|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterMed tanke på at fett inneholder ca. 9 kcal pr gram og karbohydrater ca 5 kcal pr gram, hvorfor synes det å være gjengs oppfatning at f.eks. jogurt naturell med 10 % fett og 3 % karbohydrat er svært usunt og fetende, mens man uten videre trykker i seg massevis av brød, frokostblandinger og andre saker med 60 - 70 % karbohydrater? Er vi så mye et produkt av de offentlige anbefalingene snarere enn fornuften? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterNå er ikke jeg av dem som har satt meg inn i dette da, og i mitt hode er vel ikke joghurt naturell så fetende at det gjøre noe heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydrater
JA.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterEr det en offentlig anbefaling at man skal trykke i seg massevis?
![]() |
#5 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterIkke det akkurat. Jeg tenkte mer på at vi er så vettskremte ved tanken på fett at vi synes mat med 10 % fettinnhold er avskrekkende men ikke reagerer på mat (jeg holder godteri utenfor) med 2/3 karbohydratinnhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterJeg lurer også på hvem som tror at det er lurt å trykke i seg masse brød og frokostblanding. Man legger på seg i å legge i seg masse av nærmest alt, det tror jeg alle som har prøvd å telle kalorier vet. Jeg er fullt klar over at brød ikke er kalorifritt, men moderate mengder grovt brød vil for mange av oss være en lettvin og grei måte å opprette holde en greit sunn livsstil på i hverdagen - også om man tenker kalorier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
I mål
|
Jeg tenker ikke sånn, så jeg har problemer med å sette meg inn i hva du egentlig mener her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glad
|
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterJeg tenker heller ikke sånn, men tror nok en del personer rundt meg gjør det. Personlig ser jeg mest på proteininnholdet og prøver å bruke det som rettesnor når jeg skal spise.
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Stemmer det?
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke for melkeprodukter - der fjerner man bare fettet uten å erstatte med noe annet, men i veldig mange lettprodukter er fett erstattet med karbohydrater.
![]() |
#12 |
Etylbarbital
Hva slags lettprodukter da? Har du eksempler?
![]() |
#14 |
frakoblet
|
Det er faktisk mer karbohydrater i magrere melketyper enn i de fetere.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
Mja.
![]() |
#16 |
I mål
|
Det var ikke en enorm forskjell nei. Jeg er så sær at jeg ikke er så opptatt av om det er det ene eller det andre, jeg ser på kaloriinnholdet i den grad jeg ser på noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har ingen tittel
Jeg mener omtrent dette: To personer inntar et måltid som inneholder like mye energi. Jeg spiser et måltid som inneholder havregryn, nøtter og fet yoghurt og personen ved siden av meg spiser frokostblanding (la oss si at det er av den "sunne" sorten med lite tilsatt sukker) og magre melkeprodukter. Gjennomsnittsnordmannen vil antageligvis oppfatte sistnevnte som den som inntar det sunneste måltidet, fordi fett har fått et fy-stempel av de fleste ernæringseksperter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
I mål
|
Det er mulig, men jeg har problemer med å skjønne at det du skisserer her vil gi like mange kalorier så lenge frokostblandingen er av typen weetabix. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterJeg er ikke sikker på at du har rett i det. Det har vært temmelig tydelig kommunisert at frokostblanding ikke er særlig sunt.
![]() |
#20 |
Etylbarbital
![]() Sv: Helt uvitenskapelig - om fett og karbohydraterFrokostblanding er det vel ingen som oppfatter som sunt med mindre det er 4-korn eller noe annet dølt uten tilsatt sukker/syltetøy/yoghurt?
![]() |
|
|