Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er man "godt voksen"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når er man "godt voksen"?
20 år + 0 0%
30 + 3 2,13%
35 + 5 3,55%
40 + 13 9,22%
45 + 17 12,06%
50 + 55 39,01%
55 + 23 16,31%
60 + 14 9,93%
65 + 4 2,84%
70 + 1 0,71%
75 + 0 0%
80 + 1 0,71%
85 + 1 0,71%
Annet/vet ikke/usikker 4 2,84%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 10:24   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når er man "godt voksen"?

Hva legger dere i begrepet "godt voksen" og hvor gammel mener dere man er når man har nådd denne alderen?

Gammel 20-09-09, 10:27   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er man "godt voksen"?

Godt voksen er før man er gammel men i god tid etter man har passert "voksen".
Også har det litt med stil å gjøre. Naboen min er en Godt Voksen Dame, men hun er nok ikke passert 50 enda. Den andre nabodamen er bare Voksen og hun nærmer seg vel 60.

Men i hovedsak tror jeg jeg betegner de mellom 50 og 70 som godt voksne.

Gammel 20-09-09, 10:32   #3
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes man kan regnes som godt voksen når man er over 30.
Da har mange fått en del livserfaring.

Jeg gjorde mange "dumme" ting og sa mye rart da jeg var i 20 årene.
Nå som jeg er godt over 30 år, så kan jeg lett innrømme at det jeg sa og gjorde i 20 årene er noe jeg ikke ville gjort noe.
Gjelder jo ikke alle ting, men noe.

Så nå vil jeg kalle meg selv for godt voksen.
Selv om jeg føler meg steingammel når jeg skriver det.

Og når jeg leser Kirsebær sitt svar, så føler jeg meg plutselig 20-30 år eldre enn jeg er.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:33   #4
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje dette har litt å gjøre med hvor gammel man er selv? Man endrer gjerne perspektivet litt fra man er f.eks 15 til 30 år.

Jeg er 33 år og jeg synes vel at man er 50 + når man er godt voksen.

Gammel 20-09-09, 10:33   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sjikkli lenge til.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:42   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke jeg er godt voksen med mine 37 år, men jeg er voksen. Mamma og pappa er godt voksne. Synes jeg.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:55   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på 20-årene som "ung voksen", 30- & 40-årene som "voksen" og 50+ som "godt voksen". Men det er ingen absolutte overganger her, akkurat som Kirsebær sier. Jeg har en i barselgruppa mi som fikk barn da hun var 20 og hun har jeg hele tiden tenkt på som "voksen" pga. personligheten hennes, også har jeg kolleger på langt over 50 som jeg igrunnen ikke tenker "godt voksen" om fordi de er så ungdommelige og lite satt. Vurderer egentlig å la uttrykket "godt voksen" forsvinne fra vokabularet - er det noen som liker å bli kalt det?

Selv synes jeg det er greit å bare tenke "voksen" om folk på 20+ egentlig - det er noe begrensende (og kankje litt deprimerende...?) i all kategoriseringen etterhvert som man har levd en stund. Ordet "gammel" får jeg litt fnatt av. Snakk om overbrukt ord, og det her jo veldig negative vibber - gammel er nesten "slutt" på en måte, og jeg synes likom ikke det er noen grunn til å tenke "slutt" før folk er tydelig slitne og lei av det hele.
Folk som omtaler seg selv eller andre som "gamle" når de runder 30 får jeg ihvertfall utslett av - det er gjerne sagt i spøk, men jeg tror at man påvirker seg selv temmelig negativt ved å ha et slikt begrensende fokus fra så ung alder.

