Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Organisere familie på 6 i 10 uker på hytta?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 12:02   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Organisere familie på 6 i 10 uker på hytta?

Vi skal bo 10 uker på "hytta" (dvs setra vår) i sommer.
Og jeg trenger gode tips særlig på dette med klær.
Jeg har ikke vaskemaskin der, da må jeg kjøre hjem og vaske ( 4 km, ikke uoverkommelig)

Ungene er nesten 2, 3,7 og 10 år gamle gutter som blir møkkete av alt uten om å sove...

Tar også imot tips om mat og andre praktisk ting. Vi har et godt kjøleskap med liten fryser og en god gasskomfyr, kaldt vann og avløp inne. Dusj og vanndo i fjøset med varmt vann. 12 v anlegg inne så det er også lys på kvelden.
Jeg har ikke ubegrenset med tid til huslige syssler da dette ikke er ferie
Da hadde det ikke vært noe problem.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:09   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Organisere familie på 6 i 10 uker på hytta?

Så spennende!

Enkel håndvask av noen plagg, samt oppsamling for vaskedager i huset høres ut som en mulig løsning. Jeg merker dessuten at standarden for reint og skittent justeres på ferier med liten tilgang til vaskemaskin.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 12:12   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat-tips: Havregrøt til frokost og kvelds. Mye mindre jobb enn brødmat, særlig til såpass mange.

Gammel 06-03-12, 12:12   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Uteklær og inneklær. Da kan ungene møkke seg til opptil flere ganger i den samme buksa, men likevel være høvelig rene når de sitter ved middagsbordet.

Gammel 06-03-12, 12:20   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ikke lagringsplass er et problem (lagre på låven?), så ville jeg hatt en stor bunke med joggebukser, lette shorts, t-skjorter og gensere, til hvert av barna. En stor stabel til hver på låven, og så hente inn neste dags antrekk om kvelden. Og så det skitne rett på låven om kvelden, sortert i vaskebunker, og så kjøre ned til vaskemaskinen en gang i uka eller så og ta hele haugen.

Gammel 06-03-12, 12:23   #6
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Har dere kald kjeller? Det har vi på hytta, og bruker den som suplement til kjøleskap. Setter ned f.eks brusflasker og sånn som ikke tar skade av om en mus går forbi, og har dessuten plastkasser med tett lokk som vil oppbevarer en del ting i (den uåpnede hvitosten og sånn). Det avlaster veldig i forhold til kjøleskap-kapasiteten.

Jeg er flink med ukemenyer til vanlig, men merker at det er enda viktigere på hytta for å sørge for at man har ingrediensene i hus så man slipper unødige handleturer. Om du ikke pleier å ha ukemeny vil jeg anbefale å innføre det i denne perioden.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 13:38   #7
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Det hørtes da deilig ut å kunne ta noen turer hjem i ny og ned, alene eller bare med ett eller to barn, for å vaske klær

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:41   #8
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøpe brukt vaskemaskin og montere i fjøset?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:16   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Kjøpe brukt vaskemaskin og montere i fjøset?

Tror jeg henger meg på dette tipset, jeg.

Gammel 06-03-12, 20:19   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke helt skjønt hvor du bor, innser jeg. Mitt første tips var å la ungene gå uten klær/i bare truse. Det gjør ungene mine på hytta.

Men ellers har jeg lite å bidra med. Annet enn at ingen av oss skifter klær av en liten flekk på tøyet når vi er på hytta. Ikke to heller.

Gammel 06-03-12, 21:53   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har ikke helt skjønt hvor du bor, innser jeg. Mitt første tips var å la ungene gå uten klær/i bare truse. Det gjør ungene mine på hytta.

Jeg vil bo der du har hytte!

Seriøst: Jeg hadde ikke gamblet på fint vært 10 uker i strekk. Personlig hadde jeg dratt hjem og vasket en gang i uka. Jeg hadde bare vært nøye med å skifte undertøy og sokker, resten fikk være skittent ... Eventuelt innføre inneklær? Så er de nogenlunde rene inne?

Gammel 06-03-12, 22:03   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

jeg ville satset en del på ullundertøy og regntøy. Men jeg kommer jo i fra vestlandet. Så har man et innesett med klær, som er mer eller mindre rent, og ett utesett med klær som er skitne.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 22:03   #13
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Inneklær og uteklær. Overtrekksklær som henges opp på veggen utenfor før man går inn for måltider, og ha minst mulig klær på inne for måltider? De to største skifter sikkert selv, hvis de ikke vil spise i trusa.

Er de med i fjøset der oppe også? I såfall hadde jeg hvertfall vært strengere på å skifte enn normalt. Klær de leker med ute kan jo fint være møkkete over flere dager. F.eks. kan jo også gårsdagens møkkete inneklær bli morgendagens uteklær, hvis det er snakk om at det er så varmt at de kan gå i "vanlige" klær på dagtid ute.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 22:09   #14
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Inneklær og uteklær, ja, helt klart! Hvor kaldt/varmt er det der?

