Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere som er skilt, eller har skilte i familien

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 14:19   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Dere som er skilt, eller har skilte i familien

Hva gjør dere med gaver til (skilsmisse)barna i julen?

Dere som er skilt; hvordan løser dere julaften? Er dere sammen alle sammen? Eller har dere barna på julaften annethvert år? Og dersom dere har den løsningen, - hvordan er det med gavene da? Får partneren alle gavene med seg og den som har julaften beholder alle gavene hos seg, eller får barna selv bestemme hva som skal være hos hvem? Eller deler dere dem slik at hver forelder "beholder" gavene fra sin familie til bruk i sitt hjem?

Har ungene en julaften hos far og en hos mor, slik at det blir to julaftener i året?

Dere som har skilte familier i familien; sender dere gaver til barna til den som skal ha barnet, eller gis det til den forelderen som er i familien så de kan åpnes sammen med ham/henne etter julaften?

Jeg er full av spørsmål, og ingen erfaring. Opplys meg.

Gammel 10-12-08, 14:35   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som er skilt, eller har skilte i familien

Vi har annenhver jul og nyttårsaften. Og alle pakkene åpnes hos den som har ungene julekvelden. Enkelt og greit.

Om foreldrene bor langt unna hverandre skjønner jeg godt at noen av gavene kan åpnes "hjemme", det blir mange gaver av og til, og tungvint å frakte henn og tilbake.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:36   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Og alle pakkene åpnes hos den som har ungene julekvelden. Enkelt og greit.

Hva skjer med dem etterpå da?

Gammel 10-12-08, 14:40   #4
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Haha, ja det er jo litt ymse. Min sønn har alltid hatt dem med hjem, det er jo her han er siden faren har hatt ham annenhver helg (og nå kun i ferier). Stedatter bor like mye hos oss og mamma'n og har hatt noe med seg hit. Nå er hun så stor (13) at jeg syns hun kan velge selv. Men det er viktig å la oss få vite hva hun har fått av vår familie. Med mange pakker er det vanskelig for ungene å huske det, så der må jo foreldrene passe litt på syns jeg.

Gammel 10-12-08, 14:41   #5
cilen

cilen sin avatar

Standard

Om man kjøper noe som man vil skal hjem igjen hit, så er det jo bare å si ifra, er det ikke?

Har kjøpt en del gaver jeg aldri har "sett igjen" og det er kjedelig!

Gammel 10-12-08, 14:53   #6
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mine to eldste feirer annen hver jul (hele juleferien) hos oss eller pappaen.
De som ikke har jula har jentene fra 1. til 2. juledag.

Alle gavene sendes dit jentene skal være, og fordeles somregel dit hvor gaven kom fra (hans famile - tingene hjem til han etc.)

Jentene er annen hver uke gjennom året hos pappaen og oss, så de trenger jo klær, ting og tang hos begge.

Fungerer ganske greit.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:00   #7
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldstemann er skillsmissebarn. Han er annenhver jul hos hver av oss. Vi avtaler gjerne oss foreldre i mellom hva han skal få til gave og i år spleiser vi oss på gaven. Vi spleiser alltid på bursdagsgaven og.

Han får av og til med seg gavene fra den familen han ikke er sammen med, men det går ikke alltid av logistikgrunner.

Gavne blir delt etter hvilken del av familien de kommer fra, men nå er han jo så stor og vi bor så nær hverandre at han kan hente ting mellom hjemmene sine.

Gammel 10-12-08, 15:15   #8
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Poden er annenhver jul hos pappaen og annenhver hos meg. I år er første jul hos pappaen, så da sender jeg med alle gavene dit tenker jeg. Poden får selv bestemme hvor han vil ha de ulike tingene, det meste havner nok her hos meg siden han er her mesteparten av tiden. Jeg har en drøm om at vi en gang kanskje kan feire sammen, men det går ikke foreløpig.

Jeg har ikke tenkt å ha to julaftner, lager heller en skikkelig nyttårsfeiring.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:20   #9
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har kråkebolla anenhver jul. Den som har henne har også alle gavene.
Trodde jeg...
I år har x-svgermor fått det for seg at hun har kjøpt en så stor gave at det ikke lar seg gjøre. (barbiehus)
Synes det er så flott at hun endrer på våre rutiner.
Ikke har jeg sagt noe om at gaven er for stor for bilen min heller.
Møkkakjerring.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:43   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Dere som er skilt; hvordan løser dere julaften? Eller har dere barna på julaften annethvert år?
Resten av jula har vi ingen fast fordelingsnøkkel på -der gjør vi det sånn det passer best i forhold til familier og juleselskaper. Vi blir alltid enige.

Og dersom dere har den løsningen, - hvordan er det med gavene da? Får partneren alle gavene med seg?
Stort sett, i hvert fall.
Deler dere gavene slik at hver forelder "beholder" gavene fra sin familie til bruk i sitt hjem?
Det blir ofte sånn. Ungene velger litt selv også, og mye blir nok med til oss uavhengig av hvem de har fått det av (de bor stort sett hos meg).

Har ungene en julaften hos far og en hos mor, slik at det blir to julaftener i året?
Ikke hos meg. Er de hos faren julaften, er det der de feirer. Faren er enig med meg i prinsippet om at det holder med en julaften, men i praksis blir det gjerne ikke sånn likevel....

