Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 21:24   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør lærere tåle å bli spyttet på?

---

Sist redigert av rine : 10-06-14 kl 07:07. Årsak: Dobbeltpost
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:27   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Klart en tulling. Jeg er for innskjerping av konsekvenser for barn i skolen. Gjør ikke foreldrene folk av de, så bør institusjonen har friere tøyler til å gjøre det.

Gammel 05-02-10, 21:27   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg aksepterer verken fysisk eller verbal sjikane.

Men jeg tror også at "hore" betyr "kom og snakk med meg" på pøbelsspråk.

Gammel 05-02-10, 21:28   #4
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Nei! Ikke evneveikt. Men, etter min mening, ikke så konstruktivt som det kunne vært. Men så er det sannsynligvis satt på spissen også. Du linker ikke til noe?! Går fint an å slå hardt ned på sjikane og se essensen i elevens problem på samme tid.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:29   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva han vil frem til, og det er ikke at lærere skal akseptere spytting og banning. Det han vil frem til er at man bør ha mage til å tåle alle utfordringene lærere gjerne møter på i løpet av en skoledag, og at man heller bør hjelpe fremfor å straffe slike elever.

Gammel 05-02-10, 21:29   #6
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Satan, så kjappe dere er her da

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:30   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen - og det inkluderer lærere - skal finne seg i å bli spytta på eller bli sjikanert på annet vis, det være seg verbalt eller fysisk.

Ja, det er mulig at "hore" betyr "kom og snakk med meg," men det bør likevel være rom for å si tydelig i fra at slikt språk finner jeg meg ikke i.

Gammel 05-02-10, 21:30   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Nei, lærere skal ikke tåle å bli spyttet på. Ingen skal. Og ingen skal spytte... Å spytte er ingen invitasjon til dialog.

Jeg tenker at "hore" heller ikke ville være særlig kommunikasjonsfremmende....

Gammel 05-02-10, 21:30   #9
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt skal de ikke tåle slikt!

Gammel 05-02-10, 21:31   #10
Frantzen
Passiv

Standard

Nei, det skal de ikke måtte tåle. Men de bør ha endel kompetanse på hvordan håndtere det uten å bidra til konflikt.
Og også på hvordan hjelpe elever som gjør sånt til å få bedre verktøy for å kommunisere.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:33   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ja, det er mulig at "hore" betyr "kom og snakk med meg," men det bør likevel være rom for å si tydelig i fra at slikt språk finner jeg meg ikke i.

Absolutt. Hvis ikke svikter vi på det groveste. Vi vil gjerne sende velfungerende, sosialt tilpassede mennesker ut i samfunnet.

Jeg er gjerne klinkende klar på at jeg på ingen måte aksepterer å bli snakket til på en nedvurderende måte. Samtidig som jeg er like klar på at jeg liker selve eleven. Det er aldri løgn heller. Jeg liker alltid selve eleven.

Gammel 05-02-10, 21:35   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at "hore" heller ikke ville være særlig kommunikasjonsfremmende....

Det er vel nettopp det han vil frem til, at kommunikasjons-skillsa til disse ungdommene ikke er på topp, og det må lærere forstå og ta konsekvensen av. Jeg syns utspillet hans er litt flåsete, men er enig i hva han egentlig formidler. Ungdommer som spytter og kaller lærere for hore blir ikke velfungerende av voldsomme straffer hvis ingen følger dem opp og viser forståelse.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:40   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel nettopp det han vil frem til, at kommunikasjons-skillsa til disse ungdommene ikke er på topp, og det må lærere forstå og ta konsekvensen av. Jeg syns utspillet hans er litt flåsete, men er enig i hva han egentlig formidler. Ungdommer som spytter og kaller lærere for hore blir ikke velfungerende av voldsomme straffer hvis ingen følger dem opp og viser forståelse.

Ja.
Jeg har nettopp tatt over en klasse der gutta gikk helt i vranglås med en lærer pga av det som skisseres over her. Vi fungerer utmerket sammen - og det er ikke fordi hun er crap og jeg er superduper. Det er fordi jeg setter grenser samtidig som jeg er veldig tydelig på at jeg liker dem som mennesker.

De sier det selv også. At de synes det er hyggelig å være sammen med en lærer som liker dem.

