Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Heving av brød i kjøleskap

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 17:37   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Heving av brød i kjøleskap

Er det stor suksessrate på den slags? Tenker om jeg blander deigen nå, har deigen i formene uten forheving og setter brødene i kjøleskap over nattten?

Gammel 11-06-09, 19:05   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heving av brød i kjøleskap

Gjær liker vel ikke så godt kulde gjør det? Stopper du ikke opp prosessen, eller i verste fall dreper gjærcellene ved å putte deigen i kjøleskapet?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 19:17   #3
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Gjær liker vel ikke så godt kulde gjør det? Stopper du ikke opp prosessen, eller i verste fall dreper gjærcellene ved å putte deigen i kjøleskapet?

Hvordan tror du butikkstekte brød lages? De får brødene rå og nedfrosset, setter de til tining og heving i romtemperatur over natten, og steker de om morgenen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 19:20   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Hvordan tror du butikkstekte brød lages? De får brødene rå og nedfrosset, setter de til tining og heving i romtemperatur over natten, og steker de om morgenen.

Jeg har aldri tenkt over det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 19:22   #5
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør det med gjærbakst. Jeg hever ferdig, inn i kjøleskap over natten/dagen, tar ut og steker. NB! Jeg må steke lengre enn jeg bruker når de kommer fra kjøleskapet. Godt mulig jeg burde ha temperert de, men jeg gjør det for å kunne ha ferske bakevarer på ettermiddagen så da har jeg ikke tid til noe annet enn å ta de ut av kjøleskapet. Gøy hvis du sier i fra hvordan det har gått, jeg har bare gjort dette med varer med mye fint hvetemel.

Jeg har ikke hørt at det er mulig å heve brødet mens det står inne i kjøleskapet.

Gammel 11-06-09, 21:16   #6
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Eh. Jeg satte brødene inne i kjøleskapet mens deigen var litt for varm. Det resulterte i deig i kjøleskapet. Mannen har ordnet opp, og lappet sammen brødene igjen, så får vi se hvordan det blir i morgen.

Kokosbolle: Det var meningen at gjæren skulle gå i dvale, så kan prosessen fortsette i morgen, så får vi ferskere brød til helga. Eller kjøpebrød om prosjektet mislykkes.

Gammel 11-06-09, 21:21   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ofte brøddeigen i kjøleskap, som oftest etter første heving og klar i formen, men har også gjort det med første heving og. Går så fint at!

Gammel 11-06-09, 21:40   #8
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Men hever du brødene noe før steking da, eller går de rett i ovnen?

Gammel 11-06-09, 22:28   #9
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lagd deig med kald væske, og satt tilheving i kjøleskap over natta. Dagen etter har jeg bakt ut rundstykker eller brød, etterhevet og stekt. Har vært veldig greit, så lenge man husker å bruke en stor bolle til hevingen.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 23:09   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokken på jobben min bedrev alltid kaldheving før. Da var det snakk om å ta den første heverunden i kjøleskap over natta. Jeg har selv gjort det en gang, ikke noe problem! Hvordan suksessraten med kaldheving i heverunde 2 er, vet jeg ikke, men jeg lurer kanskje på om jeg er litt skeptisk til akkurat det.

Gammel 12-06-09, 10:40   #11
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Men hever du brødene noe før steking da, eller går de rett i ovnen?

de hever i kjøleskapet og, tar bare lenger tid.

Gammel 12-06-09, 12:02   #12
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men til dere som har brukt kaldheving: Hva har dere laget? Jeg har bare laget ting med mye fint mel (pizza, loff, boller etc) og det hever jo generelt sett mye lettere enn skikkelig grove brød.

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Jeg har lagd deig med kald væske, og satt tilheving i kjøleskap over natta. Dagen etter har jeg bakt ut rundstykker eller brød, etterhevet og stekt. Har vært veldig greit, så lenge man husker å bruke en stor bolle til hevingen.

Dette har ikke jeg prøvd. God ide, det må jeg teste ut.

Gammel 15-06-09, 22:40   #13
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Resultatet ble bra nok. Brødene måtte stekes noe lengre enn normalt, og da ble skorpen vel hard, syntes jeg. Tror jeg prøver på forheving i kjøleskap neste gang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.