Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dere ekstra obs på brannfarer nå i disse juletider?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 01:07   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Er dere ekstra obs på brannfarer nå i disse juletider?

Desember har forlengst inntatt de Norske hjem, og juleforberedelsene er i full gang. Vi pynter med alskens lys, og vi er ivrigere enn vanlig på å tenne levende lys i stua.

I takt med dette så ser vi en massiv økning i antall boligbranner, og i år som så mange tidligere år, så går liv tapt. I år mange fler enn på mange år...

Bare de siste to ukene har mange mennesker måtte gi tapt mot røyken og flammene. Utrolig tragisk og trist. Tragisk og trist på mer enn en måte, siden det i flere tilfeller nok er menneskenes uforsiktighet som er årsaken...

Jeg er veldig obs på dette med åpen flamme i huset året rundt. Jeg tenner ikke mye lys, og når jeg gjør det, så er det uten lysmansjetter og vi forlater ikke rommet uten å slukke. Jeg går knapt nok på do uten å blåse ut lysene...

Nå i desember er jeg ekstra obs. Jeg tenner lys som jeg pleier, men setter aldri lys i nærheten av dekorasjoner. Ekstra elektriske lys som julestjerner og lignende, slåes alltid av ved sengetid eller når vi forlater huset. Og jeg forlater aldri komfyren om jeg står med masse fett eller smult.

Jeg er i det hele tatt veldig forsiktig året rundt, men nå i desember så tenker jeg litt ekstra på dette. dels pga alt vi tilfører huset av ekstrautstyr, men også pga alle de tragiske brannene vi leser om i avisene.

Så hvordan er det med dere?? Tar dere ekstra forhåndregler for å unngå brann?

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 03:04   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Er dere ekstra obs på brannfarer nå i disse juletider?

Jeg er alltid veldig forsiktig, så jeg tenker ikke mer på det nå i juletider.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 07:24   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk er altfor uforsiktige ja. Jeg elsker levende lys og har ofte lys på bordet og skjenken i mørketiden, men de står selvsagt ikke farlig til, og jeg er alltid tilstede. Jeg bruker mest telys, og de er jo litt mindre farlige (de står bla. oppi høye glassbeholdere).

Gammel 19-12-08, 08:07   #4
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker levende lys hele året og er like forsiktig da som nå i julen.

Gammel 19-12-08, 08:20   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Jeg er alltid veldig forsiktig, så jeg tenker ikke mer på det nå i juletider.

Jeg må signere denne. Skulle jeg vært mer forsiktig måtte jeg ha tatt sikringene hver natt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 08:21   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke mer enn ellers i året. Med en far som er pensjonert brannmester, så har jeg hørt nok skrekkhistorier til å ta lett på det...

Gammel 19-12-08, 08:27   #7
Left
Passiv

Standard

Er alltid obs på brannfare, og juletrebelysning, 7 armet lysestake osv. slåes alltid av når vi legger oss, og når vi går ut.

Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:01   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Igjen vurderer jeg å starte opp en %¤¤#"#?&/ batterilysestake-fabrikk*

Gammel 19-12-08, 09:12   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

*Igjen vurderer jeg å starte opp en %¤¤#"#?&/ batterilysestake-fabrikk*

Man får batteridrevne telys.

Jeg er forsiktig hele året, så tenker ikke mer over det nå enn resten av året.

Jeg håper derimot at mange som bor på huset jeg jobber på tenker litt ekstra, og ikke blander 5 i promille med lysestaker neddynget med rosetter av ymse slag :mareritt:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:12   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, men jeg vil ha batteridrevet adventsstake. Jeg kan ikke fatte og begripe at det ikke selges?!

Gammel 19-12-08, 09:15   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, men jeg vil ha batteridrevet adventsstake. Jeg kan ikke fatte og begripe at det ikke selges?!

Åhh, nei det har jeg ikke sett.
Send inn forslag om det til de som produserer slike staker da eller meld deg på det der oppfinnerprogrammet om det skal sendes igjen.
: Iset =Petter Smart:

Gammel 19-12-08, 09:15   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker mest telys, og de er jo litt mindre farlige .

