|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Om holismeJeg ønsker meg jo et eget underforum for livssyn/filososfi/etikk her inne (og kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke kan opprettes!) - men "generell diskusjon" er vel stedet å poste tråder om temaet per i dag?
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Om holismeHvis jeg skulle vært "tilhenger" av et livssyn, så måtte det være holismen som kommer nærmest det jeg tror på. |
![]() |
![]() |
#3 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om holismeJeg deler ønsket ditt om et forum for livssyn og filosofi. Hvis slike innlegg postes på generelt blir det fort til en diskusjon om hva som kan bevises, noe som ødelegger for refleksjoner rundt opplevelser og tro.
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Om holisme
Hvorfor i all verden oppretter dere ikke en gruppe for det og sitter der og babler i fred og fordragelighet. Inn på kontrollpanel, under nettverking; sosiale grupper. Voilá! Så slipper man pisspreiket i offentligheten.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Tror du virkelig at diskusjonene ville fortone seg annerledes hvis vi hadde et slikt underforum? Jeg ser godt argumentet med at diskusjonene kan forsvinne i mengden på Generell diskusjon, men at folk skulle uttrykke meningene sine på annet vis i et underforum for tro og livssyn enn på Generell, det tviler jeg sterkt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
... med mjuke pigger...
Jeg ser for meg at det ville blitt mer samtaleform på et slikt forum og ikke kritiske meningsutvekslinger med formål om å ta noen. På generell diskusjon ser jeg for meg at det blir som tidligere, nemlig at det etterlyses begrunnelser i form av dokumentasjon og at det blir mange innlegg av svært negativ og nedlatende art, uten deltakelse i refleksjoner. Mulig jeg tar feil.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
Diskusjoner på FP har sjelden som formål å "ta noen". At noen har meninger som er sterkt i mindretall, er ikke det samme som at de er utsatt for forfølgelse, selv om kritikken kan virke massiv når man står alene eller nesten alene mot mange.
Hvorfor i all verden skulle man ikke etterlyse begrunnelser, kildereferanser og saklig debatteknikk fordi diskusjonen foregikk på et underforum for religion? Selvsagt ville det være samme "krav" om slikt, helt uavhengig av hvor diskusjonene foregikk; det er jo uansett de samme folkene som debatterer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Om holismeJeg tror kanskje diskusjonene hadde vært noe annerledes om de hadde ligget under et underforum som het "livssyn/religion" etc jeg. Fordi noe av den diskusjonen som kommer frem er jo nettopp dette, diskusjonen hvorvidt opplevelser er religiøse eller om de er objektivt sanne.
![]() |
#9 |
... med mjuke pigger...
Dette er to forskjellige ting. Det ene er spørsmål om religiøse opplevelser kan bevises eller påvises. Det mener jeg hører mest hjemme på Generell diskusjon.
![]() |
#10 |
... med mjuke pigger...
Saklig debatteknikk er alltid å foretrekke, mener jeg, men ser at ikke alle vekter det like høyt.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Hvis du skriver om en religiøs opplevelse, som udiskutabelt er en religiøs opplevelse, type "Jeg har konvertert til Islam", "Jeg tror på Jesus Kristus" eller "Jeg tror at jeg kommer til å ha evig liv", så vil du normalt ikke bli motsagt i det hele tatt, for det er jo ikke noe poeng å diskutere religiøse opplevelser som utelukkende er en personlig greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen motsetning mellom det å skrive om religion, livssyn og filosofi og det å henvise til saklige kilder. Dette er faktisk universitetsfag på høyeste nivå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
... med mjuke pigger...
Jeg ser at du holder deg til det religiøse i kommentaren din og det er bare en liten del av det jeg ønsker meg i et (under)forum. Livssyn og filosofi er mer enn religion, som i min forståelse er mer fastlagt og underordnet f.eks Bibelen, enn egne refleksjoner og tanker (selv om det er mulig å tenke selvstendig også innenfor slike rammer). Du kan også kalle det selvutvikling å være åpen for andre syn på livsspørsmål. Jeg tror at folk har godt av å se på andres virkelighet og føle litt på det.
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Poenget mitt er at du ikke vil oppnå "fredede" diskusjoner, uavhengig av underforum. Særdeles få på FP vil oppfatte et livssynsforum som et sted der et tema er unntatt for debatt. Ergo vil du ikke oppnå det du ønsker uansett hva vi kaller et eventuelt forum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om holismeJeg synes det hadde vært toppers med et underforum for livssyn og filosofi!
![]() |
#16 |
By the Sea
|
![]() Sv: Om holismePoenget med å ønske seg et underforum, er at det bidrar til ryddighet på forumet (der er jo derfor vi har se andre underforumene) samt at det gir temaet litt plass og fokus.
![]() |
#17 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Skulle gjerne møtt noen av disse newagerne du til stadighet refererer til |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Hva mener du? Dersom man sier "Jeg tror Jesus Kristus var Guds sønn", så er jo ikke det en påstand. Noe helt annet er det å si "Jesus Kristus var Guds sønn(punktum)." |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
Åh, det er da bare til å søke opp de diskusjonene som har vært her på FP det.
![]() |
#20 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Om holismeEt sånt underforum hadde vel vært fint?
![]() |
![]() |
|
|