Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Katteluke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-09, 21:41   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katteluke

Det nærmer seg ferietid, og vi lurer på om vi skal skaffe katteluke slik at de små kan komme og gå som de vil når vi er vekke. Jeg ser at de ikke er så dyre i anskaffelse, men hvordan montere man? Eller må man ha erfarne snekkere? Og hva koster i såfall det?

Hva er dine erfaringer med katteluke?

Gammel 23-05-09, 21:45   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katteluke

Det er ikke pent, i hvertfall ...
Noen venner av oss monterte det i døren og det kan vel kanskje være praktisk, men ...
De hadde en sånn som "kjente" igjen deres katt.

Gammel 23-05-09, 21:47   #3
Gurli
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2009
Gurli har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har hatt 2 steder vi har bodd. Det er egentlig supert, men våre katter har tendens til å ta alle mulige døde, og halvdøde dyr inn, særlig mus.
Ikke så gøy når musen løper under sofaen, bak bokhyller ol.
Så nå kommer vi nok ikke til å ha det igjen.

Gurli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 21:49   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pent spiller ikke så stor rolle, vi skal evt ha den i kjellerdøren, og den bruker ikke en gang bud.

Hm, ja mus, levende eller døde, er jo ikke noe særlig å få i huset.

Gammel 23-05-09, 21:50   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte og innstalerte den billigste selv, kostet rundt 300 eller noe. Har den i kjøkkendøra. Vi reiser bort i flere uker av gangen takket være denne geniale tingen (vi setter frem haugevis med mat og drikke). Katta tar aldri noe med inn, og andre katter skjønner ikke opplegget. Vi brukte vel noen uker på å "stappe" ham inn og ut luka før han lærte det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-09, 00:14   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg kattedør - er pisslei av å gå og lukke opp døra for den katta i eninga.

Vi har katteluke i boddøra vi, og pus har en skinnfell i boden som han liker ligge på. Reiser vi bort, fyller vi opp med mat og vann der, og alliererer oss med en nabo som ser til at pusen får påfyll. Funker fint når det ikke er altfor kaldt - på det kaldeste i vinter lot vi pus være inne, med kattekasse, om vi var borte ei helg.

Gammel 24-05-09, 00:19   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg feriepasser en katt noen ganger, og den har luke i verandadøra, men da kun utover.

Den var toveis før, men de oppdaget at når de var borte så var det kattefest inne, så de valgte å stenge den for inngående trafikk.

De måtte jo ha folk til å fore katten uansett, så da fant de ut at de som foret kunne slippe inn, og så gikk katten ut når den selv ville. Utendørs finner den mat åkke som, så om den ble ute hele natten så spilte ikke det noen rolle. Verre innendørs.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-09, 00:40   #8
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vært veldig fornøyd med katteluke før, men den katten vi har nå var for gammel til å lære seg teknikken da vi satt inn luke her vi bor nå, så det var heller mislykket. Måtte teipe opp luka for at pus skulle gå gjennom den
Anbefaler å kjøpe en luke med magnetlås, så unngår du at andre katter går inn på "hjemme-alene-fest" når dere er borte

LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-09, 00:43   #9
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi vurderer også om vi skal ha katteluke siden det er veldig kjekt å ha når man skal på ferie. Min store skrekk er jo at den drar med seg mus og tarmer og alt mulig ekkelt. Tenkte vi skulle ha inn til gangen, men da må jeg få meg skoskap til alle skoene, slik at det ikke plutselig ligger en halvspist mus i skoene til meg eller ungene (mannen overlever), og mellomdøra må være igjen.
Skulle vært en slik ordning at katta ikke slapp igjennom katteluka hvis den hadde noe i munnen! Da hadde jo alt vært greit !

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:42   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde det da jeg var liten. Pappa skar ut en del av døra og satte den inn sjøl.
På mange måter var det praktisk, men to av kattene våre var noen jækler til å jakte. Vi hadde ved et par anledninger skjære flyvende inne i stua, og døde rotter (digre, fæle) på gulvet var ikke unormalt. Jeg grøsser ved tanken.
Katten vår er også glad i å jakte, så vi kommer ikke under noen omstendigheter til å sette inn noe slikt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:55   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde katteluke da vi bode på sørlandet, og vi syns det var helt genialt!
Savnet det veldig da vi fikk oss katt da vi kom til Trøndelag. (katten sørafor ble adoptert bort til en vennlig og kattelysten nabo, siden katten var så bundet til stedet, og bodde litt til naboen uansett ,) )
Eneste aberet var et par episoder med levende fugl, og en levende rotte!!!!!
Ellers var det veldig fint med tanke på å reise bort noen dager. Kom aldri inn fremmede katter hos oss, og tok en dag eller noe før han lærte seg teknikken. Innser etter å ha lest her at vi hadde en serdeles smart og lettlært katt.

