Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paris, tips om områder/hotell

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-10, 15:04   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paris, tips om områder/hotell

Vi skal til Paris i vinterferien med de to guttene på 16 og 8. Jeg har ikke vært der siden 1985, så jeg er ganske blank når det gjelder områder og hvor det er best å bo. Tar også gjerne imot konkrete hotell-tips og forslag til ting vi må få med oss.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 19:19   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris, tips om områder/hotell

Veldig glad for hjelp her.

Gammel 12-02-10, 19:24   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker aldri hvor jeg har bodd. Så jeg er ikke til så mye hjelp der.

Men, jeg vil foreslå å gå opp Eiffeltårnet, opplevelsen er mye sterkere enn om man tar heisen. Triumfbuen er verd et besøk. Og hvis dere har tid ville jeg ha reist til Versailles. En liten togtur fra Paris og helt fantastisk.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 19:26   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så veldig kjent i Paris, men Centre Pompidou bør dere gå på, både for det moderne kunstmuseet (som skulle være rikelig underholdende for begge guttene også, tror jeg) og for bygningen. Og så var området rundt den nye Triumfbuen veldig stilig hvis man har den aller minste sans for moderne arkitektur.

Sist bodde vi på et lite, rimelig hotell som var nær konserten vi skulle på - det var sentralt, lå like ved flere metrolinjer, og det var flere hyggelige kafeer rett ved, som vi kunne spise frokost og kvelds på. Jeg kan grave frem navnet hvis du vil - det er av den ganske enkle typen, altså, ikke noe fancy.

Gammel 12-02-10, 19:40   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bo i Marais Det er et steinkast fra Pompidousenteret, 3/4-arrondissement.
Det kan være ganske spesielt å bo i det jødiske kvarteret inni der, og det er masse små tråklete gater med underlige butikker som selger de merkeligste ting.

Av ting som ikke står i guidebøkene anbefaler jeg St. Chapelle. Det er en liten kirke på samme øya som Notre Dame, ved La Justice (samme inngangen faktisk, så du må gjennom et sånt sjekkpunkt - eller måtte hvertfall før).

Det er en vidunderlig vakker kirke innvendig, med de vakreste glassvinduer jeg noensinne har sett. Sørg for å gå opp i 2. etasje også

Litt avhengig av hvor bereist du er kan du egentlig droppe latinerkvarteret - det er veldig turistifisert. Ta deg heller turen til område Opera og de store handlegigantene Galeries LaFayette og Printemps. Gå INN i parfymeområdet til Galeries Lafayette og se OPP, det er vidunderlig "utsikt" der.

Fra Opera går dere ned til Louvre. Dere går forbi både noen usedvanlig dyre kafeer, en god engelsk bokhandel, og mye franske greier Men det er en fin storbysk gåtur på litt "fint" liksom.
Fra Louvre vandrer dere oppover Champs Elysees opp til Triumfbuen.

Det kan være kjekt å få med seg en båttur på Seinen, hvis dere ikke har altfor turistangst.
En tur innom loppemarked kan også være interessant, og en besynderlig opplevelse. En salig blanding av turister, rikfolk, mennesker med lite penger som prøver å selge ting osv. Ikke gi dere før dere er helt inne på området, der innendørsmarkedet ligger. På utsiden er det litt sånn "cheapo" men mye bedre inne. (Clignancourt/Ouen)

Pompidousenteret er kult, Louvre er flott men "spiser" masse tid, det er et museum på andre siden av elven der også ... som jeg ikke husker hva heter i farta - gammel jernbanestasjon - som er digert og bra.

Skal me sjå, var det da noe mer?

Sist redigert av m^2 : 12-02-10 kl 19:46.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 19:41   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk for svar. Vi er dessverre en familie med kraftig høydeskrekk, så vi kommer nok helt sikkert til å se på Eiffeltårnet fra bakkenivå. Det holdt for meg sist jeg var der.

Versailles har jeg veldig lyst til å se. Og Pompidou-senteret også. Svogeren min skal gi oss et hotell-tips, han er mye i Paris med jobben. Men jeg tar gjerne imot flere. Trenger ikke være fancy.

Gammel 12-02-10, 19:47   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Underskriver anbefalingen om Sainte-Chappelle. Vi var der forrige gang, på anbefaling fra m^2 og andre på FP. Den ligger ikke mange steinkast fra Notre Dame, og andre etasje er definitivt et must.

