|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nysgjerrig og forundret
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Holmestrand
![]() |
![]() Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Jeg kan ofte kjøpe eller låne bøker ved kun å ta en liten titt på dem. Lese på baksiden, og på første side i boken. Slik får jeg et godt inntrykk av boken, og har gjort få bommerter på denne måten. Ellers velger jeg klassikere og noen få ganger leser jeg bøker noen har anbefalt til meg. Førstnevnte metode er nok den mest velbrukte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Før, da jeg hadde god tid og fløy mye på biblioteket, valgte jeg bøkene ut fra cover og/eller spennende tekst på baksida. Også leste jeg alt av et utvalgt knippe forfattere.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Det er heller sjelden jeg velger bøker som jeg ikke har hørt om på den ene eller andre måten, gjennom anmeldelser, anbefalinger fra venner, klassikerstatus eller som er skrevet av en forfatter som jeg allerede har et forhold til. Kikke-foran-og-bak-i-boka-metoden har ikke funket så bra for meg, men den brukes stort sett i en fei på flyplasser, så det er jo mulig utvalget er litt skeivt.
![]() |
#4 |
:)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?...
2004 ![]() Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Enten basert på at noen jeg kjenner som kjenner smaken min anbefaler (eller noen jeg kjenner som jeg vet har "god" (min) smak anbefaler, eller så leser jeg bakpå bøkene for å se om det fenger, - men det er mest sånn hurtigvarianten for nød-lesestoff om jeg er på sykehus eller på reise og bussen stopper 10 min ved en sjappe. Noen ganger faller jeg over en god bokanmeldelse som fenger.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 18-07-09 kl 15:15. Årsak: La til siste setning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Delvis leser jeg bøker jeg får anbefalt (har akkurat kjøpt Shantaram etter at den ble omtalt her inne). Hvis jeg ikke kjenner bøkene gjør jeg som deg; leser på baksida og blar litt i boka. Da ser jeg fort om jeg kommer til å like den eller ikke. Det slår sjeldent feil.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Som Tinetoff velger jeg stort sett alltid bøker jeg på en eller annen måte har hørt om før, eller som er skrevet av en forfatter jeg kjenner eller har hørt om, men utvalgskriteriet kan godt være så vagt som at jeg plukker opp en bok med en tittel eller et forfatternavn jeg bare vagt kan huske å ha hørt omtalt, for deretter å lese på baksiden eller kikke på de første par sidene for å sjekke om boken kan være noe for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Jeg ser på coveret og leser bak på boken om det er bøker jeg kjøper innpuls. Til vanlig har jeg lest anmeldelser samt fått anbefalinger fra venner og familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Som regel velger jeg bøker jeg har hørt om en eller annen plass.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Jeg "plukker opp" ideer om bøker som bør leses fra venner (og særlig mannen min), fra nettet og media ellers, og så kan jeg naturligvis finne på å lese bøker fordi jeg liker forfatteren fra før. Jeg pleier stort seet ikke å lese bakpå boken, for da står det stort sett for mye om handlingen og for mye vurdering som jeg foretrekker å gjøre selv. Jeg liker å gå i bokhandler og se på bøker og lese forfatternavn, titler og covere, men det er veldig sjelden jeg kjøper en bok jeg ikke har hørt om fra før i det hele tatt. (Men jeg "plukker opp", via osmose eller noe sånt, ganske mye om bøker og annen kultur, uten at jeg er helt sikker på hvordan det skjer, så jeg har ofte hørt om en ganske stor del av i alle fall de bøkene som står synlig utstilt på bord og sånt.)
![]() |
#11 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Noen ganger blir jeg interessert pga bildet på forsiden og blir ikke skremt av hva som står på baksiden. Jeg leser gjerne anbefalte bøker, men helst med tematikk jeg i utgangspunktet er interessert i. Og noen ganger leser jeg alt av forfattere jeg liker.
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Må først bare si det. Jeg har lest en bok. En roman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Ofte ut i fra anbefalinger enten fra kjentfolk eller anmeldelser jeg leser på nettet(eller avisen). Jeg leser en god del bokblogger og har valgt en del bøker ut i fra anmeldelser gjort av bloggere - dette har fått meg til å lese bøker jeg kanskje ikke ville valgt av meg selv.
![]() |
#14 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Hmm... Jo, mannen min er kjempeflink til å finne bøker jeg liker - etter en tur på biblioteket (som vi bruker mye) kommer han ofte hjem med både to og ti bøker som veldig ofte faller i smak hos meg. Ellers liker jeg jo en del bestemte forfattere da, og må bare lese alt vedkommende har skrevet.
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Det er mye tilfeldigheter her. Jeg liker ikke å lese all teksten bakpå bøkene, da jeg synes de ofte røper altfor mye av handlinga. Det nevnes ting som først skjer halvveis i boka, f.eks. Jeg nøyer meg med å lese et par linjer av vaskeseddelen.
![]() |
![]() |
#16 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Akkurat nå foregår utvelgelsen på følgende måte:
![]() |
#17 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Stort sett på grunnlag av anbefalinger, anmeldelser el.l.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Ganske nøyaktig det Toffen sa. Inkl. flyplasser. Generelt dårlig idé, det å kjøpe bøker på flyplasser, skulle en sett slikt.
![]() |
#19 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?Jeg må begynne å lese bakpå bøkene før jeg kjøper dem, skjønner jeg. Det var aldri min plan å lese en historie om en middelaldrende amerikansk dame som er gift med en 80-åring, altså.
![]() |
![]() |
#20 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan velger dere ut bøkene dere leser?... og det var, Elinblu?
![]() |
|
|