|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Jeg skal kjøpe noen lys på Ebay, til å ha utendørs. Selgeren er amerikansk. Han skriver til meg:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Huh? Hvor er selger fra? USA har så vidt jeg vet 120 volt og 60 Hz, vi har 220 volt og 50 Hz.
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Jeg vet i hvert fall at om de er beregnet på det amerikanske markedet, så må du ha en omformer for å kunne koble dem til norsk strømnett, fordi vi har ...høyere? spenning. I tillegg så passer ikke støpselet. |
![]() |
![]() |
#4 |
Peppy!
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Au, må jeg bry meg om Hz også? Selger er fra USA altså, California. Det var derfor jeg sendte mail for å spørre, for jeg antok at det var 110 volt derfra. Kanskje han ikke har peiling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?
Du får be ham sjekke en gang til. Om det er for vanlig 110/60 hz så er det bare å bruke en transformator (reisedings) for lysene.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
Dere har kanskje liggende? Sånn reisedings vet du med andre typer støpsel.
![]() |
#8 |
Peppy!
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Åja, nå skjønner jeg. Men jeg trodde ikke vi kunne bruke slike på lys. (Hvorfor trodde jeg det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Noen elektriske greier har et spenn slik at de funker på begge og man trenger bare en vanlig kontaktadapter på grunn av hullene. Da står det f. eks 100 - 250 w på dem.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
Altså, jeg er helt der jeg også. Den fine, hvite, gamle villaen kommer til å gjøre seg storveies med blinkelys på. Det ser jo allerede ut som et pepperkakehus. (Jeg har forresten allerede funnet frem blåtegningene fra 1925 sånn at vi kan lage nøyaktig pepperkake-replica av huset til jul)
![]() |
#13 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elektrisitetsanalfabet - driter jeg meg ut nå?Sånn transformator har de på Clas Ohlsson for en rimelig penge.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spørsmål er om man blander transformator (omformer) og adapter her. Hvis de er 220V er det du trenger en adapter for at de skal fungere i støpselet. Hvis de er 110V trenger du omformer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|