|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilken ris er god og som ikke kleberJa det lurer jeg på
![]() |
#4 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
![]() |
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberbasmati
![]() |
#5 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Romerike
![]() |
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberVi bruker bare fullkornsris. Kleber ikke i det hele tatt, og har litt mer "tyggemotstand" og smak.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberBasmatiris (skrev jasminris men husket feil Sist redigert av m^2 : 03-02-10 kl 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberJasminris er klebrig, så ikkje bruk den i så fall. Den blir brukt i Kina der risen må vera klebrig pga at dei spiser med pinner. Men fullkornsris og basmati er ikkje klebrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberEt tips som sikkert de fleste har hørt om, men som jeg allikevel nevner, kok risen i buljong. Jeg koker den ofte i kyllingbuljong (har 1-2 terninger i kokevannet og lar dem løse seg opp før jeg har i risen). Og så tilsetter jeg litt smør når den er ferdigkokt, og rører rundt. NYYYYDELIG! Jeg koker aldri ris i bare vann lenger.
![]() |
#11 |
er her
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleber
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberDet er altså ikke noe galt i å røre i ris mens den koker! Vi bruker utelukkende fullkornsris, enten den i pose fra Uncle Ben's eller fullkornsbasmati fra "innvandrerbutikk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
![]() |
#15 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberVi bruker jasmin og synes den funker bra.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberJeg fikk riskoker til jul men har enda ikke fått brukt den. Jeg koker bra ris uten riskoker så jeg har ikke helt hatt det store behovet. Faktisk sliter jeg mer med boil in bag enn vanlig ris, synes det er MYE enklere å få god ris uten boil in bag! Riskokeren kan brukes til å dampe grønnsaker og poteter og sånt, visstnok.
![]() |
#18 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberNår vi spiser ris på indisk restaurant, er den alltid så lett og luftig - er det noen av dere som vet hva slags ris de bruker, eller hvordan de evt. lager den så den blir så luftig?
![]() |
#19 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberJeg har lært følgende av eksen, dette gjelder Basmatiris fra innvandrerbutikker, sånn man kjøper i sekk.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hvilken ris er god og som ikke kleberRiskoker er helt genialt, Tosse! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|