Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasistiske grupper på Facebook og språkbruk ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-10, 13:07   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rasistiske grupper på Facebook og språkbruk ...

Jeg har kikket innom noen grupper på Facebook, som er fremmedfiendtlige og tildels også rasistiske m.m.
Det som har slått meg er at i vegginnleggene er det FRYKTELIG mye dårlig språk Jeg tenker da på skrivefeil generelt , samt banneord og dårlige setninger.
Jeg må innrømme at jeg gjør meg noen tanker om disse personene som skriver dette. Kan jo se på profilbildet at det er voksne mennesker.
Er det bare meg som har fordomsfulle tanker om medlemmer på slike grupper og da spesielt de som er aktive mtp veggmeldinger i sakens kjerne? Jeg må innrømme at jeg antar at de er dårlig uttdannede mennesker, litt "enkle" kanskje? Man kan jo i såfall strekke tanken litt lengre og tenke at manglende utdannelse og rasisme henger sammen. Ikke alltid, men kanskje ofte? Man ser jo også samme effekten i endel andre land. F.eks i Afghanistan, der det er mange fattige mennesker uten utdannelse. Der er det stor fremmedfrykt mot vesten, og god grobunn for ytterligående grupperinger som f eks Taliban. Hmmm.....

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? (Det har hendt at noen på min venneliste melder seg inn i denslags grupper, og da gremmes jeg Men det blir også en annen diskusjon.... :wink: )

Her er en link for å illustrere hva jeg tenker på... Denne gruppen er ment som et eksempel, og jeg leggger ikke opp til en Krekar debatt. Og hva jeg eventuelt synes om Krekarsaken har ingenting med mine tanker ovenfor å gjøre...
http://www.facebook.com/#/group.php?...5807038&ref=nf

Sist redigert av Carpe Diem : 27-01-10 kl 13:37.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 13:31   #2
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rasistiske grupper på Facebook og språkbruk ...

Jeg formelig flommer over av fordommer de gangene jeg beveger meg inn på slike gruppers område av ren nysgjerrighet.

Det er som man sier om bilulykker, man klarer ikke å se bort...

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 13:34   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg vet ikke om jeg vil kalle det fordommer en gang. Disse menneskene viser jo ganske tydelig at de ikke er spesielt oppvakte, både på den ene eller andre måten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 13:40   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det første som overrasker meg er de som bruker FB som et diskusjonsforum. Det var en vinkling jeg ikke har tenkt på før. Jeg bruker FB til å holde kontakt med venner og kjente. Men dette var helt på siden av tema i tråden.

Jeg er også proppfull av fordommer mot rasister og frp-velgere, og de ble jo ikke akkurat motbevist av det jeg leste på krekar-siden.

Men dette er altså nytt for meg. Jeg "av-venner" alle mine venner på facebook som melder seg inne i denne eller lignende typer grupper.

Selv er jeg medlem av grupper som "Vi som synes nrk-lisensen er verdt hver krone" osv. Men jeg må innrømme at jeg har lest veldig lite på sidene deres før jeg melder meg inn. Så jeg vet ikke egentlig om det er noe bedre der.

Gammel 27-01-10, 13:41   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg har bekjentskaper i gruppa. Jeg gremmes. Som en skrev i gruppa:

Sitat:

Nettopp slike handlinger (skytingen mot leil hans), er jo en av grunnene til at vi vil ha ham ut av landet. Dvs at denne gruppen undergraver seg selv!!!

Nå skal det sies at jeg ikke er av forkjemperene for å få ham ut av landet. Jeg har aldri skjønt helt greia med viktigheten av at terrorister og voldtektsmenn bør holde seg til avgrensende deler av kloden. Er det bedre at en somalisk kvinne i Somalia blir voldtatt, enn at en norsk kvinne i Norge blir det? Skjønner ikke logikken.

Gammel 27-01-10, 13:42   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker vel litt på samme måte som dere.
Jeg har enkelte "venner" på facebook som overrasker meg tilstadighet med sine uttalelser, og medlemsskap i grupper de antakelig ikke har gjort så mye research om på forhånd.
Jeg syns generelt det er en trend på facebook at man ikke sjekker opp nok rundt gruppene man blir med i. Jeg er veldig forsiktig, og vil ikke assosieres med grupper som ytrer meninger jeg ikke kan stå for. Det sier jo mye om personene det at de er medlemmer.

Akkurat når det gjelder utdanning så kan det vel kanskje ha en sammenheng ja. Men ikke nødvendigvis heller. Sånn jeg tenker og opfatter det har det mye med hvilke miljøer vedkommende er i, hvor vedkommende bor, er det på landet eller i byen. Og er dette en person som leser mye i nyhetene og er generelt oppdatert på det som skjer?
For jeg oppfatter ofte at de som ikke klarer å holde seg oppdatert er mer fordomsfulle, og raskere tar litt feil slutninger om ting, enn de som er oppdatert og informert om saker og ting.

Gammel 27-01-10, 13:45   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg avvenner glætt mennesker som blir med i horrible grupper på facebook. Heldigvis har det så langt bare gjort seg gjeldende i ett tilfelle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 14:45   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jo mindre du vet, jo lettere er du å lure. Generelt er det vel slik at folk med dårlige skrive- og leseferdigheter vet mindre enn andre (ser bort fra ulike former for dysleksi her), da får personen tilegnet seg mindre kunnskap og er mer utsatt for propaganda, jmf. Krekarsiden og Afghanistan.

Asj, jeg orker ikke belegge dette innspillet noe særlig, jeg skal egentlig skrive mer på noen rutiner, KJEDELIG.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 14:51   #9
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fjernet nettopp en perifer bekjent fra vennelista mi, siden personen skrev i statusfeltet at det var synd kula bomma. Slike folk er ikke mine venner.

