|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bør lærere tåle å bli spyttet på?--- Sist redigert av rine : 10-06-14 kl 07:07. Årsak: Dobbeltpost |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Klart en tulling. Jeg er for innskjerping av konsekvenser for barn i skolen. Gjør ikke foreldrene folk av de, så bør institusjonen har friere tøyler til å gjøre det.
![]() |
#3 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Vel, jeg aksepterer verken fysisk eller verbal sjikane.
![]() |
#4 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Nei! Ikke evneveikt. Men, etter min mening, ikke så konstruktivt som det kunne vært. Men så er det sannsynligvis satt på spissen også. Du linker ikke til noe?! Går fint an å slå hardt ned på sjikane og se essensen i elevens problem på samme tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg skjønner hva han vil frem til, og det er ikke at lærere skal akseptere spytting og banning. Det han vil frem til er at man bør ha mage til å tåle alle utfordringene lærere gjerne møter på i løpet av en skoledag, og at man heller bør hjelpe fremfor å straffe slike elever.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Ingen - og det inkluderer lærere - skal finne seg i å bli spytta på eller bli sjikanert på annet vis, det være seg verbalt eller fysisk.
![]() |
#8 |
Halloen!
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Jeg tenker at "hore" heller ikke ville være særlig kommunikasjonsfremmende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Nei, det skal de ikke måtte tåle. Men de bør ha endel kompetanse på hvordan håndtere det uten å bidra til konflikt. |
![]() |
![]() |
#11 |
By the Sea
|
Absolutt. Hvis ikke svikter vi på det groveste. Vi vil gjerne sende velfungerende, sosialt tilpassede mennesker ut i samfunnet.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Det er vel nettopp det han vil frem til, at kommunikasjons-skillsa til disse ungdommene ikke er på topp, og det må lærere forstå og ta konsekvensen av. Jeg syns utspillet hans er litt flåsete, men er enig i hva han egentlig formidler. Ungdommer som spytter og kaller lærere for hore blir ikke velfungerende av voldsomme straffer hvis ingen følger dem opp og viser forståelse.
![]() |
#13 |
By the Sea
|
Ja.
![]() |
#14 |
Halloen!
Jeg er også klar over at utagerende oppførsel kan være et "rop om hjelp," (klisjè) og at man selvfølgelig skal prøve å hjelpe de elevene det gjelder. Jeg aksepterer likevel ikke å bli sjikanert i klasserommet og elevene vet at slikt fører til atferdsanmerkning og samtale på bakrommet. (En atferdsanmerkning er en "straff," men å ikke gi det, vil være det samme som å si at det er fritt fram hvor hvilkensomhelst oppførsel på skolen.) Jeg er veldig tydelig på hva som er OK å si/gjøre i klasserommet og hva som ikke er det. Elever som ikke klarer å oppføre seg, blir rett og slett bedt om å gå ut. Jeg har jo også ansvar for læringsmiljøet til de andre 24 elevene, og lar aldri èn elev ødelegge for mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Godt sagt. Jeg glemmer aldri den TV-aksjonen som omhandlet "pøbelbarn" og hvordan de ofte hadde det hjemme eller andre grunner til at de handlet som de gjorde. Ikke at det gjelder alle, men det er verdt å tenke over.
![]() |
#16 |
Halloen!
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Hva er en "voldsom" straff for å kalle noen hore, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Lurt. Tankevekkende det siste du sier der.
![]() |
#18 |
I mål
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg synes det går an å være klar på at det ikke aksepteres, samtidig som man kan ta dem alvorlig/hjelpe dem. Jeg aksepterer ikke å bli kalt hore, men jeg er enig i at en lærer bør tåle det på den måten at man ikke hyler noe usaklig tilbake, men heller forsøker ta det videre på annen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
By the Sea
|
Ja, det er sånn jeg tolker "å tåle" også. Ikke at man skal smile svakt og la seg ydmyke/krenke.
![]() |
#20 |
Halloen!
Det sier seg selv. Jeg har blitt kalt hore og lignende ting flere ganger, men jeg har aldri tatt det personlig. (Da er man uprofesjonell, mener jeg.) Når jeg reagerer med å snakke med elevene og gi atferdsanmerkninger, er det mest for eleven sin egen skyld. Jeg viser at oppførselen ikke er akseptert og at det de har gjort får konsekvenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|