Vi snakker jo om fordommer og det å dømme andre pga av useende i en annen tråd. Jeg prøver å være veldig bevist på å ikke avskrive noen pga av alder. Man forandrere seg ikke plutselig fra å være fargerike individer til å bli en grå masse når man trer ut av 20-årene - ikke alle 40-åringer er like, liksom. Jeg er så heldig å jobbe i et veldig alderssammensatt miljø i det jeg underviser tenåringer samt at kollegene mine er i alle tiår fram til 60+. Det er ingen tvil om at jeg like gjerne finner "soulmates" blant elever som de på rundt 60.

Jeg er kanskje litt ekstra opptatt av dette for tiden fordi jeg har foreldre med så negativt fokus rundt alder. De er knappe 60 og tenker bare begrensninger rundt dette. Jeg synes det er veldig trist og unødvendig på samme tid. Heldigvis har jeg langt bedre forbilder i kollegaene mine!

Gammel 20-09-09, 10:57   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Om man er godt voksen er man minst 60 i mitt hode. Mine foreldre er i 50-åra, og de passer veldig dårlig inn i kategorien godt voksne, synes jeg, uten at jeg egentlig har tenkt over hva jeg legger i det. Det må jeg kanskje komme tilbake til.

Jeg stemte 65+, men som Kirsebær er inne på kan det godt være personavhengig også. Jeg kommer for eksempel på mange som er "eldre" enn mine foreldre, selv om de er yngre i år.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 10:58   #9
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er visst helt på bærtur ser jeg. Gjør meg visst eldre enn jeg er.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:07   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Zoë sitt svar var godt, synes jeg! Når jeg tenker meg om er ikke godt voksen et uttrykk jeg bruker selv. Som tenåring hadde jeg en hobby der alder betydde lite, og hver dag traff jeg mennesker fra 3 til 60-70. Jeg trives godt både med min yngre søsters venner og med mine foreldres venner, og synes det er interessant å snakke om andre ting med dem enn det jeg snakker om med folk på min egen alder. Jeg har også samme type arbeidsmiljø som Zoë har og trives aldeles strålende med det.

Forresten kom jeg på pappas første reaksjon da han fikk vite at han skal bli bestefar: "Men jeg er da alt for ung til det! " Han er i slutten av 50-åra ...

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:23   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Eldre er man jo pr. def etter fyllte 65 år.
Godt voksen kan jeg godt bruke om personer over 60 år.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 11:43   #12
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Minst 50 år, men jeg stemte 60 år. Synes egentlig ikke 60 år heller er noen alder, men det nærmer seg hvertfall noe.

Gammel 20-09-09, 12:36   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

55+

Gammel 20-09-09, 12:37   #14
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Noen her mener at man er godt voksen når man er 35+!? :skingrestemme:

Selv stemte jeg 55+

Gammel 20-09-09, 12:41   #15
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Godt voksen er til enhver tid 10 år eldre enn meg selv! :lever i fornektelse:

Gammel 20-09-09, 13:02   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte umiddelbart "over 45", men når jeg tenkte på folk jeg kjenner som er på den alderen, så innser jeg at jeg ikke ville karakterisere dem som godt voksne. Tror jeg ville spare den til folk som er godt over 50, altså mest som synonym til det jeg før kanskje ville kalt "middelaldrende" (som i praksis ikke er et ord jeg bruker lenger).

Å kalle noen i begynnelsen av 30-årene for "godt voksne" synes jeg er småkomisk, egentlig. Da høres man i alle fall fryktelig ung ut selv.

Gammel 20-09-09, 13:16   #17
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Godt voksen er ca 20 år eldre en min alder. Dvs si at da jeg var 20 var 40 godt voksen. Nå er det ikke det lengre.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 13:25   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er "godt voksen" en slags omskriving av "gammel". Dermed er man ikke godt voksen før man er i skikkelig besteforeldrealder.

Jeg er ikke godt voksen!

Gammel 20-09-09, 14:23   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Over 80.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 14:53   #20
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

I mitt hode er man godt voksen i forhold til noe. Man får barn i "godt voksen alder" når man har passert 40, men 40 er langt under "godt voksen" i generelle termer.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.