Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor har vi ammefri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-10, 19:42   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor har vi ammefri?

For å amme selvsagt.

Nei, jeg mener, hva var den politiske/samfunnshelsemessige argumentasjonen da ammefri ble innført? Når ble ammefri innført og hva sier for eksempel statlige retningslinjer om hvordan ammefri er tenkt brukt?

Jeg ble veldig overrasket da jeg leste den andre ammefritråden. Jeg trodde ammefri var noe helsemyndigheter har lobbet frem for å fremme amming. Altså ikke en rettighet for mor, men et insentiv for å få mødre til å amme lengre?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:46   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor har vi ammefri?

Jeg har tenkt på ammefri som et kompromiss mellom arbeidsplass og hjem. Det er lettere å gå ut i jobb tidlig om man har mulighet til å opprettholde ammingen. Det bør imidlertid være sammenheng med ressursene ammingen tar og ressursene jobben tar. Hvis arbeidstiden ikke er til hinder for å opprettholde ammingen synes jeg heller ikke man skal bruke ammefrien.

Gammel 19-05-10, 19:47   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Abonnerer. :skal i forhandlinger og trenger argumenter:

Gammel 19-05-10, 19:52   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ikke den politiske forhistorien, men jeg har tenkt på det like mye som en ordning for å kunne jobbe mens man ammer som å kunne amme mens man jobber.

Gammel 19-05-10, 19:53   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ammefri (uten lønn) tenker jeg er innført for å gjøre det lettere for kvinner å komme ut i arbeid etter fødsel. Ammefri er i utgangspunktet en rettighet uten kompensasjon, så det det koster for arbeidsgiver er i så fall redusert produktivitet. Mange arbeidsplasser gir lønn under ammefri, noe som tyder på at arbeidsgiverne tjener på å ha et godt samarbeid med kvinnelige arbeidstakere som ønsker seg tilbake i jobb tidlig. (Eller et generelt sett godt samarbeid med fagforeningen som har forhandlet fram godet).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 20:28   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Enig med Kanina og Kattas resonnementer, men kjenner ikke til forhistorien. Jeg har argumentert i den andre tråden for at ammefri er samfunnsøkonomisk forsvarlig i den grad det gjør det enklere for småbarnsmødre å være i jobb i stedet for å velge å være hjemme lenger. Arbeidstakere betaler skatt og bidrar med menneskelige ressurser til samfunnet, da er det fornuftig for samfunnet å legge til rette slik at flere jobber. Jeg bor for tida i Storbritannia og her er det veldig vanlig at mødre slutter å jobbe i maaaange år mens barna er "små". Men så er det også mange færre velferdsordninger for de som faktisk jobber mens de har barn.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.