Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 08:33   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Her får jeg alltid beskjed av vesla om at "frøken sier det ikke er lov å ha med det og det" når jeg sender med henne noe. Hun er småspist og kresen for tiden, så jeg prøver så godt jeg kan å lage fristende matpakker. IKKE loff og kaker og sånt, selvsagt, men jeg kan godt finne på å sende med en pannekake eller vaffel bakt med grovt mel og uten sukker, eller noe lavkarbo-stæsj. Hun spiser nemlig veldig lite brød. Jeg har også sendt med en karbonade i grovt hamburgerbrød, og fikk også da beskjed av vesla om at frøken hadde sagt "det er ikke lov å ha med hamburger på skolen".

Vet ikke helt hva jeg skal sende med, hun spiser jo så lite og det jeg sender med er jo alltid sunt selv om det for omverdenen kan se ut som noe annet. Får vel ta en snakk med læreren. Jeg får inntrykk av at hun går rundt og studerer matpakken til ungene hver dag? Siden hun har sånn oversikt, mener jeg.

Hvordan er det på deres skole?

Gammel 17-09-09, 08:34   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Ikkje skule, men barnehage. Der som ungane gjekk før. Me fekk beskjed om at me måtte slutta å laga så fristande matpakker. Dei andre ungane blei så misunnelige

Gammel 17-09-09, 08:35   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hos oss er det ikke lov å ha med "sånt som er kjøpt fra butikken".
Det er en sånn regel som fort kan oppstå om en lærer irriterer seg over at et barn som er slitsomt plutselig har med seg juice på skolen.

Jeg ignorerer dette og sender med liten boks med juice eller soyamelk hver dag til begge to siden det ikke var mitt barn som fikk klagen. Det ser ut til å ha vært en riktig vurdering.

Ellers er det veldig moderne å ha med sjokoladekjeks i klassen til lillebror, og det er visst helt lov. Og det sies at jeg er den eneste mammaen som ikke sender med sånt.

Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:36   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Ikkje skule, men barnehage. Der som ungane gjekk før. Me fekk beskjed om at me måtte slutta å laga så fristande matpakker. Dei andre ungane blei så misunnelige

Er det virkelig mulig?!

Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:37   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen prøvde seg å bruke misunnelses-strategien en gang på et foreldremøte. Jeg lager ofte salater, rester av wok etc i matpakken og følte meg skikkelig tråkket på tærne. Jeg påpekte at det ikke burde være mitt eller mine barns problem at andre barn blir misunnelige. Det ble kun forbud mot nugatti og saft, men det hadde det vel uansett ikke ramlet meg inn å sende med dem.

Gammel 17-09-09, 08:38   #6
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vi har fått beskjed om at dei ikkje ønsker kaker og kjeks i matpakken, og ikkje tørre pakkar med nudlar, for dette skaper eit veldig rot når dei brekk det opp og deler ut til halve klassa. Elles har vi ikkje høyrt noko.

Gammel 17-09-09, 08:38   #7
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har fått skryt fra barnehagen fordi Bonus har med seg så variterte og gode middagsrester.

Ellers er det ingen som legger seg borti noe, heller ikke den ene dagen Poden hadde matpakke med Nugatti. Det kan jeg ikke se for meg at han unlot å fortelle til noen.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:39   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ta en prat med skolen du, utrolig hva folk henger seg oppi.

Gammel 17-09-09, 08:40   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det virkelig mulig?!

Jepp.

Eg smile like fint som smilyen og lot det passere. At andre unger blei misunnelige på mine fordi eg lagde gode og varierte matpakker, ansåg ikkje eg som mitt problem.

Gammel 17-09-09, 08:41   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det kan jeg ikke se for meg at han unlot å fortelle til noen.

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Ta en prat med skolen du, utrolig hva folk henger seg oppi.

Ja, jeg hadde jo skjønt det mer om det dreide seg om snop og kjeks og loff med Nugatti og sånt. Men jeg sender jo aldri med slike ting, dette er jo helt vanlig, sunn mat. Nå kan jo ikke læreren lukte at en pannekake er uten sukker og med grovt mel da, men uansett så synes jeg det høres litt suspekt ut at hun går rundt og har oversikten over hva alle elevene har med seg i matpakken. Skal sende henne en mail.

Urt: det der er jo bare ... Har ikke ord.