Gammel 06-03-12, 23:12   #15
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde satset på t-skjorter i ull. Jeg synes ikke ull blir like skittent som bomull og det er lettere å fjerne litt grums. :liker at det er lite klesvask om vinteren: Reflex hadde sommer-ull i fjor.

Jeg tror du må ofre ett eller annet til værgudene allerede nå.

Gammel 06-03-12, 23:18   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La de gå i litt skitne klær, det går da helt fint. Vask truser og sokker da, selvfølgelig. Så tar du et skikkelig jafs med klesvask annenhver uke eller noe.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 08:35   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange gode tips her ja.
Det med å være konsekvent på inne og ute tøy tror jeg vi må øve på ja.
Det hjelper litt på mengden sand inne også...

Ungene er mye med i fjøset ja, da har de egene dresser.
Været ja i fjor hadde vi ikke shorts en eneste dag.....

Vi har tenkt på å sette opp en vaskemaskin der, men det kommer litt ann på strømmen. Er jo bare begrenset å ta av og å kjøre aggregat for å vaske klær blir fort dyrt?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 08:55   #18
millact

Standard

Kanskje noen her har litt klær du kan arve, klær som er slitt og som du bare kan kaste etter bruk?

Gammel 07-03-12, 09:03   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kanskje noen her har litt klær du kan arve, klær som er slitt og som du bare kan kaste etter bruk?

Det var lurt, eller i hvert fall som kan brukes over sommeren så at du ikke må vaske så ofte.

Jeg skjønner det slik at det ikke er noen frysemuligheter der? Hvis det hadde vært det så hadde jeg foreberedt mye som kunne serveres med ris eller pasta. Lagt det i plastposer og fryset inn så at ikke matlagingen tok så lang tid.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:33   #20
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Vi var på hytta nokre veker om gangen då eg var 8-12 år (brørne mine er 2 og 5 år yngre), og då var det iallfall strikt regime på inneklær og uteklær, og så lenge klærne ikkje sto av seg sjølv så vart det brukt på nytt. Vi dro heim cirka ein gong i veka for å dusje og vaske klær, då vart "alt" vaska. Undertøy og sokker bytta vi dagleg, men ikkje resten.

Med ein passe grundig kroppsvask og bruk av deo så kan også post-pubertale bruke t-skjorter/gensre fleire dagar (i dette tilfelle iallfall inneklær, uteklær sveitter ein vel meir i), evt kan det hengast til lufting ein dag om man føler for litt variasjon.

Når det gjeld mat så har vi brukt mykje tørrmat og ferke grønnsaker på hytta. Alt (også salat) held fint i romtemperatur i nokre dagar, men det er viktig å planlegge litt - salatmåltidene bør kome på dag ein og to etter innkjøp, mens gulrøttene og potetane kan brukast seinare. Eg liker ikkje hermetikk, så hermetiske kjøttkaker etc utgår. Men vi kjøper ofte frossenmat og oppbevarer (tiner) eit par døgn i kjøleskapet. Halvsteikte brød og knekkebrød er kjekt å ha (også om nokon er "i bygda" dagleg og kan handle ferskt brød), og vi pleier ha nok mat til ein (litt kjip) middag eller to i tilfelle vi ikkje orker handle den dagen vi skal.

Feks: (handledag) grillmat, salat - salat med pasta og tunfisk - salat med pasta og fetaost - frossenfisk, potet, gulrot - (handledag) kylling, ris, salat/grønnsaker - pasta, kjøttsaus - suppe. Ukeplan kan det vere lurt å øve på heime, finn ut kva rettar som funker og gir minst mogleg oppvask.

Havregraut er ikkje nødvendigvis veldig praktisk, det blir ekkel oppvask, men viss alle liker det er det iallfall enkelt å lage og servere. Elles held det med få pålegg, vi har pleid ha syltetøy, småboksar med leverpostei og makrell (kkje kjøleskap), kaviar, smøreost (må ikkje i kjøleskap viss det er veldig fullt) og kvitost/brunost - med egg og spekepølse for litt variasjon. Avhengig av kor kravstore familien er til pålegg så er det lurt å avgrense det så det er færrast moglege ting som må i kjøleskapet - om alle tar leverpostei så varer ikkje ein boks så lenge, og då kan de ta eit anna pålegg til neste måltid.

Då eg var barn hadde vi kvar vår kopp i forskjellige fargar som vart vaska om kvelden, vi delte på kniv/skei til pålegget, og brødtallerkar trur eg berre vart tørka av med fuktig klut i staden for å vaskast.

Ha god disiplin på mellommåltid og kjøkkenbruk - det er ikkje gitt at alle skjønner at det er enno viktigare enn heime å hugse å lukke kjøleskapdøra, eller at det ikkje er så lurt å ta ein ny kopp kvar gong dei vil ha ein slurk vatn.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.