Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ungdommer - når skal de legge seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-09, 15:23   #1
Toflos
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2009
Toflos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ungdommer - når skal de legge seg?

Barna sitter oppe halve natten for tiden nå som det er sommerferie og ingen grunn til å stå tidlig opp.
Når bør ei jente på 14 legge seg synes dere? Og hva gjør dere for å få de til å legge seg tidlig?
Jeg skjønner jo at de har behov for mye søvn disse årene men er det virkelig vanlig å sove 10-11 timer?

Toflos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:25   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdommer - når skal de legge seg?

Det er veldig vanlig på den alderen å sove 10-11 timer og mer enn det.
Jeg syns det er vanskelig å få ferie-tenåringer til å passe inn i vår døgnrytme, og har dessverre ingen råd for å få dem tildig i seng.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:27   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, tror de har stort søvnbehov?

Men altså, det er jo du som forelder som setter grenser for NÅR denne søvnen skal gjennomføres
Jeg tror jeg ville forlangt at de var i seng i allafall ikke noe senere enn oss foreldre.
Dvs mellom 23 og 24, selv om jeg egentlig synes det er for sent.... hm...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 15:29   #4
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Min 16-åring får lov til å være like lenge oppe som meg nå i ferien...dvs til klokka 2-3 om natten.

Sist redigert av jane : 10-07-09 kl 13:50. Årsak: Rettet opp i veldig pinlig skrivefeil. Uff altså.
jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:05   #5
Toflos
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2009
Toflos har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Min 16-åring for lov til å være like lenge oppe som meg nå i ferien...dvs til klokka 2-3 om natten.

Slik er det hos oss også, har bare følelsen av at alle andre ungdommer er tidlig oppe mens mine ligger i dvale

Toflos er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:08   #6
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste min på 15 år blir som oftest sendt i seng når jeg legger meg.
Han trenger MYE søvn virker det som, for han sover lenge dagen etter.

Det er litt variabelt hvor mye han sover, men i vokseperioder sover han minimum 12 timer om han får mulighet.

Gammel 10-07-09, 13:11   #7
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså, det er jo du som forelder som setter grenser for NÅR denne søvnen skal gjennomføres

Jeg leste en gang en artikkel hvor en søvnforsker uttalte at B-mennesketendensene hos tenåringer faktisk er fysiologiske. Det er ikke bare lakenskrekk det dreier seg om.

Edit: Litt om dette her.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:14   #8
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

De trenger mye søvn i perioder ja. Og jeg syns at 14åringene i ferier skal få lov til å styre det der litt selv. I hverdagen er det viktig å få sovet nok og å komme seg opp til skolen, men sånn ellers ville jeg latt de styre det selv i den alderen. Nå har jeg en ettåring og en toåring så jeg har ikke mye erfaring fra egne ungdommer, men jeg tror jeg ville sett på det der som en kamp det ikke var viktig å ta.

Gammel 10-07-09, 13:54   #9
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Kollegean ved siden av meg her forteller at hennes stod opp kl. ett i dag.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 13:58   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Min 16-åring får lov til å være like lenge oppe som meg nå i ferien...dvs til klokka 2-3 om natten.

Sånn er det her også. Femtenåringen sitter oppe halve natta og det er greit nå i ferien.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 14:32   #11
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en 16 åring, og han styrer det med leggetider helt selv. Vi kan jo ikke tvinge han til å sove liksom. Han er utpreget b-menneske, og i feriene får han styre dette selv. Innen visse grenser. M.a.o han får ikke sove til 12-13 om det er knallvær, da er det opp senest 11 og ut.

Gammel 10-07-09, 14:45   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jenta mi (14), sover til ca 12.00 hver dag, og hun sovner vel ikke før 01.00 på natten. Mens sånt er tillatt i ferien her hos oss.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 16:13   #13
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Sånn er det her også. Femtenåringen sitter oppe halve natta og det er greit nå i ferien.

Da går jeg ut fra at 15-åringen din har helt fri og ikke har sommerjobb?

Mine to eldste hadde alltid sommerjobber (frivillig) da de var på samme alder og da la de seg frivillig til mer normal tid. Det ble vel ikke veldig mye senere når de hadde fri heller, men de sov halve dagen etter.

Nå derimot er 19-åringen ute halve natten når han har fri. Han greier å styre selv når han skal legge seg når han jobber. Eldste er også oppe det meste av natten, men det er fordi hun har baby som vekker mamman sin flere ganger natten igjennom. Hun bor ikke hjemme lenger da.

Jeg liker ikke å snu døgnet selv, så selv om det kan bli noen senere kvelder enn vanlig når det er ferie så holder vi stort sett på vanlige leggetider.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:16   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Da går jeg ut fra at 15-åringen din har helt fri og ikke har sommerjobb?

Selvfølgelig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
søvn ungdom

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.