Gammel 17-09-09, 08:45   #11
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Må bare presisere at ungane ikkje går i den barnehagen meir. Eg tok dei til slutt ut.

Gammel 17-09-09, 08:47   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja den ser jeg også. Nå har jeg ikke sendt med noe som er vanskelig å spise, det går nok mer på at læreren ser på karbonade i grovt brød som hamburger og tror det er junkfood.

Gammel 17-09-09, 08:47   #13
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Misunnelse finnes det mye av.
Kan ikke bare skolen, og/eller barnehagen oppfordre alle foreldre til å lage slike sunne og flotte matpakkker.
Å nekte barna å ta med slike flotte matpakker er jo bare tåpelig.

All ære til dem som lager sunne og flotte matpakker til barna sine.

Jeg sender alltid med barna niste, grovt brød og variert pålegg.
Prøver å unngå nugatti, sjokade, Hapå osv..
Men i perioder der de er veldig matleie, så har jeg til og med hatt nugatti på skivene.
Aldri fått noe reaksjoner fra verken barnehage eller skole på dette.
Ikke vært noe tema på foreldremøte heller.

På ungdomsskolen derimot har det vært litt andre problemstillinger, der elever har tatt med seg 1,5 liter Coca Cola og en pakke boller.
Dette kan jeg skjønne at lærerene reagerer på.
Det er jo direkte usunt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:48   #14
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge det jeg sender med er sunt, og ikke krever ekstraarbeid for de voksne på noe vis, ser jeg ikke hvorfor barnehage/skole skal kunne diktere hva som får lov å være i matpakken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:48   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Hæ?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hos oss er det ikke lov å ha med "sånt som er kjøpt fra butikken".
Det er en sånn regel som fort kan oppstå om en lærer irriterer seg over at et barn som er slitsomt plutselig har med seg juice på skolen.

Det hadde jeg glatt ignorert. Når det er sagt, kan jeg fortelle at jeg sjelden sender med juicekartonger. Jeg har nemlig oppdaget at det er mye billigere å kjøpe en stor kartong og fylle over på små glassflasker. For eksempel de små eplejuiceflaskene til Hipp.

Og nei, skolen legger seg ikke lenger opp i hva vi sender med av mat. Enerns forrige lærer, derimot. Det var greit med loff, prim, syltetøy og sjokolademelk, mens enern fikk streng beskjed om at det ikke var lov med sjokolade eller vaffel (jeg lager innimellom grove vafler og sender med). En sjelden gang fikk hun også én rute 86 % sjokolade. Det var forbudt, så det sluttet vi med.
Nå har begge jentene flotte lærere på alle måter.

Gammel 17-09-09, 08:49   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er du sikker på at det er læreren som sier at det ikke er lov da? Det kan jo være noen av de andre ungene som sier at det ikke er lov - og andre (småmisunnelige) barn nikker og er heeeelt enig om at det ikke er lov.

Gammel 17-09-09, 08:49   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel strengt, Iset. Skal man først ha et prinsipp opp sunne matpakker bør man først vite hva det er. Det er ikke bare grovbrødskiver med tran, lissom.

Vi har ikke hørt noe om hva som er lov eller ikke lov. På foreldremøte her om dagen sa lederen for SFO at de pleide å kose seg med sjokolademelk et par ganger i uka.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 08:53   #18
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det kantine, så vi sender bare med mat om det f.eks er turdag. Da er det føringer på om tursjokolade er lov eller ikke. Ellers har jeg ikke opplevd noe innblanding fra skolen.

Siste halvdel av første klasse hadde vi ikke skolematordning, og sendte gjerne med diverse middagsrester. Grove vafler forekom også. E sa at lærerne pleide komme å se hva som var i matpakken, og si "mmm" og "det var lurt".

Gammel 17-09-09, 08:54   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke skolebarn, men jeg hadde ikke klart å forholde meg til noe som var muntlig overbragt. Enten må det komme noe skriftlig pålegg eller aller helst noe som har blitt stadfestet på et foreldremøte. Man kan ikke bare lage regler sånn ut av det blå, vel?

Gammel 17-09-09, 08:55   #20
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men er du sikker på at det er læreren som sier at det ikke er lov da? Det kan jo være noen av de andre ungene som sier at det ikke er lov - og andre (småmisunnelige) barn nikker og er heeeelt enig om at det ikke er lov.

Det tenkte jeg også.

Hør med læreren hva som er tilfelle her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.