|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Holdbarhet på eggJeg mener å ha lest et sted at holdbarhetsdatoen som er trykt på eggekartongen er ekstremt "streng" på grunn av nye EU-regler, men at eggene som regel kan brukes i flere uker etter denne datoen.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Holdbarhet på eggDet er en eller annen måte man kan sjekke egg på, det var noe med å ha dem i et glass vann, og hvis de flyter så er de .... (jeg husker ikke hva som var hva.)
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Holdbarhet på eggJa. Holdbarheten er satt mye kortere enn tidliger pga EØS regler. Det skyldes at det i andre land er mer vanlig med samonella i egg, noe som aldri har vært påvist i norske egg. Så de sier at man trygt kan bruke eggene 1 måned etter datoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Holdbarhet på eggFant denne artikkelen.
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Holdbarhet på eggTusen takk for info, alle sammen. Da regner jeg med at jeg trygt kan bruke de eggene jeg har i kjøleskapet, siden de er datostemplet med 13.01 som holdbarhetsdato. Men om jeg ville brukt dem i august (
![]() |
#7 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Holdbarhet på eggSjekk denne linken her:
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Holdbarhet på eggDet pleide å stå på eggekartongene at eggene var holdbare i minst en måned etter påstemplet dato dersom de stod kjølig. Det står visst ikke det på pakkene nå lenger, men det er helt sikkert sant fremdeles.
![]() |
#9 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: Holdbarhet på egg
Jupp! Den "regelen" forholder vi oss til, til tross for at jeg er overhysterisk i forhold til datostempling forøvrig.
![]() |
#10 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Holdbarhet på eggFlyter egget så er det dårlig, dupper det i midten så er det gammelt men kan brukes. Legger det seg på bunnen er det ferskt.
![]() |
|
|