Nei?!Nei! Neineinei!
Telys er hakket verre. Har du noen gang vært ute for et telys som eksploderer?
Telys er versting-lysene, og det har jeg lært av min onkel brannmannen. (Og jeg har sittet på legevakten og holdt en kompis i hånden mens legene plukket den verste stearinen ut av 2.grads forbrenning på armene ...)

Vi bruker lys nå som resten av året, men i moderate mengder og går aldri fra det.
Vi har uansett en knottentott som blåser ut lysene hele tiden, så vi har en ekstra sikkerhet der.
Dekorasjoner, lysmansjetter og levende lys hører ikke sammen og finnes ikke i mitt hjem.

Ellers har jeg opplevd at det har tatt fyr i tørketrommel, så den går aldri uten at det er noen hjemme.

Gammel 19-12-08, 09:17   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Åhh, nei det har jeg ikke sett.
Send inn forslag om det til de som produserer slike staker da eller meld deg på det der oppfinnerprogrammet om det skal sendes igjen.
: Iset =Petter Smart:

Lurer på om jeg skal maile noen i hvertfall.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nei?!Nei! Neineinei!
Telys er hakket verre. Har du noen gang vært ute for et telys som eksploderer?
Telys er versting-lysene, og det har jeg lært av min onkel brannmannen.

Hæ, tuller du? Kan telys eksplodere?? Det har jeg heldgivis aldri opplevd. Grøss? Er det vanlig at de eksploderer? Jeg har alltid sett på de som tryggere enn vanlige lys siden de A) ikke kan velge og B) står (mine) godt plassert inne i høye beholdere.

Gammel 19-12-08, 09:20   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jøss, nå leste jeg om telys på ei side jeg googlet frem. Du har helt rett. Må jeg slutte med telys?

Gammel 19-12-08, 09:25   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi er alltid forsiktige med levende lys og alt av elektriske juledekorasjoner er avslått om natten (trekker ut kontakten).

Gammel 19-12-08, 09:26   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, du må ikke slutte med telys. Men du må være obs på det, og sørge for at de ikke står nedi noe greier som ikke gir dem nok luft. Blir de ikke overopphetet går det som regel bra.

Men de er farlige, det er de.
(Jeg mener å ha hørt at om du får tak i telys med stearin, og ikke bare hva_det_nå_er for blanding, så er det tryggere, men jeg finner ingen kilder på det sånn her og nå.)

Gammel 19-12-08, 09:29   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det stod også at de billigste telysene var de farligste, siden det er mer parafinolje i dem. Hva med sånne fargede? De er ofte dyrere, er de bedre? Så jeg bør altså slutte å ha dem i høye beholdere og heller bruke sånne små, åpne? Æsj, der ryker de fine røde juletelysestakene jeg har på bordet. Hvis jeg må det da, de er jo helt åpne øverst og ikke så veldig høye. Ser ut som små glass.

Jeg elsker jo kubbelys, kan brenne mer av det.

Gammel 19-12-08, 09:29   #18
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

@Iset: kan du ikke kjøpe en barkrans og stappe fire Lucialys i?
De er jo batteridrevne og voila, du har en batteridreven adventsstake :løsningsorientert:
Eller kjøpe en Luciakrone og dekorere rundt den?

: overgår meg selv i kreativeløsninger:

Gammel 19-12-08, 09:31   #19
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er veldig forsiktige med levende lys, og husker alltid å blåse ut alt. I tillegg slukker jeg adventsstaken i vinduet og julestjernen nå jeg forlater leiligheten. Er generelt obs på dette med ikke å la elektriske artikler stå i standby posisjon når vi ikke er tilstede.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 09:31   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei, for det er ikke sånnen rund lysestake jeg vil ha, men disse som skal stå i vinduet. Jeg tenker ikke på brannfaren, men rett og slett på det at vi ikke har nok kontaktpunkter og at det er stygt med ledninger.

Men takk allikevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.