|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Hertuginne
|
![]() Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Nettavisen har en artikkel i dag hvor forfatteren hevder at piratkopiering er mindre akseptert nå enn før, delvis på grunn av tjenester som Spotify. Jeg ble sittende og fundere litt etterpå, for jeg klarer ikke se om jeg er enig eller uenig med artikkelforfatteren.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har ikke det inntrykket. |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det stemmer med mitt intrykk også, men det er mer at det har gått fra "den eneste måten å laste ned på og en helt selvsagt ting å gjøre" til "jaja, nå finnes det jo andre måter å gjøre det på også, så det kan man jo.." enn til "HELT UAKSPETABELT!!
![]() |
#4 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Godt poeng. Jeg skulle vel egentlig ønske at man var mer på "HELT UAKSEPTABELT!!", men innser jo samfunnet ikke er helt der. Og å argumentere med at det er bransjens egen feil som har lagt inn kopisperrer, sånn at man bare må laste ned, det synes jeg ikke holder vann.
![]() |
#5 |
Administrator
|
Jeg er faktisk litt på DEN SISTE når det kommer til fysisk eksemplarfremstilling (utskrift / brenning av CD/DVD), kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Dette er helt klart det det beste argumentet rettighetshaverne har for fortsatt å tjene penger, men det spesielle er at det nesten bare er de som piratkopierer som bruker argumentet - som om argumentet var gyldig for dem. |
![]() |
![]() |
#7 |
Administrator
|
Du har på en måte et poeng, og det er at de som har tatt i bruk nye digitale medier, skrotet CD-spilleren, DVD-spilleren, sluttet å se på fjernsynssendinger og leser bøker digitalt, er de som mangler et godt tilbud. Den gamle modellen fungerer for de som fortsatt inntar mediene på den gammeldags måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Jeg synes debatten om piratkopiering i altfor stor grad handler om at musikk- og medieindustrien ikke har fulgt med i timen, og at man glemmer klassisk markedstankegang når man krever at industrien må tilpasse seg en ny hverdag. Hvis bransjen skal skrote gammeldagse medier - hvilken gevinst ligger det i dette? Spotify omtales som en suksess. For hvem? Artistene tjener slett ikke penger, og det vil de ikke gjøre så lenge det finnes gratisprogrammer. Dumping er fullstendig ødeleggende for markedet. Jeg kjenner ikke til Spotify, så jeg vet ikke hvilke fordeler betalingsversjonen har i forhold til gratisversjonen, men jeg synes erfaringene fra Spotify undergraver argumentet om det er betalingsvillighet innenfor de nye mediene bare det lages gode nok løsninger. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Vel - jeg laster ikke ned priat når jeg har et fornuftig lovlig alternativ merker jeg. |
![]() |
![]() |
#10 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå har vel HP svart, men for å utfylle, det du sier er sikkert riktig, men hva er det du vil med det egentlig? Det er klart det er de som piratkopierer som ønsker seg gode løsninger for å kjøpe innhold på nettet; det er jo de som bruker innhold fra nettet. Problemet musikkbransjen har hatt er jo at de ikke har vært konkurransedyktige på kvalitet, utvalg og tilgjengelighet; de som har tilbudt musikk uten avtale har vært veldig mye bedre på alle disse, men musikkbransjen har, åpenbart motvillig, etter hvert innsett at alle de forbrukerfiendlige måtene de prøvde å selge musikk på nettet på ikke var etterspurt. CD-plater blir nok snart ikke særlig etterpsurt heller. Så nå har Apple/iTunes fjernet korrupsjonsmekanismene på musikken de selger, slik at den ikke lenger slutter å virke for forbrukeren, og det har de andre som selger musikk for nedlasting også gjort. Spotify, last.fm, Pandora og lignende tjenester tilbyr veldig bra nettradiolignende tjenester for musikk. Pandora er riktignok ikke tilgjengelig i Norge, og Spotify er ikke tilgjengelig i USA, så en del advokater trenger nok å få sparken fortsatt før ting fungerer godt nok for alle som ønsker å kunne få tak i den musikken de ønsker på lovlig vis, men det går riktig vei. Jeg syns forøvrig at hele «piratkopieringsdebatten» i stor grad er en avsporing når det gjelder musikkbransjen. Den har neppe hatt så stor omsetningssvikt at det ikke godt kan forklares innenfor genrell økonomisk utvikling og konkurranse fra andre kultur- og underholdningstilbud, spesielt ikke hvis man tar i betraktning at bransjen i nesten ti år har nektet å tilby produktet sitt i det formatet den i utgangspunktet viktigste kundegruppen deres – ungdom som hører på mye musikk – helst vil ha, nemlig mp3. Man kan jo håpe at forlag, fjernsynsproduksjonsselskaper og filmselskaper snart lærer av musikkbransjen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg vet ikke om det er blitt mer eller mindre akseptert, forskjellen nå fra for et års tid siden er jo at nå finnes det bra gratis/billigalternativer som Spotify og Wimp. Det platebransjen aldri har skjønt er at folk er villig til å betale for musikk på nett, men da må tjenesten være BRA og riktig priset. Jeg kjøpte akkurat den nye DumDum Boys platen på iTunes. 109 kr. Det er egentlig alt for dyrt, og er grunnen til at jeg kjøper forferdelig lite musikk for tiden. Men Spotify har jeg på alle maskinene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
<*(((<
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har inntrykk av at det er mindre akseptert å piratkopiere musikk nå, siden det er såpass greit å få kjøpt og lastet ned lovlig, mens TV-serier og filmer er like akseptert som før. [/synse]
Jeg kjøpte også nettopp denne platen, men koster den ikke 89,-? (Versjonen med bonussporet.) Sist redigert av torsk : 17-11-09 kl 12:03. Årsak: For lite kaffe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
geskjeftig
|
Det inntrykket har jeg også.
![]() |
#14 |
Populærkulturjunkie
|
Det har du jammen rett i, jeg må ha blingset der. 89 er fremdeles for dyrt IMHO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Man kan vel si at musikkbransjen etter hvert tildels har forstått noe, mens tv-produksjonsselskapene og filmbransjen fortsatt henger etter og lærte ikke noe fra musikkbransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nemlig.
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?For min del: Det er evig lenge siden jeg lastet ned noe musikk, jeg bruker gjerne spotify, og jeg laster ned tv-serier fremdeles. |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Tv-serier og filmer er det vel ikke bare skseptert å laste ned, det er nærmest forventet, i visse kretser?
![]() |
#19 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hm, jeg hører om det hver dag på jobben. Betyr det at jeg ikke har noe RL, eller at folk her er akkurat som kollegene mine? Begge deler føles litt skummelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Da tror jeg nok vi beveger oss i temmelig forskjellige miljø RL. De fleste jeg kjenner laster ned serier de har tenkt å betale for, men vil ikke vente på at de kommer i lovlig DVD-utgave.
![]() |
|
|