Jeg tar i utgangspunktet ikke drittoppførsel fra elever personlig. Om det vedvarer, så sjekker jeg gjerne, ved å spørre direkte om det er noe jeg gjør som de misliker siden de snakker surt/er negative. Da blir de gjerne forskrekket og svarer at nei, det er det ikke. De er ofte så fastlåst i eget opprør på mange fronter at de nesten ikke legger merke til egen negative oppførsel engang.

Gammel 05-02-10, 21:41   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vel, jeg aksepterer verken fysisk eller verbal sjikane.

Men jeg tror også at "hore" betyr "kom og snakk med meg" på pøbelsspråk.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner hva han vil frem til, og det er ikke at lærere skal akseptere spytting og banning. Det han vil frem til er at man bør ha mage til å tåle alle utfordringene lærere gjerne møter på i løpet av en skoledag, og at man heller bør hjelpe fremfor å straffe slike elever.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Nei, det skal de ikke måtte tåle. Men de bør ha endel kompetanse på hvordan håndtere det uten å bidra til konflikt.
Og også på hvordan hjelpe elever som gjør sånt til å få bedre verktøy for å kommunisere.

Jeg er også klar over at utagerende oppførsel kan være et "rop om hjelp," (klisjè) og at man selvfølgelig skal prøve å hjelpe de elevene det gjelder. Jeg aksepterer likevel ikke å bli sjikanert i klasserommet og elevene vet at slikt fører til atferdsanmerkning og samtale på bakrommet. (En atferdsanmerkning er en "straff," men å ikke gi det, vil være det samme som å si at det er fritt fram hvor hvilkensomhelst oppførsel på skolen.) Jeg er veldig tydelig på hva som er OK å si/gjøre i klasserommet og hva som ikke er det. Elever som ikke klarer å oppføre seg, blir rett og slett bedt om å gå ut. Jeg har jo også ansvar for læringsmiljøet til de andre 24 elevene, og lar aldri èn elev ødelegge for mange.

Gammel 05-02-10, 21:42   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Godt sagt. Jeg glemmer aldri den TV-aksjonen som omhandlet "pøbelbarn" og hvordan de ofte hadde det hjemme eller andre grunner til at de handlet som de gjorde. Ikke at det gjelder alle, men det er verdt å tenke over.

Gammel 05-02-10, 21:43   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hva er en "voldsom" straff for å kalle noen hore, da?

Gammel 05-02-10, 21:43   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tar i utgangspunktet ikke drittoppførsel fra elever personlig. Om det vedvarer, så sjekker jeg gjerne, ved å spørre direkte om det er noe jeg gjør som de misliker siden de snakker surt/er negative. Da blir de gjerne forskrekket og svarer at nei, det er det ikke. De er ofte så fastlåst i eget opprør på mange fronter at de nesten ikke legger merke til egen negative oppførsel engang.

Lurt. Tankevekkende det siste du sier der.

Gammel 05-02-10, 21:44   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det går an å være klar på at det ikke aksepteres, samtidig som man kan ta dem alvorlig/hjelpe dem. Jeg aksepterer ikke å bli kalt hore, men jeg er enig i at en lærer bør tåle det på den måten at man ikke hyler noe usaklig tilbake, men heller forsøker ta det videre på annen måte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:47   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg aksepterer ikke å bli kalt hore, men jeg er enig i at en lærer bør tåle det på den måten at man ikke hyler noe usaklig tilbake, men heller forsøker ta det videre på annen måte.

Ja, det er sånn jeg tolker "å tåle" også. Ikke at man skal smile svakt og la seg ydmyke/krenke.

Gammel 05-02-10, 21:48   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes det går an å være klar på at det ikke aksepteres, samtidig som man kan ta dem alvorlig/hjelpe dem. Jeg aksepterer ikke å bli kalt hore, men jeg er enig i at en lærer bør tåle det på den måten at man ikke hyler noe usaklig tilbake, men heller forsøker ta det videre på annen måte.

Det sier seg selv. Jeg har blitt kalt hore og lignende ting flere ganger, men jeg har aldri tatt det personlig. (Da er man uprofesjonell, mener jeg.) Når jeg reagerer med å snakke med elevene og gi atferdsanmerkninger, er det mest for eleven sin egen skyld. Jeg viser at oppførselen ikke er akseptert og at det de har gjort får konsekvenser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.