Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvite busser til Polen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 15:27   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvite busser til Polen

Hjelp!

Jeg er foreldrerepresentant i 10.-klassen til sønnen min, og han ringte meg nettopp og sa at noen elever kom til å ringe meg i dag ang. at de ønsker å arrangere tur med hvite busser til Polen. Sønnen min var personlig veldig skeptisk, for turen vil koste 120 000, og de er 30 elever i klassen.

Er det noen som har erfaring med dette og vet om det er en god idé, ev. en dårlig idé? Og ev. hvorfor? Og hva med pengene? Man kan jo ikke KREVE penger for noe i skolen, kan man vel?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:28   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite busser til Polen

Hmm.. jeg har vært på en sånn tur med Hvite busser, og betalte noe sånt som en tusing hver. Men, det er jo over 10 år siden da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:32   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er et veldig godt opplegg. Du kan lese mer om det her. Sambo har allerede sagt at han skal være med om noe slikt blir aktuelt for Glitterbarnet om en 10 års tid.

Sitat:

Ungdomsreiser/skoleturer

Våre turer har avreise med buss fra Oslo eller Kristiansand. De oppsatte priser gjelder i perioden 1.4.2009 - 31.12.2009.
Alle oppgitte priser gjelder ved min. 45 betalende deltagere i bussen.
For grupper som ikke klarer å oppnå 45 deltagere selv, prøver vi å plassere flere grupper sammen slik at alle skal få rimelige turer.
Pr. hver 30 betalende deltagere i gruppen gis det en friplass, dvs. nr. 31, 62 osv. Som gruppe regnes deltagere som meldes på fra samme kontaktperson, sender inn en samlet deltagerliste og betaler samlet inn til hvite busser.
Ved å klikke på utreise Oslo eller Kristiansand vil du finne de forskjellige reiserutene med priser og dagsprogram.
NB ! Hvite busser legger også til rette for turer med kombinasjon fly/buss og andre alternativer enn det som fremgår av oversikten. Ta kontakt med kontoret vårt, så lager vi et opplegg for dere !

Reiseprogram og priser fra Oslo

Turer med avreise fra Oslo og ferge via Sverige.
Alle våre priser gjelder for 1.4.09 - 31.12.09 v/ min. 45 deltagere i bussen. Vi tar forbehold om normale prisendringer som følge av prisstigning på buss, ferje, hotell, måltider, valuta etc. Hvite Busser forsøker å fylle opp bussene slik at mindre grupper får samme pris, men kan ikke alltid garantere dette. Vi gjør oppmerksom på at Hvite Busser forbeholder seg retten til fritt å disponere ledige seter i bussen til andre grupper eller enkeltdeltagere.

5 dager Gdynia/Gdansk
Kr. 3.095,-. Stutthof. Les mer »»

5 dager Berlin
Kr. 3.095,-. Sachsenhausen, Ravensbrück. Les mer »»

8 dager Krakow-Berlin
Kr. 4.650,-. Auschwitz, Birkenau, Sachsenhausen, Ravensbrück. Les mer »»

10 dager Krakow, Praha, Berlin
Kr. 5.775,-. Auschwitz, Birkenau, Lidice, Theresienstadt, Sachsenhausen, Ravensbrück. Les mer »»

8 dager Strasbourg, Brüssel
Kr. 5.175,-. Natzweiler, Europarådet, Menneskerettighetsdomstolen og Bergen-Belsen. Les mer »»

Jeg vet om klasser som har arrangert jobbdugnader, loppis o.l. forå tjene penger til dette. Da er det klassen som har bestemt det i felleskap, og de har tjent inn pengene i felleskap.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:33   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om de må ut med 4000 hver? Kan skolen legge opp til en slik tur? Eller må det skje fra foreldrenes side? Og vil det da være riktig å legge opp til en slik tur når sikkert en del elever blir ekskludert pga. pengene?

Gammel 26-10-09, 15:34   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Min mann var på en slik tur med sin 10. klasse i fjor høst.
Han sier at det var en tøff tur, med mange veldig kraftige inntrykk, men samtidig satt han igjen med den meningen at dette var en tur alle burde vært på. Man lærer veldig mye, og det er en opplevelse for livet.

Pengene samlet de inn gjennom basarer, salg av kaker, og slikt. Noe egenbetaling ved siden av var det nok. Skolen betalte lønn for de lærerne som var med, slik at dersom det er ønskelig å ha med lærere så må det vel avklares med skoleledelsen.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:35   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte noe snakk om dette i fjor (da var det snakk om en tur som ble avlyst) - jeg mener at det gikk på at foreldrebetaling ikke var lov, men at private sponsorer er OK?

Gammel 26-10-09, 15:36   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg tviler ikke på at selve opplegget er bra, altså, jeg tenker med på om det er en fair ting å legge opp til når det blir så dyrt.

Gammel 26-10-09, 15:37   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tviler ikke på at selve opplegget er bra, altså, jeg tenker med på om det er en fair ting å legge opp til når det blir så dyrt.

