|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Privat og offentlig helsevesen, side om side?Min kjære og jeg diskuterte krig og fred og politkk og sånn her forleden kveld, sånn i all vennskapelighet. Vi liker å diskutere, og det kan gå hett for seg av og til
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?i og med at klokka er det den er (og at min sønn, morgenfuglen ikke vil sove - noe jeg vil) så skal jeg akkurat nå være kort. Jeg er skeptisk. Jeg tror ikke det funker. Rett og slett fordi jeg ikke har noe tro på privat helsevesen what so ever.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?
Tull og tøys. USA er ikke verdens navle, selv om de ser ut til å tro det selv.
![]() |
#4 |
Ustabil
|
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?Jeg tror det er fullt mulig for privat og offentlig helsevesen å eksistere side om side. Og jeg mener at det gjør det i stor grad allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?
I praksis kan vi i Norge ikke få et (like) godt offentlig tilbud dersom vi tillater et privat tilbud for de som ønsker å betale (ekstra) for det. Dette følger ganske enkelt av at vi i Norge har større etterspørsel etter enn vi har tilbud om helsetjenester; vi har mer penger til å betale for helsetjenester enn vi har kvalifiserte leverandører. Et tilbud som koster mer, og betaler tilbyderne bedre, vil derfor føre til mangel på kvalifisert personell hos de tilbyderne som ikke betaler like godt. Resultatet av det i Norge vil, statistisk sett, bli at man får mindre igjen for pengene som investeres i helse totalt, siden det kunder med evne og vilje til å betale selv for helsetjenester etterspør ganske sikkert ikke vil trekke i retning av bedre helse for befolkningen som helhet. Den begrensende faktoren på dette området er derfor hverken ideologi eller penger, men tilgang på kvalifisert helsepersonell.
Det blir ikke det samme, siden det Asness argumenterer for er at det kun skal være et privat tilbud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?Selvfølgelig kan de eksistere ved siden av hverandre, de gjør jo til og med det i USA. Selv må jeg si at jeg har nyt godt av det private helsevesenet i USA og var meget fornøyd med å få ting som jeg ville. |
![]() |
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Privat og offentlig helsevesen, side om side?Glemte helt at jeg hadde startet denne tråden
![]() |
|
|