Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Feminist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er din ryggradsreaksjon på feministklassifiseringen?
74 55,22%
3 2,24%
11 8,21%
24 17,91%
9 6,72%
13 9,70%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 22:16   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feminist?

Jeg har overtatt noen dagbøker fra min mor (1979, 1980 og 1981) og i en av disse bøkene så skriver min mor: "Veronal er en skikkelig feminist." Da jeg leste det så ble jeg skikkelig stolt, men i ettertid så har jeg kommet frem til at det ikke var ment som et kompliment.

Spørsmålet mitt i kveld er derfor: Hvordan reagerer du hvis noen kaller deg feminist? Jeg er ute etter ryggradsreaksjonen.

Poll kommer.

Gammel 13-03-09, 22:17   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feminist?

:utålmodig:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:19   #3
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ruller opp de røde strømpene.
Mine foreldre kunne nok skrevet det samme om meg.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:20   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...men det kommer litt an på settingen. Noen ganger reagerer jeg med

Gammel 13-03-09, 22:20   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner når det ikke er ment som et kompliment. Og det er vel gjerne i de tilfelle folk ynder å kalle meg det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:22   #6
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg har litt problemer med de som tror alle feminister er betonglesber. Assa, man ikke brenne BH'en sin, lissom

Gammel 13-03-09, 22:23   #7
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser for meg sære rødstrømper nær jeg hører ordet feminist. Så det blir nok mest .

Gammel 13-03-09, 22:25   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir selvsagt stolt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:27   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

BH-brenning er vel egentlig en myte. Og Tito, utdyp gjerne svaret ditt. Sære rødstrømper? Hvordan da?

Gammel 13-03-09, 22:27   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen vil kanskje bli overrasket men jeg stemte:

Jeg definerer meg som feminist, samtidig så føler jeg at jeg er en like stor forkjemper for menn også når det kommer til forventninger og kjønn. Menn har historisk sett vært heldige fordi de har vært prioritert på jobbmarkedet og lønnsmessig, har sluppet å bli kløpet i rumpa på jobb osv. Men jeg mener at de har tapt mye også. Ved å bli tvunget inn i stereotype kjønnsroller har svært mange menn gått glipp av foreldrerollen og nærhet til barna sine. Inntil ganske nylig var det helt normalt at stellerom befant seg på kvinnetoalettet. Jeg opplever til stadighet at menn undervurderes på bakgrunn av kjønn. For eksempel på foreldremøtet hvor det ble påpekt av mammaer blir bekymret når barna blir skadet i barnehagen. Eller på forum hvor en gravid kvinne fikk tonnevis med sympati i forhold til at mannen hadde laber sexlyst for tiden. Han fikk bare sette lillemann i sving, ellers burde han tuppes på hodet og rumpa ut mente de fleste som svarte. Mon tro hva reaksjonene hadde vært hvis det var en mann som klaget over at den gravide kona ikke ga ham nok sex, og hylekoret gaulet "Kast henne ut!"?

Eh. Jeg snakker meg bort som vanlig. Egentlig burde jeg stemt altså, føler bare at feministbegrepet ikke er dekkende nok for min del lenger når det gjelder likestillingskampen.

Gammel 13-03-09, 22:29   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Irma, klokka er halv elleve en fredagskveld. Kan du vente med å være reflektert til tirsdag, sånn rundt 11:30?

Gammel 13-03-09, 22:30   #12
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Irma, klokka er halv elleve en fredagskveld. Kan du vente med å være reflektert til tirsdag, sånn rundt 11:30?

Til tross for tidspunktet; du sier mye klokt, Irma.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:31   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist og stolt av det.

Jeg tror ikke min mor synes det er noe å være stolt av, men pappa (gammel akp'er) er ganske fornøyd.

Gammel 13-03-09, 22:32   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å definere meg som ekvilist.