Gammel 12-02-10, 19:48   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror vi skrev samtidig - men ingen av mine tips utfordrer høydeskrekk (av en grunn)

Jeg er også mye i Paris med jobben, men da bor jeg i 6. eller 7. distrikt, og det er gør kjedelig både matmessig og opplevelsesmessig. Da er 3/4 mye bedre- men hold dere unna Les Halles-området. Det er særs kjipt på kveldstid.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 20:05   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leser det m^2 skriver så mener jeg at jeg også har bodd i nærheten av det jødiske kvarteret en gang, og at det var et fint sted, med mange gode små bakerier.

Og så er Pêre Lachaise, kirkegården med de berømte gravene, en morsom opplevelse. I hvert fall dersom du vil se Jim Morrissons grav. På 90-tallet var den fremdeles full av lys og blomster.

Gammel 12-02-10, 20:08   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mange gode små bakterier, leste jeg.

Den kirkegården snakket mannen min om, ja. Takker for mange gode forslag. Vi rekker nok ikke alt på tre og en halv dag, men det er fint å planlegge litt.

Gammel 12-02-10, 20:24   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Jeg ville virkelig prøvd å få med Versailles. Jeg husker at vi rodde på innsjøen og det var nydelig. Men hvordan det er i vinterferien vet jeg selvsagt ikke.

Gammel 12-02-10, 20:27   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Versailles er høyt opp på min liste, selv om det selvfølgelig ikke blir å ro rundt på innsjøen i sommerkjole.

Gammel 12-02-10, 20:36   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen tips egentlig, jeg vil bare ønske deg godt tur, og si at det var et fantastisk valg av reisemål for vinterferien!

Gammel 12-02-10, 20:48   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, det ble bestemt veldig raskt og tilfeldig igrunnen. Men guttene gleder seg, og dette skal bli bra.

Gammel 12-02-10, 21:07   #15
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Le Marais er kjempefint! St.e Chapelle også. Det museet som ble nevnt over her heter Musée d'Orsay og ligger som sagt i en nedlagt jernbanehall, hovedvekt på impresjonistene så vidt jeg husker. Mye mer overkommelig enn Louvre.

Og så ville jeg ellers spasert litt rundt, kikket innom fantastiske konditorier og kjøpt kake og ellers kost meg til døde.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:06   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

EuroDisney? Det må jo være morsomt for både store og små.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 22:08   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Blir ikke EuroDisney. Det er byferie.

Gammel 12-02-10, 22:21   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg signerer ang. Pompidou, det var virkelig verdt turen! Ellers er det ett bittelite Salvador Dali museum på toppen av Montmartre som var veldig flott, synes jeg. Da kan dere jo ta Sacre Cæur først, gå opp på toppen og så følge veien bort til "torget" øverst på Montmartre.

Les Halles har mange ok restauranter, vi bodde i Montmartre og jeg anbefaler virkelig det. Utrolig koselig og "Parisisk" bydel, synes jeg da. Fiskehandler og slakter med boder ute på fortauet, mange små fortauscafèer, ørsmå butikker med alt fra delikatesser til designerklær. Ett par gode restauranter har de også. Jeg vil nok bo der neste gang jeg reiser tilbake. Latinerkvarteret er også veldig flott.

Nå aner jeg ikke hvordan det er i påska, men jeg ville styrt unna Lovre om det er mye folk. Vi var der i høysesongen og det var virkelig ikke verdt turen. Alt for mange mennesker, utrivelig høylydt stemning og pressing og skubbing rundt kunstverkene. Pyton.

For shopping eller bare "se" synes jeg Lafayette og området rundt operaen er fint Også Champ Elysees da!

Mitt stalltips er å planlegge restaurantbesøkene og gjerne følge en god guide. Det er veldig lett å gå i turistfella med dårlig og forholdsvis dyr mat i Paris om man ikke har en plan for spisinga og det er utrolig kjipt

Gammel 12-02-10, 22:44   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk. Bra tips å ha en plan for spisingen, ja.
Jeg har vært i Louvre i august, og det var ekstremt fullt da. Nå er det ikke i påsken vi skal dit, men i vinterferien om 2,5 uker, kanskje ikke direkte høysesong da. Men det er vel kanskje et sted der det alltid er kø.

Gammel 12-02-10, 23:07   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

RUE D´AMSTERDAM, "Near Gare Saint Lazare and the Opéra district", hvordan er det sånn beliggenhetsmessig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.