Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etternavn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 23:54   #1
Lita
Passiv

Standard

Etternavn

Dere som ikke er gift, bruker dere partnerens og deres eget etternavn til barna?
Eller bare en av dem, i såfall hvem sitt?

Jacob og Daniel har mitt og gubben sitt. Mitt først, så E sitt.
(jauda, de har ikke mindre enn 4 navn. )

Sist redigert av Lita : 20-02-09 kl 23:05.
  Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 00:08   #2
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Etternavn.

Da vi fikk prinsen var vi ikke gift, men han fikk mannens navn siden jeg skulle bytte til det da vi en gang giftet oss. Nå har vi samme etternavn alle fire.
Mannens etternavn er svært sjeldet derfor valgte jeg og bytte til hans.

Gammel 20-02-09, 00:25   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lita, her.

Dere som ikke er gift, bruker dere mannens og deres eget etternavn til barna?

Spørsmålet er vel like relevant å stille til de som har en kone? :flisespikker: Sånn ellers så har jeg ikke så mye å si, ettersom jeg er gift. Men vi hadde garantert landet på det samme dersom vi ikke var gift, begge sitt etternavn med bindestrek. Alternativet var kun mitt.

Gammel 20-02-09, 00:28   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etternavn

Vi er gift, men har ikke samme etternavn. Poden har pappaens etternavn. Og Irma har et poeng.

Gammel 20-02-09, 00:41   #5
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Spørsmålet er vel like relevant å stille til de som har en kone? :flisespikker: Sånn ellers så har jeg ikke så mye å si, ettersom jeg er gift. Men vi hadde garantert landet på det samme dersom vi ikke var gift, begge sitt etternavn med bindestrek. Alternativet var kun mitt.

Ja, jeg kan endre det til partneres etternavn.
Sorry!

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 00:58   #6
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke gift. Barna har mitt etternavn, så mannens etternav. Det klinger best å si det på den måten. Det var den avgjørende grunnen til å velge den rekkefølgen. Vi har begge svært sjeldne etternavn. Mitt etternavn er det 6 som har i Norge, ca 15 i Sverige. Mannens er hakket mer sjeldent. Det er 5 i Norge og 1 i Sverige som heter det. Snakk om uflaks i forhold navn. Ingen av oss vil gi fra seg sitt navn siden begge er sjeldne og fine.

Gammel 20-02-09, 01:21   #7
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er ikke gift, og barna har mitt etternavn

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 06:39   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er gift og ungene har mitt etternavn.

Gammel 20-02-09, 06:46   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lita, her.

Jacob og Daniel har mitt og gubben sitt. Mitt først, så E sitt.
(jauda, de har ikke mindre enn 4 navn. )

Mine også.

Vi er gift, men har likevel forskjellig etternavn. Og ungene har begges. Jeg har blitt spurt flere ganger, spesielt av svigerfamilien , om jeg ikke skal skifte navn snart. Jeg har bestemt meg for å ikke skifte helt uansett, men legge til hans etternavn. Så sant han legger til mitt, slik at vi alle heter det samme. Det nekter han på, så da beholder jeg mitt.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:17   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da jeg fikk storebror var vi ikke gift. Jeg ville at han skulle ha mitt navn, men det fikk jeg ikke gehør for. Da jeg så ble gift måtte jeg ta mannens navn. (Skriver det slik fordi jeg følte det slik).

Det første jeg gjorde omtrent da jeg separerte meg var å få tilbake navnet mitt.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:19   #11
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har beholdt mitt.Barna har hans etternavn som mellomnavnog mitt etternavn.

Gammel 20-02-09, 08:04   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var ikke gift da storebror kom. Han har pappas etternavn. MItt er egentlig mer sjeldent, men med pappans etternavn fikk han et veldig kort og enkelt navn ("allergisk" mot ørten dobbeltnavn) Han vil få tilbud om å få mitt navn som mellomnavn når han blir eldre.

Jeg har mannens etternavn som mellomnavn.

Gammel 20-02-09, 08:08   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er gift, men har forskjellig etternavn. Vesla har mannens etternavn og mitt etternavn som mellomnavn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:11   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har alle mine kun mitt navn og slik skal det være. Jeg fant det hysterisk festlig da Jørgens far spurte om han ikke kunne bytte til farens -sen navn siden han nå bor der.

Gammel 20-02-09, 08:38   #15
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tatt mannen sitt etternavn etter mitt pikenavn. Med bindestrek.
Har altså bindestrek i både for og etternnavn (laaaangt ja! ).
Grunnen til at jeg gjorde det sånn er at jeg har to barn fra før.
De har mitt pikenavn som etternavn. Derfor ville jeg beholde det jeg også.

Jentene mine har fire navn, gutten har tre.
Mannen min har bare to (han ville ikke ta mitt etternavn også! ).

Så kort oppsummert heter vi ganske mye forskjellig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:38   #16
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi er gift. Ungene har mannens etternavn, mens jeg har både mitt og mannens.

Gammel 20-02-09, 08:41   #17
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me flytta om på etternavna våre då eldstemann sitt navneskjema skulle inn.

Her har alle 5 mitt pikenavn som mellomnavn og mannen sitt som etternavn. Var hans forslag faktisk.

Gammel 20-02-09, 09:00   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi snakket litt om dette da vi fikk Poden, og vi var enige om at han skulle ha ett etternavn. Og av diverse årsaker var det greiest at han tok pappan sitt etternavn.

Så Exbo og Poden har Exbos etternavn, Stesnuppa har mamman og exbos etternavn og jeg har mitt eget.

Gammel 20-02-09, 09:00   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me er gift og både eg og ungane har mannens etternavn.
Men både eg og ungane har mitt etternavn som mellomnavn.

Det eine navnet blir vel alltid mellomnavn så lenge ein ikkje har bindestrek mellom etternavna, altså lagar eit nytt etternavn på ein måte.

Gammel 20-02-09, 09:01   #20
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Vi er gift, og ungene har kun mitt etternavn.

Mannen min har et kjedelig og mindre pent -sen etternavn, men da eldste ble født fikk han mitt navn som mellomnavn og mannen min sitt som etternavn. Men jeg så at i de fleste sammenhenger ble mellomnavnet redusert til en bokstav mellom fornavnet og etternavnet, og etter en stund ble vi enige om at mitt etternavn er penere og dermed så skiftet vi navn på han. Nå har ihvertfall fire av fem i familien samme etternavn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.