|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Naiv og Super
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bøker som har gjort varig inntrykkHar du lest en bok/bøker som "blir sittende igjen i kroppen"?
![]() |
#2 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkHusker at jeg leste Anne Franks dagbok når jeg gikk på ungdomsskolen uten at den gjorde noe særlig inntrykk. Jeg leste den igjen etter at jeg ble voksen, og den sitter igjen ja! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
One of These Days
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkJeg har mange bøker som har gjort et varig inntrykk. I know this much is true av Wally Lamb, East of Eden av John Steinbeck, Romeo and Juliet, Hamlet, Gone with the wind, Anne Franks dagbok, What seems like crazy on an ordinary day av Pearle Cleage, Paradise av Toni Morrison, Possesing the Secret of Joy av Alice Walker er noen av de bøkene som har gjort varig inntrykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
godt brukt
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkRebecca av Daphne Du Maurier -- leste den som 14 åring! Gjorde enormt inntrykk.. gufsen roman !! (burde kanskje lest den i dag.. mulig den ikke er så gufsen nå |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkJonas av Jens Bjørneboe sitter fremdeles i margen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkMye av det jeg leste som barn/tenåring. Maria Gripe, Astrid Lindgren, C.S. Lewis, Tove Jansson osv. (Siden Torhild Torstad Hauger er nevnt: Røvet av vikinger-serien.)
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkMange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk"Enke for et år" av John Irving gjorde veldig inntrykk på meg da jeg leste den.
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkProsessen av Kafka sitter i meg enda.
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkKnausgårds Ute av verden er i hvertfall en bok man går og tenker på lenge.
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk
Ja, enig i det, men den likte jeg jo, ihvertfall, selv om temaet var mildt sagt kontroversielt og hovedpersonen ikke særlig spiselig. :ingen spoiler:
![]() |
#12 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk"På flukt" av Liza Marklund
![]() |
#13 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk"Ja" av Suzanne Brøgger gjorde et uslettelig inntrykk på meg da jeg leste den for første gang, 19 år gammel. Ikke det at den var spesielt supert skrevet, men hun skildret en kvinne som var så totalt anderledes enn andre - og som omfavnet sin annerledeshet og turte å være den hun var selv om det kostet henne mye og samfunnet reagerte negativt. Som det gudsordet fra landet som jeg var på den tiden var det helt vanvittig å lese om at livet faktisk kunne leves på en annen måte enn A4. Inspirerende, skremmende, sjokkerende lesning.
![]() |
#14 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkVeldig mange. I den senere tid disse: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkDet er veldig mange bøker som har gjort varig inntrykk på meg, men den som står som en ener må nok være "Ungdom" av Arild Nyquist. Pappa kom hjem med den da jeg var 11 og der og da åpnet det seg en ny verden for meg. Nå er både pappa og Dikter-Arild borte, men jeg koser meg fremdeles med bøkene.
![]() |
#16 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkKjærlighetsliv av Zeryua Shalev er en av de som har gjort mest inntrykk i voksen alder.
![]() |
#18 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkÅ, det er mange!
![]() |
#19 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykkÅh! Det er mange, mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk"Massage in a bottle" hadde jeg kun hørt om i en Sting/Police-kreasjon. Den må letes etter! Tordivelen flyr i skumringen, som Madam Mim nevner, der neglebet jeg meg gjennom som hørespill på radio da jeg var ung. Jeg kjenner ennå spenningen, på samme måte som jeg gjør det ved kjenningsmelodien til krimserien "Huskerikkenavnet" og Helmersen på NRK for lenge siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|