Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelagede meiseboller - hva bør de inneholde?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 09:54   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelagede meiseboller - hva bør de inneholde?

Skjæra stikker av med alle meisebollene vi henger opp, så nå skal vi lage noe som den kleptomane rakkeren ikke får tak i. Løsningen er hjemmelagede "meiseboller" i melkekartong.
Hva bør disse inneholde?
Er det noen forskjell på delfia og flott matfett?
Tenkte jeg skulle ha solsikkekjærner, og usaltede peanøtter, men hva annet vil småspurvene ha?

Tips, anyone?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:30   #2
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelagede meiseboller - hva bør de inneholde?

Fant denne oppskriften:

• 2250 g delfiafett
  • 1000 g skrelte solsikkefrø
  • 1000 g havregryn lettkokte
  • 500 g knuste hasselnøtter
  • 250 g hakkete mandler

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:46   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Det hørtes jo nesten godt ut. Bytt ut fettet med melk, og sleng på en teskje med honning, så har du frokostblanding.
Takk skal du ha, MokkMokk!

06, 07, og 12.
Gammel 19-10-09, 11:06   #4
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Du bør passe på at fettet du bruker er usaltet. Ellers fungerer det også fint å lage meisebollene i små leirpotter. Da kan du enten henge opp hele potten i treet (opp ned) eller du kan ta ut meisebollen og henge den fast.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:31   #5
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier å lage "meiseboller" før jul hvert år, eller andre ganger hvor jeg av en eller annen grunn har noe matfett liggende i kjøleskapet. Jeg pleier å "fylle" de med det jeg har tilgjengelig; usaltede nøtter, solsikkekjerner, havregryn, rosiner, dadler, pinjekjerner, tørre brødbiter ... småfuglene spiser det meste.

Jeg pleier å smelte fettet, og blande inn mixen. Jeg støper de i melkekartong på samme måte som man støper lys. Lager et lite hull i bunnen hvor jeg har trer gjennom en tråd, og lager et kryss av blomsterpinner el.l. i bunnen, så heller jeg fett og mat i kartongen og når den er stivnet, kan jeg bare skrelle av kartongen og har en fin snor å henge opp i, samt sittepinner til fuglene i bunnen.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 17:18   #6
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Så kreative dere er! Takk for tips

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 17:48   #7
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Meisebolleproduksjonen ble utsatt litt, men nå i helgen skal vi hive oss rundt og lage meisebolle i melkekartong. Håper ungene synes det er litt moro også. Takk for tips og råd!

06, 07, og 12.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.