|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SelvhjulpenhetEr du selvhjulpen?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg er jo ikke opprinnelig norsk og det er mulig at jeg oppfatter selvhjulpen feil. På den måten jeg oppfatter det så er jeg selvhjulpen. Jeg er en fikser en som ordner ting. Jeg får selvsagt ikke til alt, men jeg er ikke heller redd for å be om hjelp og det ligger ikke noen ære i det. Det er flott at andre hjelper meg når jeg ikke får ting til selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg er så selvhjulpen at det er et problem. |
![]() |
![]() |
#6 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SelvhjulpenhetJa.
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg synes faktisk at evnen til å be om hjelp når det trengs er en del av det å være selvhjulpen.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Selvhjulpenhet
Det synes jeg absolutt er en fin måte å se det på. Vi er ikke skapt for at alle skal kunne alt, så det er veldig greit å kunne be om/skaffe hjelp. Jeg kan ikke reparere biler, så den leverer jeg inn. Jeg er ikke skamfull over å be min mann hjelpe meg og åpne glass som er hardt skrudd igjen heller, han er av biologiske årsaker sterkere enn meg. (Selvsagt kunne jeg nok gått innfor å trene meg opp til å bli sterekere enn ham om jeg ville, men det fungerer fint slik)
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg er vel egentlig ganske selvhjulpen, og er oppdratt til å skulle kunne klare meg selv. MEN jeg elsker å få hjelp til ting av mannen, eller at han har noe som han har ansvar for. At jeg ikke på død og liv må gjøre alt. Men jeg er ellers en ordner, fikser alt av økonomi, lån, forsikringer, planlegger ting, ferier, å være alene med barna, reise alene, et.c. Men bilting, nei det får jeg litt neller av. Hadde jeg f.eks. punktert, så hadde jeg ringt Falken eller noe. Jeg betaler gjerne for å slippe å gjøre ting. Jeg liker ikke å spørre andre om hjelp. Å be om hjelp f.eks. hvis vi skulle flytte ville føltes vanskelig for meg. Jeg synes det er sån kjipt å holde på med, og vil ikke bli spurt om det selv. Mens mannen ville kunne spørre - og han ville kunne hjelpe andre. Jeg vil i størst mulig grad at jeg og mannen klarer oss selv. Det er vel det mest riktige å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetDet er lite jeg ikke klarer selv, men jeg er veldig lite redd for å be om hjelp. Mannen og svigers er selvhjulpne/sta inntil det patetiske, de skal ikke ikke ikke be noen om hjelp, og heller knekke ryggen på egen hånd. Det blir noe voldsomt kontrollfrikete over det, å ikke skulle nedlate seg til å ta i mot hjelp, slik man hjelper andre.
![]() |
#11 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg øver meg på å bli mindre selvhjulpen. Jeg er rett og slett ikke god på å be om hjelp. Jeg er til og med dårlig på å kjenne at jeg trenger å be om hjelp.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: SelvhjulpenhetSiden jeg er aleneforsørger, og ble det da jeg var tjue, måtte jeg lærer meg å bli selvhjulpen tidlig. Jeg er selvhjulpen både økonomisk og praktisk, og tjener mine egne penger, og betjener egne lån. Er det noe praktisk jeg trenger hjelp til er jeg ikke redd for å be pappa om hjelp. Han er veldig flink til det jeg ikke er flink til.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg er til tider pinlig opptatt av å være selvhjulpen i fht. venner/andre relasjoner, men har lært meg å la familien min få hjelpe når de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: SelvhjulpenhetJa, i nesten alle tilfeller bortsett fra hvis noe skjer med bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg er æreløs og lat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg legger forøvrig i begrepet selvhjulpen det at jeg enten greier å ordne alt jeg trenger eller barna trenger selv, eller at jeg har råd til å betale noen for å gjøre det for meg. |
![]() |
![]() |
#17 |
New kid on the block
![]() Sv: SelvhjulpenhetJeg ser at jeg sikkert kunne slengt på et "selvstendig" også, siden jeg tenker at det er ting som går veldig hånd i hånd. Altså, å være selvhjulpen fordrer kanskje en viss selvstendighet?
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Selvhjulpenhet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: SelvhjulpenhetEr enig med Smilefjes om at betalingsevne kan telle som selvhjulpenhet.
Tja, jeg er i teorien forholdsvis selvhjulpen. Men jeg er litt for flink til å gi blaffen dersom ikke alt går som det skal. Istedenfor å gi jernet og gjennomføre alt med stil. Jeg må rett og slett jobbe med innstilling og psyke.
![]() |
#20 |
New kid on the block
![]() Sv: SelvhjulpenhetViktig poeng for meg der, tink. Å lære barna selvstendighet og å evne å klare selv. Ikke for enhver pris, naturligvis, men du skjønner sikkert hva jeg mener.
![]() |
|
|