Gammel 27-01-10, 15:02   #10
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Altså, når man melder seg inn i en gruppe leser man da igjennom alt som står der?
Det gjør ikke jeg. Jeg mener ikke alt det som alle de andre 100.000 i gruppa mener, men jeg er enig i hovedmålet med gruppa.

Som f.eks å få Kreaker ut av landet. Ja takk, få han ut.
Men hva alle andre skriver der inne følger jeg ikke med på.

Gammel 27-01-10, 15:03   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker ikke FB som et sted å diskutere på btw. Det har jeg forum til.

Gammel 27-01-10, 15:06   #12
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Jeg blir forresten litt satt ut av at man skal slette venner fordi de kanskje mener noe helt annet enn en selv..
Skal man bare ha venner som "mener det riktige", etter deres egen oppfatning av ting?
Det dere mener er det rette og alt annet er sprøyt?

Jeg har veldig mange Frp venner, men jeg klarer fint å være venn med de.

Gammel 27-01-10, 15:06   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Akkurat Mullaen klarer jeg ikke å oppdrive så mye sympati for. Men for meg er det et veldig langt skritt derfra til å aktivt gå ut å si at det var synd kula ikke traff. Jeg er mer likegyldig til det hele akkurat når det gjelder han.

Jeg har på lista mi også en aktiv FRP-politiker. Hun kjenner jeg som en klok og reflektert person, uten at jeg har gått i store politiske diskusjoner med henne. Men hun står ikke for lettvinte og rasistiske løsninger, og har heller ikke sett henne melde seg inn i slike grupper. Hun er en perifer venn i livet mitt men betyr mye for meg allikevel i form av at hun med sine ressurser har stilt opp for meg i tøffe tider. Så jeg siler ikke lista mi på bakgrunn av at noen er medlemmer i norges 2./3. største politiske parti.

Gammel 27-01-10, 15:11   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

.... Skal man bare ha venner som "mener det riktige", etter deres egen oppfatning av ting? ....

Personlig har jeg ikke noe problem med at andre, SÆRLIG mine venner, har andre meninger enn meg. Det er sånt det blir diskusjon av. Men det er et veldig langt stykke til å ha som venner folk som oppfordrer til drap på andre. Slik f.x. Krekar selv har gjort, men så er jeg da heller ikke venn med ham.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 15:17   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Personlig har jeg ikke noe problem med at andre, SÆRLIG mine venner, har andre meninger enn meg. Det er sånt det blir diskusjon av. Men det er et veldig langt stykke til å ha som venner folk som oppfordrer til drap på andre. Slik f.x. Krekar selv har gjort, men så er jeg da heller ikke venn med ham.

Jeg kjenner heller ingen som oppfordrer til drap.
Det er en helt annen sak, enn det å stemme på et annet parti, være medlem av grupper med sterke meninger osv.

Gammel 27-01-10, 15:20   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Jeg kjenner heller ingen som oppfordrer til drap.
Det er en helt annen sak, enn det å stemme på et annet parti, være medlem av grupper med sterke meninger osv.

Å si at det var synd kula bomma på hodet til Krekar er vel omtrent sidestilt med å oppfordre til drap. Det er ikke forenlig med å være min venn. Nå er det heller ingen av mine nære venner som har slike holdninger, og min "avvenning" gjaldt en person jeg knapt kjenner. Ikke stort tap for meg.

Gammel 27-01-10, 15:26   #17
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Men altså, for å komme tilbake til temaet i HI, så har jeg også bitt meg merke i denne tendensen.
Med skam å melde: Når slike meninger blir kombinert med dårlig ortografi og generell dårig språkbruk, blir det veldig nærliggende for meg å stemple disse menneskene som litt dumme, rett og slett.

Jeg synes Strå har en interessant vinkling her, det er nok noe i dette:

Jo mindre du vet, jo lettere er du å lure. Generelt er det vel slik at folk med dårlige skrive- og leseferdigheter vet mindre enn andre (ser bort fra ulike former for dysleksi her), da får personen tilegnet seg mindre kunnskap og er mer utsatt for propaganda, jmf. Krekarsiden og Afghanistan.

Gammel 27-01-10, 16:12   #18
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Å si at det var synd kula bomma på hodet til Krekar er vel omtrent sidestilt med å oppfordre til drap.

Jeg er enig med deg i det. Jeg rapporterte faktisk denne gruppen ...

Gammel 27-01-10, 16:17   #19
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Jeg synes også det er spennende å ha venner som har ulike meninger enn meg selv. Det kan bli mange fine diskusjoner utover de små timer av slikt
Men; jeg må ærlig si at i forhold til de vennene jeg velger å omgås jevnlig og nært med, så er jeg mest komfortabel med at vi deler nogenlunde samme menneskesyn og verdisyn generelt... som en felles plattform rett og slett. Så kan veldig mange andre ulikheter forøvrig krydre vennskapet og gjøre det utviklende og ikke minst spennende!

Sist redigert av Carpe Diem : 27-01-10 kl 16:34.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 16:37   #20
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Å si at det var synd kula bomma på hodet til Krekar er vel omtrent sidestilt med å oppfordre til drap. Det er ikke forenlig med å være min venn. Nå er det heller ingen av mine nære venner som har slike holdninger, og min "avvenning" gjaldt en person jeg knapt kjenner. Ikke stort tap for meg.

Misforstod du meg her nå? Jeg mente at det ikke var akseptabelt å oppfordre til drap. (da det eksempelet du viser over her)
Det jeg mente var rart var at man sletter personer som venner fordi de f.eks stemmer
andre partier eller melder seg inn i grupper man selv ikke liker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.