Et stykke skjæres ut av døra, så er det bare å montere. Tror ikke det skal være vanskelig. Men husk å kjøp stor nok luke om dere har svær katt. Mamma og pappas katt må lirke seg litt inn.

Gammel 25-05-09, 15:57   #12
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi har katteluke fra terassen og inn til vaskerommet. Har ordnet soveplass på vaskemaskin og tørketrommel til "gullan" min. Er veldig fornøyd med den. De tar aldri med seg døde dyr inn, men det hender vi får besøk av en og annen nabokatt. Katteluke er enkelt og montere selv. Mener at det er nødvendig med kattepasser selv om man har katteluke, men det blir likevel kjekkere for katten.

Gammel 25-05-09, 15:59   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Helt enig med Tertit ang kattepass. Man må ha noen til å kikke innom hver dag uansett syns jeg. Tenk om noe skulle skje med katten med tanke på skader eller sykdom?
Eller at man ser at katten ikke har vært der og spist og drukket.

Gammel 25-05-09, 16:28   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nolo: Jeg er erfaren kattepasser, så lenge jeg slipper å ta i krekene. Jeg kan se innom dem, mot klekkelig betalt selvsagt. :edel:

Gammel 25-05-09, 17:15   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Standard

Ru: kanskje jeg tar deg på ordet. Men da er det vel på tide for dere å se på hus i nærleiken.

Gammel 25-05-09, 19:08   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Dessverre har vi en. Skikkelig uglybugly. Ikke vi , men tidligere eiere som monterte den.
Ikke noe hensikt annet enn at den ufyselig nabokatten nesten kom inn før jeg fikk stoppet han. Nå er den plombert i påvente av snekker.

Gammel 25-05-09, 22:07   #17
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Jeg har tidligere bodd i hus med katteluke, og savner det såpass at vi antakelig kommer til å montere luke i denne boligen også. Nå har vi to katter, da hadde vi tre. Javisst er de stygge, men å, så praktiske.

Lukene er ikke vanskelige å montere, og man trenger ikke være (hobby-)snekker for å få det til. Ting som er lurt å tenke gjennom i forhold til plassering er trekk, sølepoter og byttedyr. Anbefaler veldig luke med magnet- eller elektronisk lås, med mindre man bor langt unna andre katter.

Jeg ville aldri brukt katteluka som eneste feriepass; for meg er det viktig å vite at noen kan følge med jevnlig, spesielt i forhold til skader eller sykdom.

Gammel 25-05-09, 22:58   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Verdande, her.

Jeg ville aldri brukt katteluka som eneste feriepass; for meg er det viktig å vite at noen kan følge med jevnlig, spesielt i forhold til skader eller sykdom.

Neida, vi skal hyre inn folk som kommer og tømmer kattedo og sjekker mat og vann.

Gammel 25-05-09, 23:04   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde katteluke der vi bodde før. Den var av enkleste stort, og gamlekatta dro inn mye rart.
Nå har vi to katter og skal montere hele to dører i huset. Lukene er kjøpt, men ikke montert ennå. Vi skal ha en i bakdøra mot hagen (gammel, stygg dør fra før av) denne luka er med magnetlås og kan stilles inn på flere måter. Ut/inn, bare ut, bare inn osv. Døra går inn til kjellertrappa, så for å komme videre inn i huset lager vi hull i kjellerdøra i gangen også, der tar vi kun en helt ordinær, men ok utseende hvit luke.
Tror det skal bli bra !
Når vi reiser på ferie passer tanta mi kattene. Bytter vann i fontenen deres, tømmer dokassa og mater daglig. Vi kommer da til å ha luka på kun inn funksjon, slik at hun kan slippe dem ut, de kan så gå inn, men ikke komme seg ut på egenhånd senere.

Gammel 25-05-09, 23:24   #20
Verdande
Melkeku

Verdande sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Neida, vi skal hyre inn folk som kommer og tømmer kattedo og sjekker mat og vann.

Beklager, jeg kunne sikkert formulert meg mer presist i forhold til at det var en generell betraktning, og ikke at jeg oppfattet det slik at dere bare hadde tenkt å reise avgårde.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.