Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Noen som har malt en kjøkkeninnredning?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-09, 08:03   #1
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Noen som har malt en kjøkkeninnredning?

Hvordan får jeg best resultat?

Grunning og så oljemaling? Kan jeg bruke den vannbaserte oljemalingen?
Og hvilke pensler bør jeg bruke, eller kan jeg bruke malingsrull?

:veldig lei av et bonderødt kjøkken:

Gammel 27-06-09, 08:05   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som har malt en kjøkkeninnredning?

Jeg har malt gamle skap før en gang med aliminiumsmaling og en gang med oljemaling. I begge tilfeller brukte jeg en liten glatt rull. (eller jeg brukte vel flere).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 08:46   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort det en gang, og det var litt av en jobb, men verdt det. Jeg demonterte alle dørene og pusset dem forsiktig med pussepapir. Så vasket jeg med salmiakk, grunnet med heftgrunn og malte to strøk med oljemaling. Jeg brukte en rulle fra Jordan som heter Ultimate Glatte underlag, liten rulle.

Gammel 27-06-09, 10:04   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nok hakket mer uerfaren og sjuskete enn Adrienne, men har også malt en kjøkkeninnredning. (og de som kjenner meg RL vil antageligvis si at det er litt :wow: for jeg er ikke "en som pusser opp")

Jeg pusset med sanpapir og malte med liten rulle og oljemaling. Brukte ikke kvistlakk, selv om vi gikk fra ubehandlet tre til å male det, og det har gått helt fint. Skrudde av knotter (rettere sagt, byttet de) først, men tok ikke skapene av hengslene. Det er en skikkelig pirkejobb, men etter to strøk maling ble innredningen som ny!

Gammel 27-06-09, 10:12   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Å jada.
Matte ned med sandpapir. Kjedelig, men absolutt verdt det.
Ett strøk heftgrunn og deretter maling for interiør,lister, dører. Jeg bruker Flügger sin og er kjempefornøyd.
Jeg maler med microfiberruller, supert resultat.
Jeg har vært en ihuga oljemalingfan i mange år men nå har jeg gått på den vannbaserte. Den er ikke så god å jobbe med, man må male fort og feilfritt fordi den tørker så fort. Men resultatet blir suverent, og den gulner ikke.
Jeg malte møbler på kjøkkenet før jul og de er fortsatt like fine, ingen sår.
Og den er jo så mye mer miljøvennlig.
Nå har jeg tenkt å driste meg til å ta trappa her inne med vannbasert.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 20:11   #6
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

:noterer:

Tusen takk for tips.

Gammel 30-06-09, 21:42   #7
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

det blir lett skjoldete. et tips er å sende dørene til en billakkerer

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 21:46   #8
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipset til Amelia er noko å ta med seg. Det er også veldig billig å få gjort. Du vaske med salmiakk, pusse lett over og sende dei frå deg. Voila.

Gammel 09-07-09, 20:43   #9
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

ja jeg kjenner noen som fikk gjort det og det ble veldig fint altså! helt strøkent

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:17   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lever til billakererer er mitt råd også. Vi gjorde det. Billig i forhold til alt arbeidet som må til for å få det pent når man gjør det selv.

Gammel 09-07-09, 22:31   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Jeg er allerede igang, så det er nok for sent for en billakkerer. Jeg sjekket det ifjor, før vi flyttet inn og de skulle ha 12 000 for å male kjøkkenet. Syntes det var ganske mye penger all den tid, dette bare er nødløsning til jeg tar meg råd til å bytte kjøkken.

Gammel 09-07-09, 22:43   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har gjort det en gang, og det var litt av en jobb, men verdt det. Jeg demonterte alle dørene og pusset dem forsiktig med pussepapir. Så vasket jeg med salmiakk, grunnet med heftgrunn og malte to strøk med oljemaling. Jeg brukte en rulle fra Jordan som heter Ultimate Glatte underlag, liten rulle.

Vi gjorde det også sånn. Samt malte inni skap og slikt (det var sånn plassbygd gammelt trekjøkken - bare dørene som lot seg ta av). Det var helt ærlig en grusom jobb. Aldri mer.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:30   #13
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Nok en god grunn til å kjøpe kompressor og malesprøyte. Så kan du jo tørke støv av vasene dine etterpå.

Gammel 10-07-09, 11:21   #14
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Nok en god grunn til å kjøpe kompressor og malesprøyte. Så kan du jo tørke støv av vasene dine etterpå.

Gammel 10-07-09, 11:33   #15
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort det, og det ble veldig bra, det. Pass på at ikke malingen renner, bare. Dørene ble tatt av hengslene, malt to strøk med oljemaling. De var i utgangspunktet trefarget. Byttet også knotter.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 11:34   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, også brukte jeg rull på speilene og pensel på resten. Aner ikke om det er det beste, men det funket her i hvert fall.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 17:31   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Akkurat det samme som husbonden sa, så nå har vi både kompressor og malesprøye. Ingen av delene har vært brukt, riktignok, men det kommer vel alltids en anledning.

Gammel 11-07-09, 23:24   #18
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Vi har gjort dette i to leiligheter vi en gang eide. Kjøkken fra 60-tallet - bunnsolid, heltre og helt greie å male Vi brukte grunning, ordinær oljemaling (dette er lenge siden, før den nye oljemalingen kom tror jeg) og rull. Resultatet ble supert! Mamma malte sitt kjøkken med dørene hengende på (ble bra, men hun er nøye), men vi tok dem av. tror noen vil mene at den nye miljøvennlige oljemalingen er litt mer utsatt for slitasje, så jeg ville spurt en kompetent person på malingsbutikken om dette og i utg.pkt vært litt skeptisk til denne type maling på akkurat kjøkken - evt latt miljø gått foran og belaget meg på å male om enkelte dører ved evt. uhell eller slitasje. Lykke til!

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 23:26   #19
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av amelia, her.

det blir lett skjoldete. et tips er å sende dørene til en billakkerer

Våre ble strøkne. Det kommer nok an på grunnen (type dører og grunning) vil jeg tro, samt type maling. Det var virkelig ikke vanskelig å få det til fint til oss. Ikke mist motet før du har begynt Martis!

Sist redigert av Rabarbra : 11-07-09 kl 23:27. Årsak: lagt til siste setning
Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.