|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nye muligheter :o)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hankatt eller hunkatt?Vi har veldig lyst til å skaffe oss en kattunge, men lurer veldig på hva som er "best" av hankatt eller hunkatt? Er det noen forskjell egentlig? Vi skal uansett sterilisere/kastrere så fort det er forsvarlig.
![]() |
#2 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Jeg har hatt begge kjønn på kattene mine, og så lenge de blir kastrert/sterilisert så vil jeg si det blir mye det samme hva dere velger. Jeg synes det er større forskjell personlighetsmessig mellom katter enn mellom de ulike kjønnene.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?
Jeg har også hatt katt av begge kjønn og jeg er helt enig med Miromurr. Velg en katt som er sosial, kjelen og som virker sterk psykisk, se deretter på tegning og farger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Jeg tror heller ikke det spiller så stor rolle om man velger hun eller hankatt. Men å steriliserer hunkatten er en større operasjon enn å sterilisere hankatten, så om man vil unngå evt komplikasjoner og slikt er det kanskje lettest med en hankatt?
![]() |
#5 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det hun sa, faktisk.
![]() |
![]() |
#6 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Jeg har inntrykk av at hannkatter ofte er mer kosete enn hokattene.
![]() |
#7 |
Miss Distriktsnorge
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?En av hver, da har de selskap i hverandre.
![]() |
#8 |
|
Det er egentlig en veldig god idé! Det hadde jeg og det var stas for dem. I tillegg klarte de seg da veldig greit alene hjemme en helg (med tørrfôr og en dryppende kran hvis vannet skulle ta slutt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Min erfaring er at hankatter (kastrater) er mer kosete, omgjengelige og generelt lettere å ha med å gjøre enn hunkatter. Syns ofte hunkattene er mer sære og egenrådige enn gutta, uavhengig av om de er sterilisert eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
Jeg har egentlig også intrykk av at flere hankatter er mer kosete enn hunkattene ja.
![]() |
#11 |
Tøff
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Vurdér også å få en pusekatt fra omplassering/kattehus. Det er så mange puser der ute som trenger et godt og trygt hjem =)
![]() |
#12 |
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Takk for alle gode svar. Da kan det nok hende vi prøver oss med en hankatt. Når er det tidligst mulig å kastrere en hannkatt? 12 uker?
![]() |
#13 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Om du ser for deg en løveflokk så er min erfaring at dette gjelder litt for katter også. Hunkatter er bedre jegere og mer aktive enn hannkatter. Særlig kastrerte hannkatter synes jeg blir litt late.
![]() |
#14 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Hankatter kan kastereres fra de er 6 mnd men man bør egentlig vente til de er ca 10 mnd, men vi har en han katt på 8 mnd og han er ikke kasterert enda, vi han skal ha utviklet alt før han blir det så jeg venter til 10-12 mnd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Hannkatter bør ikke kastreres før de er 8-10 måneder, da kan de få problemer med nyrene. Tror det er fordi de får lettere nyrestein da. Vi har også hatt våre katter ute fra de var små, men vi var ute sammen med dem i begynnelsen, fram til de var godt kjent i området.
![]() |
#16 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Spiller ingen rolle egentlig nei.
![]() |
#17 |
Nattrangler
Var en grunn til at jeg skrev BØR vel vente til den alderen.
![]() |
#18 |
Nattrangler
Det der tror jeg er en gammel myte, Leste en undersøkelse på dette, der katter ble kastrert ved 7 ukers alder, 7 mnd alder og etter kjønnsmoden alder. Skal lete etter den undersøkelsen.
![]() |
#19 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Jeg har erfaringer med katter av begge kjønn, de siste to hannkattene (kastrerte) mine var utrolig morsomme, herlige personligheter, men begge kunne plutselig bite ganske hardt i lek. Den siste svartnet det helt for, men det er en spesiell historie (ble bl.a funnet som villkattunge). Dette er ikke akkurat forenelig med barn i familien.
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Hankatt eller hunkatt?Min erfaring er at det går helt fint å holde en katt inne så lenge den ikke har prøvd å være utekatt. Det lar seg absolutt gjøre å ha en katt inne til den er kastrert eller lengre ved behov, men å sperre inne en katt som er vant til å få være ute er verre. Ukastrert foretrekker jeg hunkatter. De er mindre i kroppen og mer rolige inne, hankattene har et revir å forsvare som kan gå langt utenfor hjemmets grenser. Kastrert synes jeg ikke det spiller noen rolle, hankattene er kanskje noe roligere og mer kosete. Kanskje. Det er viktigere å velge en katt med et gemytt som passer familien (tenk rase eller se på kattemor) enn å få riktig kjønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|