|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Spinoff: Å legge om dialekten ...Inspirert av tråden om hvilke ord som har forsvunnet fra vokabulæret, lager jeg en tråd om dialekt.
![]() |
#3 |
I gapestokken
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Det heter slikkepinne.
![]() |
#5 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Vi flyttet fra trønedalg til Sørlandet for mange år siden og bodde der i nesten fem år.
![]() |
#6 |
er her
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Den har blitt avslipt, mannen ler av meg når jeg kommer hjem og får tilbake en del av dialekten min.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg har lagt om dialekten, men ikke med vilje. Det bare blidde sånn.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Det er i høst 20 år siden jeg flyttet fra Tromsø (først til Trondheim og så til Oslo), og mye av dialekten har blitt gradvis slipt bort. Jeg har ikke noen prinsipiell holdning til dialekter, hverken egen eller andres, og synes ikke det er "bedre" å snakke "rent" enn å "knote" eller "legge fra seg dialekten". For meg har det ikke vært en bevisst omlegging - jeg greier ikke å forandre bevisst hvordan jeg snakker, selv om jeg skulle prøve, og klarer heller ikke å "herme" andres dialekter eller på annen måte å "snakke annerledes enn jeg snakker". Mange dialektord har forsvunnet fordi jeg mer eller mindre bevisst har ønsket å være sikker på å bli forstått, annet blir bare "slitt bort".
![]() |
#10 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg er oppvokst 9 mil sydøst for Oslo, og hadde mer av den dialekten da jeg bodde der. Jeg har bodd i Oslo i 18 år, og resten av familien min bor også i Oslo. Foreldrene mine har flyttet fra byen jeg vokste opp.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Enkelte ord er nok vekke fra dialekta, men eg held på deg aller meste. Dei fleste forstår det meste med godvilje, også born (eg jobber som lærar). Synes mangfaldet i dialekter er viktig å halde på eg. (Held jo også på nynorsk skriftspråk når eg skriv privat. Som lærar bruker eg sjølvsagt bokmål som er det elevane her eg bur skal lære.)
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg mistet en del fine, flotte, herlige bergensuttrykk etter et par år på nord-vestlandet og litt i utlendighet. Jeg jobber med å få dem inn igjen, men det er vanskeligere enn å kvitte seg med dem, gitt!
![]() |
#13 |
I gapestokken
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Mannen min kan også fnise av meg når vi er tilbake i Stavanger og jeg legger tilbake til dialekten. Jeg har også fått høre av venner i Oslo, at de kan høre at jeg har vært på ferie i Stavanger - tar litt tid å tilpasse seg tilbake til Oslo.
![]() |
#14 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Samboeren min har flyttet fra gudbrandsdalen og ned til ca 7 mil unna oslo.. Han har lagt helt om til bokmål, men slår om til dialekten sin så fort han hører en antydning til dialekt hos andre.. Så være hadelandsdialekten, eller ådals-slang..
![]() |
![]() |
#15 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Tja, jeg er fra Fredrikstad, bodde så i UK i mange år før jeg flyttet tilbake til Norge og så Oslo-Akershus (mot Østfoldgrensa). Jeg tror ikke jeg snakket så veldig bredt da jeg bodde i Fredrikstad, men det kan jo hende at jeg var litt påvirket? Jeg snakket neppe helt bokmål. Men nå snakker jeg vel heller østlandsk/bokmål. Føler ikke at jeg har noen spesiell dialekt. Det er iallefall ingen som forbinder språket mitt med Østfold/Frekksta'. (Men jæ kan preke 'vis jæ vil...) Legger ikke særlig om når jeg drar nedover nå, bare noen ganger hvis jeg er sammen med venninner.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...JEG synes jeg har holdt på dialekta mi.
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg skifter dialekt som andre skifter skjorte, alt etter hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Jeg har alltid hatt hjemmespråk og utespråk, og snakket streit-østnorsk hjemme og veldig distinkt bygdedialekt på skolen. Jeg slår øyeblikkelig om til brei bygdedialekt i telefonen eller i møte med folk som snakker likt. Hjemme snakket vi en blanding av avslepen Hedmarksdialekt med far og bestemor og Oslo-dialekt med mor. Og når morfar kom på besøk øvde han med oss: appelsiiiin, radiaaaator, banaaaan...
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Det kan hende at jeg er særdeles begavet altså, jeg ser ikke bort fra det, men jeg har ALDRI hatt problemer med å skjønne noen noen gang, uansett dialekt. Man skal da være ganske teit og fantasiløs for å ikke skjønne andre dialekter?
![]() |
#19 |
Peppy!
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Det er min erfaring også. Jeg jobbet som lærer på en barneskole i et halvt år, og det ødela mye av dialekten min. Hvis jeg sa "dokkor må sitta fint" fikk jeg kjapt tilbake at "vi er barn, ikke dokker" osv. Man blir fort østlending av slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg er en skrekkelig språkhermer. Jeg stjeler dialekter, ord, toneleier, formuleringer og det som verre er språkmessig fra alle hele tiden. (Familien min blir nesten ikke sprø av meg.) |
![]() |
![]() |
|
|