|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Ja, jeg lurer på hvordan det ville gå med deg og dine dersom du måtte over på uføretrygd i løpet av et år? Da tenker jeg på økonomisk. Du ville da få ca. 66% av den inntekten du har nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det ville gått helt fint. Jeg har vært permittert deler av året, og sånn sett prøvd ca 2/3 av 6G. Det er selvsagt ikke moro å gå ned i standard, men det gikk fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Vi har klart det med meg på dagpenger, som utgjør omtrent det samme økonomisk. Det er ikke mye til overs til sløsing og kos, men det går. Mannen min har en ekstrajobb, og han kunne ha tatt noen flere vakter der, dersom det skulle være nødvendig. Vi ville nok ha redusert/droppet SFO-plassen for mellomsten, og kanskje også barnehageplassen til minsten. Det hadde hjulpet. Så måtte vi ha gjort en vurdering av hva ekstra vi kunne ha unnet oss. Fritidsaktiviteter, kleskjøp, blader/aviser/bøker osv. Droppet nordovertur i sommerferien, og valgt billigere alternativer i hverdagen osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Elendig, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det hadde nok gått ganske greit, all den tid jeg ikke har inntekt nå, og vi klarer oss stort sett bra.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Vi ville ha slitt, men det ville nok gått rundt på et vis. Men om renten hadde gått mye opp, ville vi fått problemer. |
![]() |
![]() |
#8 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Vi har ikke så alt for stort lån og mannen tjener relativt godt, så vi ville nok levd på samme vis som i dag. Men det ville nok gjort det vanskeligere for oss å kjøpe ett større hus, noe vi har planer om å gjøre etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Originala
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det hadde fått store konsekvenser for oss. Det ville krevd en MYE mer bevissthet rundt pengebruken vår. Vi lever ganske nøkternt i dag også, men mye av det ekstra vi unner oss i dag ville trolig blitt bortprioritert. For eksempel det å gå ut og spiste uten at det er noe spesielt, dra på konserter eller kjøpe en større ting selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg ser ikke bort fra at Lillemor måtte ha droppet SFO-plassen, selv om vi av hensyn til henne hadde prøvd i det lenste å beholde den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det hadde gått bra.
![]() |
#11 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Nå er jeg alenemamma med full jobb, huslån og studielån, så det hadde nok ikke gått bra økonomisk uten at jeg i tillegg hadde fått en fom for bostøtte fra kommunen
![]() |
#14 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det hadde gått fint!
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Fra og med forrige uke står jeg på rehabiliteringsstønad, som også tilsvarer ca. 66 % av min tidligere inntekt. Vi klarer oss, men vi må kutte ned på alt som ikke er helt nødvendig. Mannen min jobber så mye overtid som han får til, det hjelper på. Etter hvert blir det skole på meg, så det blir mange år med trangere kår enn vanlig, men det får vi bare klare.
![]() |
#16 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jeg hadde klart meg greit nok så lenge jeg forble gift. Jeg hadde kvalifisert til sosialstøtte om jeg ikke var det lenger, en drøy halvpart av en halv lavinntekt ... juhu, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Da hadde vi slitt! Vi hadde nok vært nødt til å selge både hus og bil og valgt billigere alternativ på begge fronter - og vi bor i et ordinært rekkehus og kjører en ordinær, men sikker stasjonsvogn. Vi hadde nok også vært nødt til å prioritere annerledes i hverdagen, droppe bokklubbmedlemsskap, turer på byen, spise ute innimellom og denslags. Og så hadde vi vært nødt til å vurdere SFO-plassen til 6-åringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Det er mest sannsynlig realitet om et års tid, og siden vi har visst om det lenge så vil vi vel klare oss fint. Løpet er lagt opp deretter. Vi vil aldri få den samme økonomiske romsligheten som mange andre vi kjenner, men vi klarer oss nok.
![]() |
![]() |
Emneord |
uføretrygd, økonomi |
|
|