Gammel 13-03-09, 22:32   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Noen vil kanskje bli overrasket men jeg stemte:

Jeg definerer meg som feminist, samtidig så føler jeg at jeg er en like stor forkjemper for menn også når det kommer til forventninger og kjønn. Menn har historisk sett vært heldige fordi de har vært prioritert på jobbmarkedet og lønnsmessig, har sluppet å bli kløpet i rumpa på jobb osv. Men jeg mener at de har tapt mye også. Ved å bli tvunget inn i stereotype kjønnsroller har svært mange menn gått glipp av foreldrerollen og nærhet til barna sine. Inntil ganske nylig var det helt normalt at stellerom befant seg på kvinnetoalettet. Jeg opplever til stadighet at menn undervurderes på bakgrunn av kjønn. For eksempel på foreldremøtet hvor det ble påpekt av mammaer blir bekymret når barna blir skadet i barnehagen. Eller på forum hvor en gravid kvinne fikk tonnevis med sympati i forhold til at mannen hadde laber sexlyst for tiden. Han fikk bare sette lillemann i sving, ellers burde han tuppes på hodet og rumpa ut mente de fleste som svarte. Mon tro hva reaksjonene hadde vært hvis det var en mann som klaget over at den gravide kona ikke ga ham nok sex, og hylekoret gaulet "Kast henne ut!"?

Her setter du fingeren på noe viktig ja. Som Veronal sa, ekvilist er et mye bedre ord.

Gammel 13-03-09, 22:32   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Til tross for tidspunktet; du sier mye klokt, Irma.

Det var vel det jeg også mente.

Men fortsatt. Jeg er stolt over å bli oppfattet som feminist. Det er jo det jeg er.

Gammel 13-03-09, 22:36   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg ser at jeg har gravd min egen grav her. Med alternativet så tenkte jeg et alternativ til det "obligatoriske" dustepollalternativet, men nå er jeg usikker på om betyr dustepoll eller om man over å bli kalt feminist?

Gammel 13-03-09, 22:37   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta deg en k(biiiiip), så går alt så mye bedre.

Gammel 13-03-09, 22:39   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg ser at jeg har gravd min egen grav her. Med alternativet så tenkte jeg et alternativ til det "obligatoriske" dustepollalternativet, men nå er jeg usikker på om betyr dustepoll eller om man over å bli kalt feminist?

Du skulle ha valgt åpen poll, så hadde vi raskt funnet ut av det.

Gammel 13-03-09, 22:40   #20
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

BH-brenning er vel egentlig en myte. Og Tito, utdyp gjerne svaret ditt. Sære rødstrømper? Hvordan da?

Hm, tør jeg stikke nesa ut igjen? Med fare for å skrive noe feil pga trøtthet og sliten på sen fredagskveld, så får jeg gjøre et forsiktig forsøk. Jeg kan evt komme tilbake sterkere med et mer gjennomtenkt svar i morgen hvis jeg blir korsfestet igjen.

Mange feminister/rødstrømper er ofte veldig ute etter å kjempe for kvinners rettigheter. Ofte føles det som dobbeltmoralsk for de overser gjerne også menn, og deres rettigheter, når det gjerne dreier seg om like situasjoner. Som eksempel kan jeg dra fram undertøyskampanjer til H&M som viser lettkledde kvinner på store plakater langs veiene. Er det lettkledde menn skriker de ikke, og det kan virke som de mener det er ok. Og alt jeg har skrevet i dette avsnittet er ikke noe jeg påstår som fasitsvar, kun mine tanker (som gjerne er skrevet dårlig og tilsløvet av trøtthet).

Poenget mitt er at de skriker og kjemper med nebb og klør for kvinner, men overser saker som dreier seg om menn. Menneskets rettighet, enten det er kvinner eller menn, er det viktigste. Man burde være opptatt av rettighetene til mennesket uavhengig kjønn.

Betyr det jeg har skrevet nå at jeg og Irma er litt enige?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.