|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg satt nettopp å leste denne kronikken i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3229336.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?En ting jeg har tro på er en veldig intensiv opplæring av folk som treffer barn i faresonen (førskolelærere, lærere, helsepersonell), i det å klare å tro "ondt" om foreldre de møter. Det er visst utrolig mye vanskeligere enn man tror, og vi har mekanismer som fortrenger slike ubehageligheter. Alle tror jo de ville meldt fra, men så viser det seg at det ikke er sånn likevel. Så det tror jeg ville hatt mye for seg.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg tror at en ting man kan gjøre er å ha ett felles sted hvor barn som ikke har det bra kan forvente at det tas tak i. I dag sendes man mellom familievern, barnevern og rettsapparatet i en runddans hvor ingen vet helt hvor skillet for hva som hører hjemme hvor går. |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Poy: Ja, den slags opplæring tror også jeg vil ha mye for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Smilefjes: Jeg kan litt lite om dette, men er ikker barnehuset ment å være en slik instans evt? http://www.barnehuset.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Det barnehuset så veldig bra ut. Her i øst er det krisesenteret som ivaretar mange av de oppgavene der. Men det ser ikke ut som om de kan ta noen avgjørelser? Da er det som regel slik at begge foreldre må samtykke før et barn kan få hjelp et slikt sted. (Jeg tror det bare er krisesentrene som er unntatt fra dette). |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Det er nemlig slik at etter barneloven så skal barn ha kontakt med begge foreldre. Dette er sett som avgjørende. Og etter barnevernsloven er det slik at barnevernet har som oppgave å ivareta barnet, og har dermed noen rettigheter til å fatte vedtak også der hvor den foresatte ikke er enig. Men denne myndigheten gjelder altså ikke ved samvær. |
![]() |
![]() |
#8 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Den nye barnevernsloven er ikke en barnevernslov, men en foreldrevernslov. Den gir biologiske foreldre så sterke rettigheter at det er ikke til å tro. Den burde endres til å reflektere intensjonen bak, altså barnas beste.
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Akkurat dette smilefjes sier om at barnevernet ikke kan gripe inn overfor samværsforelder er det ikke så mange som vet, og når man forteller det så blir de fleste helt himmelfallen.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Esme - jeg stiller med alt jeg har av kunnskap, erfaring, tid og meninger på akkurat den dugnaden der. |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?...og WWED. Det er en grunn til at det er noe som heter det. |
![]() |
![]() |
#12 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Smilefjes: Det du nevner ang samvær og bostedsforeldre er jo helt horribelt. Og Mauser der har du virkelig en flott oppskrift. Er helt enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?
Jeg vet ikke? Det må vel en lovendring til, så det må jo stilles forslag om det. Mim vet vel noe om det? Skal vi ta en letings de nærmeste dagene for å finne mailadresser til folk en kan spørre og så forfatter vi en bra mail og sender?
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Yes! |
![]() |
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg tror også det ville være viktig om barnevernet snart selv ble kilde til informasjon om egen viksomhet (i stedet for tabloidene). Befolkningen generelt vet for lite om barnevernet og det arbeidet som gjøres. Barnevernet burde hatt en "PR-konsulent", som drev opplysningsabeid, og som ikke gjemte seg bak taushetsplikten så snart en barnevernssak dukker opp i media.
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Lønner det seg å maile samtlige familie-barn-talspersoner i partiene for å få noen til å fremme forslag eller, lønner det seg å gå hardt på enkelte partier? De liker jo å ha sine egne saker å jobbe for.
![]() |
#17 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Den kronikken syntes jeg var utrolig synsete og dårlig underbygd, selv om intensjonen var god. "En gang så jeg et barn som det så ut som noen var slemme med," liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Forslaget om om maile familetalspersonene i hvert parti høres ikke dumt ut! En god ting kunne også vært å få media til å sette fokus på galskapen i det Smilefjes påpeker. Jeg er for øvrig enig med Mauser i at biologi tillegges altfor stor vekt. man blir ikke en god omsorgsperson av å ha formert seg.
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg skal se på dette med en gang jeg er ferdig med gifting og ferie. Jeg kan se om det er mulig å få gjort noe konkret.
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?
Så vidt jeg har forstått det er ikke media interessert i solskinnshistorier eller informasjon om barnevernets gode arbeid. Tvert i mot, dessverre. Det med opplysningsarbeid tror jeg at det har blitt jobbet en del med, uten å lykkes. Jeg husker iallefall at fagforeningen jobbet intentst mot media, uten at det resulterte i oppslag.
![]() |
|
|