen vår kan!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 08:52   #17
Left
Passiv

Standard

Jeg kan det, men moren min kan det ikke. Eldstemann her kan det, men om minste kan det er litt tidlig å si. Faren kan det også.

Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 08:52   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Du har vel snudd dette litt opp ned. Dersom barna kan et kan minst en av foreldrene det.

Nei, det tror jeg ikke er riktig. Dette hadde vært rett hvis genet var dominant.

Gammel 30-11-08, 08:53   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Å kunne rulle tungen er dominant.

Er du HELT sikker? Helt? Bombesikker. Det er nemlig så merkelig at jentungen vår kan det, men verken jeg eller faren hennes. Jeg mener å ha lest før at det IKKE er dominant.

Gammel 30-11-08, 09:01   #20
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette MÅ være et ressesivt gen? (Skrives det sånn? Skal det ikke være noen c der? )

Skrives slik: recessiv

Jeg og jentene kan rulle med tunga, men ikke mannen og guttungen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.