Dere som har skilte familier i familien; sender dere gaver til barna til den som skal ha barnet?
Julegaver er til julaften i mitt hode.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:47   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi forsøkte med julaften hos faren en gang. Da hadde de med seg et par gaver hver hjemmefra å åpne der. Deretter avviklet vi en julaften til da de kom hjem fjerde juledag. (De insisterte på en ordentlig jul, det ble ikke det samme hos pappa.)

Nå er de hjemme, her får de store lass av gaver av meg så de ikke merker like godt at hverken faren eller noen andre på farssiden av slekten deres gir dem noen verdens ting.
De ga dem ikke stort da de var der i jula heller, så det blir vel ikke rare forskjellen. :snøft:

Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:49   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Annehver jul hos pappaen og meg.
Julegaver fra min side blir med tilbake til meg dersom han er hos pappaen og omvendt.

Vi har kun en julaften, og julegaver er for julaften.

Søsteren min er skilt ,og gaver fra oss gir jeg til henne så får hun bestemme selv om hun sender de til pappaen eller ikke.

Dette fungerer veldig greit.
Julegaver fra min side er feks sølv som jeg har spart til barna siden de var små og da ville det vært unaturlig at det havnet hos pappaen.
Eller ting til rommet feks hos meg og omvendt hos pappaen. Det blir også unaturlig at det havner hos den andre parten.

Gammel 10-12-08, 16:40   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke selv skilsmissebarn, men i familien. De er alltid hos moren på julaften og hos faren 1. eller 2. juledag da det er en mini-juleaften der. Faren feiret alltid jul hjemme hos eksen slekt tidligere så det er der de har juletradisjonene. Det fungerer bra, men var tungt fra faren når barna var mindre.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:53   #14
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har annenhver jul og nyttårsaften, så i år skal eldste til faren juleaften, og være hjemme nyttårsaften.

De første 3 årene etter at vi gikk fra hverandre var vi sammen juleaften, med foreldre og besteforeldre, men etter at han fikk dame så ble det ikke naturligt. Selvom vi var gode venner alle sammen.

Mesteparten av julegavene har hun her, men en del er også hos pappa, men det bestemmer hun selv. Men det er jo her hun er 12 av 14 dager.

Men så det er nevnt, så er vi blandt de heldige som er veldig gode venner, både vi som foreldre og med nye samboere.

Gammel 10-12-08, 20:37   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi har ingen skilsmissebarn, men vi har en omgang skilmissebarn i familien. Der feirer barna julaften sammen med mor, stefar, far og fars foreldre hjemme hos mor. Foreldrene samarbeider veldig godt, og ingen av dem kunne tenke seg å være uten ungene en julaften.

Jeg tror ikke det er vanlig å gjøre det sånn, altså, men er litt fra meg av beundring for at de får det til å funke.

Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 20:50   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Dere som har skilte familier i familien; sender dere gaver til barna til den som skal ha barnet, eller gis det til den forelderen som er i familien så de kan åpnes sammen med ham/henne etter julaften?

Jeg er full av spørsmål, og ingen erfaring. Opplys meg.

Broren min har en stesønn, han feirer annenhver jul hos faren. De pleier å ha en liten "minijulaften" før han reiser, da får han noen gaver, som oftest de som er fra nærmeste familie. Det er mest praktisk siden han reiser med fly og det blir mye å dra med seg, i tillegg får han jo gaver hos faren som han skal ha med seg hjem. Han har alt med seg tilbake til mor, det er jo der han bor.
Men om jeg ikke husker feil så mener jeg at sålenge faren bodde på samme sted så ble alle gaver åpnet på julaften.

Når han feirer jul hos mora så får han alle gaver dit, også fra farens familie. Sånn må det bli siden de ikke deler jula, han er enten hos far både jul og nyttår eller hos mor.

Gammel 10-12-08, 20:55   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Datteren til mannen er nå 19 år og har de siste 3 årene villet være hos oss hver julaften for vi har mest tradisjoner og har mange på besøk, både store og små. Mammen drikker seg så full tidlig på kvelden så da blir det tidlig masse rør der...

Nå er hun stor og velger selv men tidligere - før hun var 16 år byttet vi og mammaen annenhver jul. Fra lille julaften til 2.juledag eller fra 2.juledag til skolestart.

De årene hun ikke var her på julaften så hadde vi ny runde med julaften med mat og gaver og det hele 2.juledag med alle oss som også var samlet på julaften... utrolig pes men vi gjorde det nå sånn!!! Glad jeg slipper å gjøre istand den dagen nå lengre altså.
Hun selv synes jo det var helt topp. Hun åpnet alle pakkene fra vår familie den dagen + at vi selv sparte på en eller to gaver så vi alle hadde litt å pakke opp....

Gavene kunne hun fritt ta med seg som hun ville men det ble som oftest til at hun hadde gavene fra oss her og gavene fra mamman der. fra hun var 12 så har hun bodd hos oss nesten mer enn hos mammaen så lekene har hun aldri savnet over lengre tid.

Gammel 10-12-08, 21:05   #18
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Alle julaftener her.

De får en pakke i posten fra farens kusine. Resten av farsslekten ser ut til å ha glemt at de eksisterer. Inkludert faren.

Så hyggelig av "tanten", da.

Gammel 10-12-08, 21:10   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Så hyggelig av "tanten", da.

Ja, hun er alle tiders. Synd de bor så langt fra oss.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 21:10   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde skilte foreldre, og husker at jeg hatet de "minijulene" for å pakke opp presanger hos den delen av slekta som hadde gitt dem. Da jeg ble stor nok til å si ifra, ga jeg klar beskjed om at jeg ville at alle pakkene skulle pakkes ut på selve julaften.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.