Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klesvaskregime - innspill?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 10:35   #1
thnp
Aktiv

Medlem siden: Mar 2009
thnp er litt kul
Standard

Klesvaskregime - innspill?

Heisann!

Jeg og samboeren trenger nytt klesvaskregime da systemene våre i dag er komplett inkompatible!

System 1: Hvitt 40 .... Mørkt 40 .... Sekstigraders (alt) .... Ull ... Membran

System 2: Tar alt på magefølelse (generelt hver farge for seg på 40 c)

Her er det nye forslaget (ideen er å ha èn kurv for hver kategori og sortere etterhvert og deretter vaske når kurven er full eller man har behov for et gitt plagg):

Innspill? Tanker?

thnp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 10:42   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klesvaskregime - innspill?

Regime definitivt! på grensa til Nazi...

Vi har 3 kurver. FInvask (da også ull), 60-grader og 40-grader.

SÅ sorterer jeg alt ettersom. Man skal jo få plass til all kurvene også. Regner med dere ikke får til å fylle opp en kurv med spesial/membran før dere trenger det..(hos oss er det litt som røskes sammen og vaskes der og da)

Det samme med rødt tøy - med mindre dere er med i de rødkleddes forening, ser jeg ikke poenget med egen for rødt. Rødt kan vel vitterlig vaskes sammen med andre farger?

Gammel 19-08-09, 10:54   #3
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Oh, ja, regime!

Fire kurver:
* 40 hvitt/lyst
* 40 farget/mørkt
* Ull/finvask
* 60/95 undertøy, håndklær, sengetøy etc.

Sortere når man kaster i skittentøyet, i stedet for når man skal vaske. Sparer mye jobb.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 10:58   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regime. For å forenkle hverdagen kan du bannlyse hvitt (og lyst) tøy til både store og små. Da slipper du unna med 40 grader, 60 grader, ull og sengtøy. Det gjorde vi for over 10 år siden.

Gammel 19-08-09, 10:59   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Stemmer inn i regime-koret.

Jeg har følgende kurver:
-60 grader hvit
-60 grader lyst
-60 grader mørkt
-40 grader lyst
-40 grader lyst
-div kurv
-ull

Gammel 19-08-09, 11:01   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har et regime som er omtrent slik som bildet du viser. Syvåringen har lært seg hvor han skal kaste de forskjellige klærne sine til vask og det er veldig ålreit. Tidligere var det kaos og da ble mye liggende i en haug på gulvet på vaskerommet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:03   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regime

Hvitt 60/90
lyst 60
Mørkt 50/60 (klær på 50, sengetøy+undertøy på 60)
Rødt (oransje, gult) 50
finvask
håndvask/ull (jepp, jeg håndvasker all ulla)

Har bare 4 kurver da. Hvitt/lyst, mørkt, rødt og finvask/håndvask

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:04   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En trådkurvhylle med 6 kurver:
- Hvitt 60
- Mørkt 60
- Hvitt 40
- Rødt og rosa 40 (eller lyse plagg, litt ettersom fasene til mellomsøster...)
- Mørkt 40
. Ull/silke/finvask/ikke rør

Og så står det lapp på hver kurv, med vaskeanvisning.

Gammel 19-08-09, 11:07   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en sånn IKEA lekekommodehylletingsak med skuffer i, og sorterer direkte. Vi har kurver for mørkt 60, lyst (hvitt) 60, rødt 60, ull og en felles stor for 40-graders (kun de voksnes bukser og gensere, egentlig). Den med 40 grader hender jeg sorterer litt før vask, men slenger stort sett alt inn sammen.

Gammel 19-08-09, 11:09   #10
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har 5 kurver. Hvitt 40 grader,hvitt 60 grader,kulørt 40 og 60 grader. Og en for spesialvask. Der er det bh`r, regnklær,ullklær osv.

Gammel 19-08-09, 11:19   #11
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånne har jeg, i to størrelser. Etter å ha lest denne tråden skal jeg jammen skaffe meg noen flere og finfordele enda litt til før vask

Jeg har forøvrig de samme (de store) i garasjen til sortering av glassflasker/metallbokser og plast. Fungerer utmerket!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:22   #12
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vi har 4 kurver med hvitt 60, mørkt 60, mørkt 40, lyst 40.
Så har vi en eske på benken med ull.
Filleryer, regntøy og jakker havner på gulvet og tas så fort som mulig ...

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:23   #13
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har kurver for ull/silke, mørke klær, hvite klær, rødt/oransj/rosa og type lyse klær (beige, lyseblått osv) og kokevask.

Gammel 19-08-09, 11:36   #14
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På vaskerommet mitt er det kurvsystem der hver kurv/boks er merket med hva som skal oppi, vaskeprogram og type vaskemiddel. I tillegg er det en kurv med diverse der bla membrantøy havner, dette er slikt jeg tar meg spesielt av, mannen sorterer tøyet sitt i kurvene etter anvisning og setter på fulle kurver etter samme anvisning. Dette fungerer.

Gammel 19-08-09, 11:40   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg har kurver for

hvit finvask (det står ikke grader noen steder, for det er alltid jeg som vasker og vet jo at dette er 40)

mørk vask, her legges, sort, brunt, blått, grønt, beige og dongeri sånn omtrent. Denne skuffen sorterer jeg selv. Vasker kanskje bare dongeri, eller bare sort/helt mørkt. Eller bare blått/grønt-ish.

rød vask (vi har en god del rødt og rosa for å si det sånn.

Hvit 60 (håndklær og undertøy)
Mørk 60 (undertøy og sokker)

Og en diversepost. Sengetøyet vårt tar så stor plass at det åker rett i maskinen, samme med yttertøy, matter osv.

Gammel 19-08-09, 11:45   #16
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Lyst 40
Mørkt 40
Rødt/rosa 40
Undertøy 60
Babytøy 60
Sengetøy 60
Håndklær og kluter 90

Mannen vil helst bare stappe inn alt som trenger å vaskes, og sette på et 40-program.. Ergo får han ikke lov til å røre mine klær. Han syns jeg er helt nazi, jeg mener dette er normalt..
Og ja, egen maskin til rødt og rosa, vi (jeg) har og bruker såpass mye av det at det går helt fint å fylle en maskin. Liker å fargekoordinere litt, hvis man koker alt i samme suppa blir fargene fort stygge syns jeg.

isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:49   #17
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Vi har et system med tre hovedgrupper:

Hans
Mitt
Felles 60 grader.

Mitt har et par undergrupper, han vasker alt på 60 grader.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 13:52   #18
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har EN kurv. Tar meg ikke mange ekstra sekundene å sortere når jeg skal vaske..

Gammel 19-08-09, 13:54   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig har jeg et system der jeg har "innsamlingskurv" på hvert av badene, pluss på vårt soverom og i kjellertrappa ved kjøkkenet. Slik at det alltid er kort vei til en kurv. Så bæres disse ned i kjelleren og tømmes utover gulvet for videre sortering.

Gammel 19-08-09, 13:57   #20
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg har EN kurv. Tar meg ikke mange ekstra sekundene å sortere når jeg skal vaske..

Det viktigste regimet hos oss hva klesvask angår, er Dragens enevelde.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.