|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2009
![]() |
![]() Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Min datter begynte på skolen i høst, og har til nå hatt 4 ulike lærere (derav to som var vikarer i 2-4 uker). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Originala
|
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Etter hva jeg hører rundt omkring, så er det ikke så uvanlig, nei. Det skyldes vel kanskje kombinasjonen høyt sykefravær og presset kommuneøkonomi (slik at de for eksempel ikke kunne beholde vikaren som egentlig fungerte godt, fordi en annen med fastlønn kom tilbake og måtte plasseres et sted). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Ja, du har nok rett angående sykefraværet og økonomien, men jeg mener de kan finne bedre løsninger. De små burde skjermes mer enn de litt eldre elevene. Syns de burde sette stabile lærere til elevene de første par årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Det er svært uheldig at 1. klasse får det så ustabilt. Hadde jeg vært forelder ville jeg bedt foreldrekontaktene ta dette opp med ledelsen eller gjort det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Det er jo ikkje alltid så greit å vite kven som skal bli sjuke... Stakkarane som fekk meg som lærar da dei begynte i haust har vore litt "uheldige". Eg vart gravid og sjukmeldt etter ikkje så lang tid, så mista eg og kom tilbake på jobb. No er eg gavid og sjukmeldt igjen, og det er for så vidt "min feil", men vanlegvis er eg ein av dei stabile, som sjeldan er sjuk. Kroppen min er berre ikkje så god til å vere gravid...
![]() |
#6 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Ei anna sak er det med å finne vikarar ja... det er slettes ikkje lett...
![]() |
#7 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Jeg skjønner jo godt at noen kan bli syke. Men det burde være mulig og i det minste forsøke å gardere seg på noe vis. Nå skal for eksempel den første sykemeldte læreren til datteren min ta over parallellklassen hennes. Han skal ha aktiv sykemelding og de skal bruke en vikar ved siden av. Dette er en lærer som nærmer seg pensjonistalder og som har vært forholdsvis alvorlig syk det siste året. Ergo er det kanskje lite sannsynlig at han kan jobbe for fullt igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?
Jeg tror ikke det har noe med å ikke ta ting seriøst å gjøre. Men det er ikke lett å sette inn vikarer og i det hele tatt finne noen hvis folk blir langtidssykemeldte. Det er spesielt vanskelig hvis skolen er liten, da har man mye mindre å ta av. Jeg ser utrolig stor forskjell på vikarproblemer/løsninger der jeg jobber nå med 45 lærere fremfor der jeg jobbet før med 20 lærere. Her jeg jobber nå har man faktisk råd til å ansette en eller flere faste vikarer som tar masse timer. Det hadde man ikke råd til der jeg jobbet før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt og fullstendig enig med deg. Skolen tenker mer på lærernes ve og vel enn på elevene. Har mange eksempler på lærere som kommer tilbake fra sykemelding og permisjon og krever å få "sin" klasse tilbake. Da har de kanskje vært borte fra klassen i over ett år, og elevene har funnet seg godt til rette med vikaren som ble satt inn. Lærerne får ofte tilbud om andre klasser, men vil gjerne ha denne bestemte klassen. Kanskje fordi de er redde for å gå glipp av kontaktlærertillegget? Kanskje er klassen de får tilbud om å overta "vanskeligere" enn den de hadde før? Vanskelig å si hva som ligger bak, men at administrasjonen på de ulike skolene har et visst ansvar for å "sette ned foten" av og til, tror jeg ikke man kan komme bort fra. Sist redigert av rine : 15-05-09 kl 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
audio, video, disco
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?rine: tuller du nå eller mente du virkelig det du skrev her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Eh..ja, jeg mente det. Og du må lese innelegget mitt en gang til. Tror du gikk glipp av poenget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
audio, video, disco
![]() Sv: Er det normalt å bytte lærere like ofte som noen bytter sokker?Jeg har selvsagt lest hele innlegget ditt, og jeg skal tenke meg godt om neste gang jeg ønsker å bli syk. Lover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Halloen!
Riktig. Det var poenget mitt. Jeg sa heller ikke at folk burde unngå å bli syke, men at sykdommen bør skade så få andre som mulig. Det blir annerledes når man jobber på et kontor, eller i kjøttvaredisken til Mega. Jobber man med mennesker (som kjenner deg, har tiltro til deg osv) bør man tenke over om de handlingene som er mest gunstige for deg, er det som tjener pasientene/ elevene/brukerne best. |
![]() |
![]() |