Som jeg skrev, så vet jeg om flere klasser som har tjent inn pengene i felleskap, jeg tror det er minst like vanlig som at foreldrene betaler for sitt barn.

Gammel 26-10-09, 15:41   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Takk for innspill. Jeg får høre hva elevene har å si, og prøve å finne ut hvem de andre foreldrekontaktene er, så jeg får hørt deres mening.

Gammel 26-10-09, 15:42   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Under nyttig å vite har flere klasser sendt inn tips til hvordan man kan finansiere en slik tur. Alt fra flaskeinnsamlinger, pepperkakesalg til ulike legater man kan søke penger fra.

Gammel 26-10-09, 15:42   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Skolen kan ikke legge opp til en slik tur da foreldrebetaling ikke er lov.
Tror dog det varierer veldig hvor strenge skolene er på akkurat dette.
Hos oss er barneskolen veldig strenge på det, mens ungdomskolen ikke er det i det hele tatt.
De har 3 turer, 1 gang pr år, mens de går på ungdomsskolen.
Det koster 500,- pr gang og dekker mat, reise og opphold.
Skolen er så heldig at de har fri tilgang til et "leirsted", som ikke koster noe å bruke.

Gammel 26-10-09, 15:51   #12
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldstegutten var på en sånn tur i fjor. Det var et veldig bra opplegg, og de hadde en veldig flott og lærerik tur. Utgift til lærerenes og foreldrene som var med sin tur, spleiset alle på. Ikke lærernes lønn.
Turen var frivillig. De som hadde foreldre som ikke ville stille opp på dugnad, og/eller betale meldte seg ikke på turen.
Det var mye arbeid på oss foreldre for å tjene penger. Vi betalte oss vel ut, da vi ikke hadde ork til å arrangere så mye selv.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:55   #13
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet om noen som dro inn en haug med penger ved å pante flasker. De dro hjem til folk og hentet det de kunne av flasker rundt om.
Ellers hørtes det utt som en spennende tur da.
Håper det blir en slik for ungene her,men jeg har full forståelse for at det er mye penger for mange.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 15:58   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror jeg hadde strukket meg langt for et slikt opplegg, men tror det er bra at ungdommene selv tjener inn pengene. Det kan være mye læring i det også.

Gammel 26-10-09, 16:10   #15
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Klassen min hadde klassetur med Hvite busser til Polen. Dvs. resten av klassen, for det ble bestemt at for å tjene penger til reisen så skulle klassen ta på seg en avisrunde hvor alle i klassen gikk ei uke hver. Men det ble vanskelig for meg som slet voldsomt psykisk og gikk på sterke sovemedisiner/antidepressiva å stå opp midt på natten for å gå med avisen, så jeg fikk aldri tjent opp penger på denne måten. Og foreldrene mine hadde heller ikke råd til å betale for turen, så jeg var en av tre som ble igjen på skolen den uken.
Rådet mitt vil være at om dere bestemmer dere for denne turen, så velg en måte å samle inn penger som alle kan være med på.

Gammel 26-10-09, 16:21   #16
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært i Polen med hvite busser, sammen med klassen til datteren min for 6-7 år siden.
Vi tok på oss oppdrag for å tjene penger til turen. Solgte kjeks og kaker i sånne "isbokser" hele høsten, og vi brukte ett par lørdager og søndager på å pakke reklame for et reklamefirma her i byen.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 16:26   #17
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Min eldste var på tur for 1 år siden, i 10 klasse, og da ble det samlet inn penger på dugnad. Det ble ikke samlet inn nok penger til å dekke hele beløpet, og foreldrebetalingen ble 1200 kr ca. + lommepenger. Det ble enighet om 2500 kr. Så det blir jo litt tilsammen.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 18:45   #18
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldste datter var på tur med Hvite busser. De tjente inn penger til turen pluss 1000 kroner hver i lommepenger, ved å ta på seg diverse oppdrag. De var så heldige at pådriveren av trinnkontaktene skaffet dem flere godt betalte oppdrag. Ellers solgte de kaker og andre kreative måter å samle inn penger på. De hadde det gøy i planleggingsperioden og en opplevelse for livet de 10 (?) dagene turen varte.

Anbefales!

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 18:51   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men om de må ut med 4000 hver? Kan skolen legge opp til en slik tur? Eller må det skje fra foreldrenes side? Og vil det da være riktig å legge opp til en slik tur når sikkert en del elever blir ekskludert pga. pengene?

Det er ikke skolen som legge ropp til en slik tur, det er foreldrene ved foreldrekontaktene.

Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 18:52   #20
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her vi bor begynner elevene allerede i 8. klasse å planlegge måter å tjene inn penger til 10. klasse turen.

Når de da begynner i 10. klasse har man oversikt over hvor mye de har tjent, og hvor de har råd til å dra. Veldig greit.

Jeg tror vi måtte betale 500 kr. i "sponsing" da storebror dro på tur, men dette var alle foreldrene enige i da det kom opp på foreldremøte 6 mnd. før avreise.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.