Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor gamle bør barna være for å dra og bade alene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 22:17   #1
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Hvor gamle bør barna være for å dra og bade alene?

Det lurer jeg litt på.

Hos mine foreldre er det en badeplass, flytebrygge. Og der er det barn i aldere 12-13 år som badere alene. Det er rett uti på dypt vann. Ingen bruker reddningsvest.

Jeg synest egentlig disse barna er litt for små til og bade alene, og synest de burde hatt reddningsvest på seg om de skal bade alene i den aldren.

Er jeg en hønemor?

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:22   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor gammel bør barna være for og dra og bade alene?

Siden min eldste er bare 5 og et halvt så vet jeg ikke helt. Men jeg mener å huske at vi dro for å bade alene vi også i den alderen.

Men særlig yngre enn 12 synes jeg ikke de bør være uten å ha med voksne.

Gammel 01-06-09, 22:24   #3
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Min er 3 år så hun er definitivt for liten til å dra og bade alene.
Mener å huske at vi syklet avgårde til badeplassen da vi var 12-13 år, uten redningsvest, og vi har klart oss.

Gammel 01-06-09, 22:25   #4
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var iallefall på bassenget alene fra vi var ca 9-10? Da fikset vi alt selv med buss og betaling og alt. Føles likevel tidlig ut å skulle la mi snuppe gjøre det samme om 3 år, men jeg vet ikke.

Gammel 01-06-09, 22:25   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hmm, jeg føler det er ok at en 12-13 åring bader alene sammen med venner.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:25   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg hadde hvertfall heller holdt meg hjemme enn å svømme med redningsvest som 13-åring, da hadde jeg vel blitt mobbet for livet, dessuten elsket jeg å svømme i den alderen og elsker det fremdeles. Jeg tror jeg ville sett an svømmeferdigheter og barnet, men ikke yngre enn 10 år kanskje? Jeg vet ikke helt.

Gammel 01-06-09, 22:25   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns 12-13 er helt greit på en badeplass om de er svømmedyktige, og uten redningsvest. Jeg unner ingen å bade med redningsvest fra en strand. Jeg ville derimot ikke sluppet en på den alderen ut i båt alene, og det ser jeg at det er ganske mange som gjør.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:25   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Pirbadet i Trondheim er det 10-årsgrense for barn som bader alene. Jeg synes det virker fornuftig.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke 12–13-åringer skal kunne bade alene? Himmel og hav, jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:26   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg synes du er hønemor. Min eldste fikk dra på stranda med venninner fra sommeren før hun ble 11 (født i september). Helt mutters aleine får hun ikke dra, da. De må være flere.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:27   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer vel an på hva slags svømmeerfaring disse barna/ungdommene har og hva slags omgivelser de skal svømme i. Er det badevakt? Er de flinke svømmere eller kan de såvidt svømme? Hvordan er forholdene rundt stranda/brygga?

Gammel 01-06-09, 22:28   #11
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Standard

Jeg tenker ikke på bading i basseng, der er jo det badevakter og andre voksene om noe skulle hende.

Jeg tenker heller på plasser der de enten er alene uten noe voksen til stede,eller få voksne. Det er manger slike plasser her vi bor som barn kan dra og bade.

Gammel 01-06-09, 22:29   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Jeg synest egentlig disse barna er litt for små til og bade alene, og synest de burde hatt reddningsvest på seg om de skal bade alene i den aldren.

Er jeg en hønemor?

Og for å svare på spørsmålet ditt: Hvis du selv har unger i 12–13-årsalderen, synes jeg du er skikkelig hønemor. Hvis du har små barn selv og ikke omgås så mange unger i 12–13-årsalderen, er det vel riktigere å si at det ikke alltid er så lett å vurdere hvilket ansvar man kan legge på større barn når man bare har små barn å sammenligne med.

Og jeg ville synes det var direkte latterlig å sette redningsvest på 12-åringer som bader fra brygga, hvis de kan svømme så godt som jeg er vant til at 12-åringer kan.

Gammel 01-06-09, 22:29   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emma fikk dra alene i fjor, da fylte hun ti. De er alltid flere sammen og hun får ikke lov til å gå lengre ut enn at hun kan stå. De har også fått streng beskjed om at dukke-leking ikke er lov.

Gammel 01-06-09, 22:30   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg tenker heller på plasser der de enten er alene uten noe voksen til stede,eller få voksne. Det er manger slike plasser her vi bor som barn kan dra og bade.

Og fortsatt er de fleste 12-åringer gamle nok til å ta vare på seg selv og hverandre.

Gammel 01-06-09, 22:30   #15
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Standard

Jeg mener heller ikke at man skal la barn i 12-13 års aldere bade med reddningsvest på standen eller andre plasser der det er folk. Her er de snakk om områder der det ikke ferdes andre mennesker. En plass er inni ett skoghold ved ett kjern.

Gammel 01-06-09, 22:32   #16
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jenta mi fikk reise alene på stranda fra hun var 13. Da var nok hun en av de siste som fikk lov. Grunnen til at jeg holdt igjen såpass lenge var ikke at jeg ikke stolte på hennes svømmeferdigheter (hun er nok en dyktigere svømmer enn alle vennene), men jeg stolte ikke på at vennene (eller hun)visste hva de skulle gjøre i en evt. krisesituasjon. Jeg var redd for at de f.eks skulle stupe slå seg og at de da ikke visste hvordan de skulle reagerer.

Jeg har veldig respekt for vann og er nok ganske streng, men jeg skjønte jo at jeg måtte slippe henne til slutt. Jeg kan ikke la mine redsler begrense hva mine unger får lov til å gjøre/være med på.

Gammel 01-06-09, 22:34   #17
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste blir 10 i sommer og det er uaktuelt at han går uten voksne til badedammen enda. Snakket med naboen i går og vi ble i grunnen enige om at gutta får vente et par år til. Da vil jeg vurdere svømmeferdighetene og eventuelt tillate badetur. Han må være en brukbar svømmer før jeg vil tillate det (både mannen og jeg er gode svømmere).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:34   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg mener heller ikke at man skal la barn i 12-13 års aldere bade med reddningsvest på standen eller andre plasser der det er folk. Her er de snakk om områder der det ikke ferdes andre mennesker. En plass er inni ett skoghold ved ett kjern.

Da ville jeg forlangt at de alltid skulle bade flere sammen.

Nå tar jeg utgangspunkt i at stedet de bader ved ikke er ekstra farlig, for eksempel at det er sterk strøm, eller andre ting som gjør det unormalt risikabelt. Badeplass og flytebrygge høres ikke veldig risikabelt ut, selv om det er dypt.

Er det dine egne unger det er snakk om?

Gammel 01-06-09, 22:34   #19
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Dette burde du nevnt i HI.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 22:34   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste har dratt på badestranden med venner fra sommeren før hun fylte 13. De er da flere sammen, og holder øye med hverandre. Hun har svømt siden hun var 6 år, og er en like habil svømmer som meg, så det har jeg ingen betenkeligheter med.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.