|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvorfor har vi ammefri?For å amme selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor har vi ammefri?Jeg har tenkt på ammefri som et kompromiss mellom arbeidsplass og hjem. Det er lettere å gå ut i jobb tidlig om man har mulighet til å opprettholde ammingen. Det bør imidlertid være sammenheng med ressursene ammingen tar og ressursene jobben tar. Hvis arbeidstiden ikke er til hinder for å opprettholde ammingen synes jeg heller ikke man skal bruke ammefrien.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ammefri?Jeg kjenner ikke den politiske forhistorien, men jeg har tenkt på det like mye som en ordning for å kunne jobbe mens man ammer som å kunne amme mens man jobber.
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ammefri?Ammefri (uten lønn) tenker jeg er innført for å gjøre det lettere for kvinner å komme ut i arbeid etter fødsel. Ammefri er i utgangspunktet en rettighet uten kompensasjon, så det det koster for arbeidsgiver er i så fall redusert produktivitet. Mange arbeidsplasser gir lønn under ammefri, noe som tyder på at arbeidsgiverne tjener på å ha et godt samarbeid med kvinnelige arbeidstakere som ønsker seg tilbake i jobb tidlig. (Eller et generelt sett godt samarbeid med fagforeningen som har forhandlet fram godet).
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor har vi ammefri?Enig med Kanina og Kattas resonnementer, men kjenner ikke til forhistorien. Jeg har argumentert i den andre tråden for at ammefri er samfunnsøkonomisk forsvarlig i den grad det gjør det enklere for småbarnsmødre å være i jobb i stedet for å velge å være hjemme lenger. Arbeidstakere betaler skatt og bidrar med menneskelige ressurser til samfunnet, da er det fornuftig for samfunnet å legge til rette slik at flere jobber. Jeg bor for tida i Storbritannia og her er det veldig vanlig at mødre slutter å jobbe i maaaange år mens barna er "små". Men så er det også mange færre velferdsordninger for de som faktisk jobber mens de har barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|