|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Smugleser
|
![]() "Foreldresamtale" med eleven til stedeAndungen går i første klasse, og vi har fått beskjed om at skolen arrangerer "foreldresamtaler" nå i november - men da skal eleven være til stede. Jeg stusser på dette, og synes i utgangspunktet det virker underlig og dumt.
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeHer er det valgfritt om man tar med eleven. Vi har valgt å la være, nettopp fordi vi da kan prate fritt med læreren. Vi gir et sammendrag til barnet når vi kommer hjem. Lærer-søsteren min er i harnisk over dette og synes det er tåpelig at vi velger å la barnet være hjemme, men hvilke andre muligheter har vi til å prate fritt med læreren da? Jeg vil jo ikke at barnet skal høre at vi bekymrer oss for mobbing/psykisk helse etc.
![]() |
#3 |
I farta!!
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeHer har alltid storebror vore med og det skal mellomste og no når me skal på samtale. Har ikkje tenkt over at det var rart eigentleg.
![]() |
#4 |
Smugleser
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stede
Men snakker dere fritt om ferdigheter, nivå, evt negative sider storebror måtte ha som skole/hjem må håndtere?
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeDere får helt sikkert mulighet til å prate uten eleven også. Går sikkert an å spørre om hun kan gå ut de siste ti minuttene eller noe sånt? På vår skole skal barna i utgangspunktet være med, men foreldrene bestemmer om de skal være med hele, eller bare deler av konferansen. Synes det er helt greit, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeHer er det sånn at eleven er med det første kvarteret, og det andre kvarteret er han på SFO mens vi gjør oss ferdig og får snakket om typiske voksenting som han enten ikke er interessert i eller ikke trenger å høre. Synes det fungerer veldig greit sånn.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeSlik jeg har forstått det, får vi to foreldresamtaler ved skolen vår. Vi skal ha en nå i løpet av oktober, hvor eleven ikke er med, og så skal vi ha en til våren, og da skal eleven være med.
![]() |
#8 |
I farta!!
|
No har storebror vore ein særdeles grei gutt slik sett. Ingenting negativt å prate om eller diskutere. Me får begge tilbakemeldingar om korleis han er på skola, kva han er flink til, kva han kan jobbe meir med og han gir tilbakemeldingar til læraren om diverse ting (han fyller ut eit skjema før me reiser dit). Eg syns dette er ypperlig for han å bli med også, da får han tilbakemeldingar og mulighet til å prate med læraren aleine med oss tilstede. Er det noko eg ville tatt opp med læraren utan at han skal høre ville eg ringt læraren og tatt det på telefon eller bedt om eit møte.
![]() |
#9 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sånn er det på vår skole også.
![]() |
#10 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeSynes det er helt uproblematisk at barna er med. Da får de sagt sitt også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeVi har to samtaler i året, og både elev og foreldre er til stede. Det går helt fint. Hvis jeg trenger å snakke med kontaktlærer alene gjør jeg det via telefon eller e-post, evt. avtaler et ekstra møte.
![]() |
#12 |
Smugleser
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeOK, takk for svar - da virker det som om dette er helt vanlig, og jeg nok en gang må erkjenne at Andungen begynner å bli stor - og at det er forskjell på skole og barnehage.
![]() |
#13 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeVi har også ungene med på disse samtalene. I forkant av dette har de en elevsamtale på skolen, hvor de lærer og elev ser på det faglige og sosiale i skolen, hvor eleven ligger faglig sett, og de setter seg mål for neste periode.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedePå de lavere trinnene var det ikke vanlig at vi hadde med ungene. Men, nå er alle samtalene med ungene til stedet. Jeg ser både fordeler og ulemper med dette og kunne ha tenkt meg en av hver. Men, jeg skjønner også at de ikke har kapasitet til det. Det er heller egentlig ikke tid til å sette av tid til "voksenprat", så det blir en lite øvelse i diplomatisk kommunikasjon og lese mellom linjene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeVi hadde en bare-voksen-samtale ved oppstart i første klasse. "Foreldresamtalene" kaller de utviklingssamtaler hos oss, og da er eleven med. Helt fra første klasse. Det fungerer veldig greit, det føles faktisk riktig å ta opp det som må tas opp med eleven til stede. Da blir det selvfølgelig et mindre voksent språk, men samtidig er eleven med på det som angår seg, og vi lager mål sammen som eleven skal jobbe med det neste halvåret - det kan være faglig eller sosialt. Eldstemann hos meg har som mål at han skal godta at læreren bestemmer laginndelingen i gymmen uten å bli muggen. Jadda. Ofte sendes eleven ut for å "se etter om den neste har kommet" helt til slutt, bare for å få avsluttet samtalen på voksennivå.
![]() |
#16 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeVi har utviklingssamtaler, han går nå i 2.klasse og elevene er ikke med. Jeg synes som Anda, at man får pratet fritt med læreren uten barnet og det er som regel ikke så mye kontakt man har med læreren utenom, så ofte har man spørsmål om stort og smått, og ikke alt er for barnets ører. At man f.eks spør om han er snill mot andre, om det mobbes, hvor urolig han er i klasserommet etc. Den oppsatte tiden går utrolig fort, og jeg ser for meg at man ikke hadde fått tatt så mye hvis barnet er med. Dessuten går vi gjennom utviklingsskjemaet på forhånd med barnet, dvs han svarer på spørsmålene og vi skriver ned. Læreren går igjennom skjemaet før møtet. Hun går også gjennom testene de har gjort, og det er fint å kunne snakke fritt om hvilket nivå han er på. Og avtale med læreren om hva som bør jobbes mer med. Jeg har virkelig ikke sansen for at barnet er med. De har forresten egne samtaler med læreren en til en.
![]() |
#17 |
Ustabil
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeHos oss har barna vært med fra 1. klasse. Jeg ser egentlig bare fordeler med det. Jeg syns at ungene begynner å bli så store at det blir feil å diskutere "bak ryggen" på dem. Hjemme er vi veldig åpne sånn, og snakker om både positivt og negativt. Dessuten syns jeg det er en fordel at samtalen er på elevens premisser, så og si. Dersom det er negative ting som skal jobbes med, så er det jo eleven selv som må jobbe. Da er det naturlig at h*n er tilstede og får høre hva det snakkes om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeNår barna begynner på ungdomsskolen her, så er de alltid med på foreldresamtale, fordi lærerene mener at de da er så store at de bør være med for å si sitt. Jeg synes det er helt ok. På barneskolen har det vært frivillig om barna skal være med eller ikke.
![]() |
#19 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeJeg har i år bedt om at foreldresamtalen til 3. klassingen skal deles i to.
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: "Foreldresamtale" med eleven til stedeUff jeg skjønner godt at lærere gjør dette veldig forskjellig... Hun vi har hatt med å gjøre så langt er kjempeflink til å snakke med eleven tilstede. Hun går igjennom de forskjellige situasjonene med eleven, viser frem prøver og skryter veldig av hva han har gjort. Og snakker mye om det han liker. Så har hun et par ting som ikke fungerer fullt så bra som hun har tenkt å ta opp, dette gjør hun også veldig fint slik at eleven skjønner at han har et mål å jobbe med og vi foreldre skjønner tegninga. Å bruke samtalen til å snakke om problemområder over hodet på eleven må være fælt å være med på...
![]() |
|
|