|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Din beste tomatbaserte pastasaus?Jeg tar et raid innimellom, og lager opp masse kjøttsaus som hives i fryseren og gjør middagslagingen enkel de dagene vi skal ha pasta. Men jeg sliter litt med å få til den virkelig gode smaken. Det blir ofte litt dødt. Jeg starter med løk, hvitløk, chili, hiver oppi hermetiske tomater, litt tomatpure, litt sukker, salt, pepper, gulrot, stangselleri. Har vel dæsjet litt worchestersaus oppi også, tror jeg. Jeg lar det koke lenge - gjerne i flere timer.
![]() |
#2 |
Off the map.
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?jeg bruker gjerne rødvin og litt balsamicoeddik.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Jeg bruker Coop sine økologiske tomater på boks, litt basilikumpesto og Cemo sitt pastakrydder. Ellers gjør vi ganske likt. Og jo lenger den får putre og koke, jo rundere blir smaken.
![]() |
![]() |
#4 |
Apfel der Zwietracht
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Jeg pleier å bruke italienske hermetiske tomater, de koster litt mer, men smaker mye bedre enn de billigste. Jeg finhakker løk, litt hvitløk, gulrot og stangselleri, bruker karbonadedeig, og tilsetter litt hvitvin, litt sukker, frisk oregano og en dæsj god olivenolje. Lar det koke forsiktig i ca 45 min, så bruker jeg stavmiks slik at sausen blir helt fin. Masse fersk parmesan og god pasta til.
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Den i dag ble ganske god;
![]() |
#6 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Ha gjerne litt sukker i. Det runder av tomatsmaken, som fort kan bli litt vassen.
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Bruker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Min tomatsaus:
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 16-09-09 kl 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Litt mascarpone oppi gjør den kjempegod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Jeg har oppi noen buljongterninger. Gjerne en par-tre-fire stykker i en stor gryte med saus. Og en god klunk sur-søt chilisaus. Ellers mye som din.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Denne er annerledes, men svært, svært god. Den kommer fra orangette.blogspot.com som forøvrig er en strålende matblogg!
![]() |
#12 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?Dolmio med ekstra hvitløk |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Din beste tomatbaserte pastasaus?En gang jeg kokte en stor gryte tomatsaus, hadde jeg for sterk varme på, slik at det nederste laget (mest løk) ble langsomt brunsvidd. Gryten var nesten umulig å få ren, men sausen ble bedre enn noensinne.
![]() |
|
|