|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)
Altså, om det er uklart om det er det som er årsaken, så bør man vel formulere seg en smule annerledes?
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg er på pepsi max-kjøret og har fått presentert denne undersøkelsen midt i fleisen av mannen hele helgen.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg har bare kuttet max-en, Pepsi-kjøret er jeg fortsatt på.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg reagerte også på den overskriften (som alle avisene greide å skrive i går), i og med at undersøkelsen ikke viser noe som helst, bortsett fra at mange med høyt forbruk av lettbrus ikke har så sunn livsstil ellers heller. Og det er vel ingen bombe. Uten at jeg impliserer at det gjelder noen av dere, altså.
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Det er flere endokrinologer som sier de har erfaring med at dersom diabetikere kutter ut lettbrus så blir det lettere å regulere blodsukker etterpå. Men jeg tror ikke det er noen som kan si med sikkerhet hvorvidt det er sukkererstatningene eller det at hjernen får et søtsmak-kick så ofte som er årsaken.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Men ... men ... Brus med sukker er jo ikke noe godt.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Tror ikke akkurat sukkerbrus fører til noe mindre diabetes, for å si det sånn. Men som sagt over så er det mange faktorer her, for mange til at det går an å si at "lettbrus kan føre til diabetes".
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)
Alternativet er jo ikke at folk skal drikke litervis med sukkercola. Men jeg tror nok at folk som sliter med diabetes, overvekt, PCOS og liknende bør nok vurdere å kutte ut lettbruser også.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Gidder ikke kutte ut lørdagsbrusen min bare fordi jeg er feit altså. Ærlig talt.
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Hvem har sagt noe så dumt? Si det til meg så skal jeg banke dem for deg!
![]() |
#12 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg tror mange som drikker lettbrus heller i seg ikke ubetydelige mengder på daglig basis, fordi det lizzom er så mye sunnere, og alle jeg kjenner som drikker lettbrus daglig har lagret mange flasker i kjøleskapet til enhver tid, og er helt avhengig av å drikke flere flasker hver dag.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
Lykke til.
![]() |
#16 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg har vært på Pepsi-max kjøret, og hadde egentlig tenkt å begynne igjen (lave ambisjoner, tenkte jeg ikke ville kunne stå i mot). Saken er at jeg sluttet ifm amming av lillebror. Det gikk overraskende greit når jeg måtte ta hensyn til noen andre enn meg selv (indirekte meg selv også da, unngikk dårlige netter). Var hos tannlegen for noen uker siden og hun spurte strengt: "Du drikker brus? Mye brus?" Fikk gurglet frem at jeg forsåvidt ikke gjorde det nå, og at jeg hadde sluttet pga ammingen (sa ikke at det var midlertidig, men hun så det kanskje på meg?). Fortsatt strengt: "Du bør ikke begynne igjen!". Så kom det en lang tirade med ting jeg egentlig vet fra før. Tynn emalje osv. Men jeg trodde jo ikke at jeg hadde tynn emalje (bare alle andre osv). Coladrikker er i tillegg mye verre enn andre brusdrikker. Lett eller ikke spiller vel ingen rolle i denne sammenhengen. Derfor: Jeg skal ikke begynne igjen! Etter snart 6 mnd uten er det velkjente suget helt borte (selvom jeg selvfølgelig kan fremkalle den fantastiske følelsen når man tar seg en god støyt rett fra halvannenlitersflaska før frokost
![]() |
#17 |
Aktiv
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Litt av greia er vel at det fortsatt finnes mennesker som tror det er sunnere å drikke lett-brus enn vanlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
nygift
|
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Ja ja, jeg er på cola zero-kjøret jeg da!
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg tror de færreste tror det er sunnere, men heller mer slankende. Og det er det jo for mange, men sikkert ikke alle. Uten at det forsvarer litervis med drikking, selvsagt.
![]() |
#20 |
Aktiv
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Jeg går på mitt 8 "ikke-brus" år, og tanken er idag frastøtende! Amming var sluttårsak her også, og du oppdager såå mye annet nam å drikke! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|