Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Presskanne

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-09, 20:57   #1
lavendely
Singing in the rain

lavendely sin avatar

Medlem siden: May 2008
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Presskanne

Er det slik at en presskanne en presskanne?

...hvis ikke, anbefal meg gjerne en som er god !

Gammel 14-07-09, 21:15   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Presskanne

Du får en på rema1000 til under hundrelappen, den er klin lik den jeg kjøpte på en interiørbutikk til over det dobbelt av prisen.

Gammel 14-07-09, 22:13   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke en presskanne er en presskanne, hverken ift design eller funksjonalitet. Jeg har blant annet dårlig erfaring med en billig en som var så vanskelig å presse ned riktig at jeg nærmest ble tildekt av varm kaffe (spruten stod). Jeg anbefaler Bodum, som jeg synes er både pen og praktisk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:20   #4
Lilo
Aktiv

Lilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Lilo er litt kul
Standard

Akkurat der har jeg ulik erfaring. Kjøpt en billig på obs til ca 100, fungerte helt supert. Kjøpte en dyr 500kr på GlassThomsen, glasset tålte ikke varmen og sprakk når jeg helte varmt vann i. MEN det er nok mye tilfeldighet!

Lilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:27   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For kaffens del spiller det neppe noen rolle hvilken modell du kjøper, men sjekk om den kan skrues helt fra hverandre for rengjøring - det kan ikke Ikeamodellen vi kjøpte som ekstrakanne. Den fungerer fint ellers, men er litt mindre behagelig å håndtere enn Michael Graves-kannen vi fikk til bryllupet og har brukt hver dag i mange år.

Den har blant annet den fordelen at hanken er så stor og "vid" at man kan ta godt tak i den uten den minste fare for å komme borti det varme glasset.

Gammel 14-07-09, 22:52   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med kanner som er vanskelige å presse ned, slik at kaffespruten står over hele bordet, kjenner jeg også til. Mine foreldre har også en kanne av ukjent merke som er helt umulig å helle av uten å søle fordi "tuten" er dårlig utformet.

Jeg har utmerket erfaring med kanner fra for eksempel Bodum, Alessi og Meny i flere varianter av hver.

Hvis du velger en dyrere modell, så sjekk at glasskolben er av standard størrelse så du får kjøpt ny. Vi har for eksempel en veldig fin kanne fra Meny, og den passer Bodum-kolben i. Det er kjipt å kjøpe fancy presskanne og måtte kaste den fordi kolben knuses (noe som lett kan skje). Bodum har løse kolber i de fleste størrelse og er lette å få tak i; jeg ville gått for en kanne som passer disse

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 04:15   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har denne og er veldig fornøyd. Kaffen holder seg faktisk varm en god stund.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:14   #8
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått over til Eva Solo. Ikke en presskanne, men kaffen blir bra! Og så ser den så fin ut....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:21   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

anbefaler denne:

Presskanner har en tendens til å knuse med jevne mellomrom, det slipper du med denne.

Gammel 15-07-09, 09:25   #10
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har gått over til Eva Solo. Ikke en presskanne, men kaffen blir bra! Og så ser den så fin ut....

Vi har også en sånn, men jeg synes kaffegruten har en tendens til å tette til filteret når jeg heller.

Gammel 15-07-09, 09:31   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker du for finmalt kaffe da? Jeg bruker kokemalt og har ikke hatt det problemet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:36   #12
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Vi har også en sånn, men jeg synes kaffegruten har en tendens til å tette til filteret når jeg heller.

Vi har også en sånn, er veldig fornøyd. Opplever ikke det samme som deg, bruker du for fin kaffe?

Jeg har også Tekanna i samme serie.

Gammel 15-07-09, 09:43   #13
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Mulig for fin kaffe er problemet. Bruker kaffe som skal brukes til presskanne men må muligens gå grovere til verks.

Gammel 15-07-09, 09:43   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme har vi både fra Ikea og fra Bodum, de kan begge skrus helt fra hverandre og er lette å rengjøre. Alle delene er i metall og glass.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

anbefaler denne:

Presskanner har en tendens til å knuse med jevne mellomrom, det slipper du med denne.

Denne har vi på jobb og er bare så der fornøyd med. Den er litt vanskelig å presse ned, kan ikke skrus fra hverandre og filteret er i plast som blir skikkelig ekkelt etterhvert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:46   #15
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde en billigkanne før, og den var helt fin i bruk, men da kolben knuste måtte den kastes. Nå har jeg en Bodumkanne. Veldig god i bruk, og enkelt å få tak i en ny kolbe om (når) glasset knuser.

Gammel 15-07-09, 11:38   #16
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Mulig for fin kaffe er problemet. Bruker kaffe som skal brukes til presskanne men må muligens gå grovere til verks.

Jepp, kokmalt er tingen!

Gammel 15-07-09, 13:19   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hjemme har vi både fra Ikea og fra Bodum, de kan begge skrus helt fra hverandre og er lette å rengjøre. Alle delene er i metall og glass.

Denne har vi på jobb og er bare så der fornøyd med. Den er litt vanskelig å presse ned, kan ikke skrus fra hverandre og filteret er i plast som blir skikkelig ekkelt etterhvert.

neh, bare vasker det godt, så går det bra. Jeg er så klomsete, så uknuselig veier tyngre enn plastfilter.

Gammel 15-07-09, 14:09   #18
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min kan da både skrus fra hverandre og filteret har ikke blitt ekkelt.
Min begynner å bli noen år ( sikkert 5-6 år) så mulig de har gjort noe med den de siste årene.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 15:39   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

neh, bare vasker det godt, så går det bra.

Vi kjører den i vaskemaskinen altså. Men jeg syns den er ekkel like fullt. Hadde samme modellen kommet med metallfilter også så hadde den vært genial.

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Min kan da både skrus fra hverandre og filteret har ikke blitt ekkelt.
Min begynner å bli noen år ( sikkert 5-6 år) så mulig de har gjort noe med den de siste årene.

Hm, den på jobben tipper jeg er 3 år gammel. Da skal jeg sjekke om den kan skrus fra hverandre. Hadde allikevel foretrukket metallfilter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.