|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Forskning på kvinner i akademia (i Norge)I mange norske universitets- og høgskolemiljø er det særs langt mellom kvinner i faste vitenskaplige stillinger. Finnes det noe forskning på hvorfor? Linker?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)Vil tro du finner noe av interesse her:
![]() |
#4 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)I denne rapporten fra NIFU STEP bør det være noen harde fakta. De har sikkert andre publikasjoner av interesse også .
![]() |
#5 |
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)Takk for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)
Det sto en lengre kronikk i Morgenbladet om dette temaet en gang i fjor. Den var skrevet av en kvinne med doktorgrad, som drøftet årsaker til at kvinner ofte ikke velger å forfølge forskningskarriere etter doktorgrad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)Her er noen aktuelle steder du kan begynne å sjekke. Hvis du ikke finner noe på nettsidene, kan du ringe dem og spørre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)Jeg vet ikke, men melder meg som forskningsobjekt.
Jente, des 06 Gutt, april 08 Sist redigert av Wix : 16-03-10 kl 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Fjellpiper
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Forskning på kvinner i akademia (i Norge)MER LØØØØNN til stipendiater! *stå på barrikadene*
![]() |
#11 |
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke uenig, men samtidig så er det jo en del forskingsmiljøer som faktisk lykkes med å rekruttere kvinner også. Og stipendiatene i disse miljøene har like dårlig lønn og sannsynligvis like mange barn som de som jobber i tungt mannsdominerte miljøer. Så jeg vil tro det finnes flere mekanismer her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Skal rømme
|
Som sagt jobber jeg i et sånt miljø - med litt flere kvinner enn menn, god tilrettelegging, like dårlig lønn og sikkert normalt antall barn. Men jeg føler at jeg ikke får vært med på alt jeg vil og mister sikkert karrieremuligheter av det - fordi jeg har barn. Det samme gjelder mine kolleger som også har barn, mens de single/barnløse og menn (med eller uten barn) kan være med på alt de vil og derfor får flere muligheter.
![]() |
|
|