Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nytter det å fyre i peis?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 17:10   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nytter det å fyre i peis?

Her er det kaldt, uvanlig kaldt. Vi har nå 16 grader inne og aircondition-mannen som skal reparere varmen i den skulle ut og kjøpe noen deler og etter det har jeg ikke sett ham. (Han kommer forhåpentlig tilbake). Typisk nok har begge airconditionene tatt kvelden. Den ene har varmeaggregatet gått på og den andre må det skiftes et eller annet rør på.

Uansett, det er kaldere ute enn inne, på morgenen er det 6-7 grader (ja, jeg vet, jeg skal ikke klage, men for å være Miami så er dette kaldt og spesielt når ikke huset er spesielt tett, man ser ut under 10 franske dører, f.eks.). Det blir kaldere og kaldere inne.

Vi har peis. Om jeg ser opp i pipen så ser jeg lys så det er ikke noe spjell. Nytter det å fyre eller fører jeg ut enda mer av den lille varmen jeg har inne?Jeg er ikke vant ved slik peis, vi har alltid hatt enten ovn eller innglasset.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:31   #2
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nytter det å fyre i peis?

Det hadde vel vært verre om de ikke var åpning i pipa. Spjellet skal uansett være oppe når man fyrer... Peis gir ikke all verdens varme, men er det kaldt så gjør det forskjell. Deilig å sitte foran og varme tærne. Med mindre det er noe annet som tilsier at peisen bare er til pynt, så hadde jeg forsøkt jeg altså.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:49   #3
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi varmer opp hytta vår på fjellet med peis, vi får da en del varme utav den altså.

Gammel 05-01-10, 19:49   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har nettopp de siste dagene snakket om at vår peis gir utrolig mye mer varme enn vi hadde trodd. Så ja, min erfaring er at det nytter.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 19:52   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er man i tvil om at en peis avgir varme? Det er vedfyring vi snakker om?

Gammel 05-01-10, 19:54   #6
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Klart det gir varme. Ihvertfall de peisene jeg har vært borti?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:00   #7
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvorfor er man i tvil om at en peis avgir varme? Det er vedfyring vi snakker om?

Det er vel mer det at den er ansett å være mindre effektiv enn andre typer oppvarming, f.eks. vedovner, kaminer osv. Mye "svinn" på en måte.

Gammel 05-01-10, 20:00   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsøker å ikke slå rundt meg med vitser om peis og varme, bare sånn at dere vet det.

Gammel 05-01-10, 20:01   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Men hva mener dere når dere sier peis da? Er ikke det en vedovn?

Gammel 05-01-10, 20:08   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Peisen er åpen mens andre vedovner er lukkede.

De sier at peisen er mindre effektiv siden man kun får varmen fra selve veden mens med andre typer vedovner er det hele ovnen som gir varme.

Men det er uansett bedre enn ingenting så kjør på.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:10   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dette tilfelle så tenker jeg på noe som dette:

Første beste bilde jeg fant på nett
Det vil si uten glassdør. Når man fyrer på så føres det ut mye luft og det innebærer at en del av varmen i huset følger med ut i stedet for å bli i huset.

Sist redigert av Pelen : 05-01-10 kl 20:16.
Gammel 05-01-10, 20:11   #12
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vedovn er lukket. Peis er åpen. Noen peiser har også dør, da er det en peisovn - eller noe

Kommer litt an på peisen, men en vanlig peis der man fyrer med ved kan gi ganske bra med varme. Men mindre effektiv enn det tilsvarende mye ved gir i en ovn.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:13   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn peis varmer som bare det. Det er bare å få fyrt opp nok ved - null problem.

Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:13   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sånn peis varmer som bare det. Det er bare å få fyrt opp nok ved - null problem.

Skuler bort mot den lille haugen med ved som jeg har.

Gammel 05-01-10, 20:14   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Aha. Da har jeg vokst opp med peisovn.

Gammel 05-01-10, 20:31   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sånn peis har vi hatt hele mitt liv og har varmet masse. Men det kommer kanskje an på konstruksjonen? Men jeg ville definitivt prøvd - og så koselig da!
Ved på Statoil besinstasjon eller noe?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:33   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

å fyre med åpen peis er lite hensiktsmessig for oppvarming ettersom trekket fra pipa krever at luften som føyser ut der kommer etsteds fra, og det er jo iskald uteluft som blir trukket inn. dermed gir det dårlig faktisk oppvarmingseffekt.

Gammel 05-01-10, 20:36   #18
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Sånn peis har vi hatt hele mitt liv og har varmet masse. Men det kommer kanskje an på konstruksjonen? Men jeg ville definitivt prøvd - og så koselig da!
Ved på Statoil besinstasjon eller noe?

Statoil? I Miami?

Jeg har sett noen alternative vedgreier noen steder, det kan være et alternativ.

Gammel 05-01-10, 20:42   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

å fyre med åpen peis er lite hensiktsmessig for oppvarming ettersom trekket fra pipa krever at luften som føyser ut der kommer etsteds fra, og det er jo iskald uteluft som blir trukket inn. dermed gir det dårlig faktisk oppvarmingseffekt.

Men det avgir varme. Innetemperaturen vil stige. Uteluften som blir trukket inn blir oppvarmet. Om hun har nok ved til å la det brenne en stund, vil uteluften begynne å bli varmet opp i det den når kanten på pipa.
Jeg er tålelig sikker på at de 16 innegradene til Pelen vil stige om hun tenner på veden sin.

Sist redigert av Kirsebær : 05-01-10 kl 20:50.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 20:42   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nja - det blir nå varmt og godt hos meg da. Ikke like varmt som med peisovn, men varmt likevel.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.