|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Irriterende dialekter?Jeg har hørt flere ganger at andre har snakket om at de synes noen dialekter er "irriterende" eller "plagsomme" å høre på. Ei beskrev en gang for meg at hun nesten ville "vri" seg eller grøsset når hun hørte enkelte dialekter. Det var snakk om reaksjon med ubehag altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg er nok i en særstilling siden jeg ikke er norsk, og i utgangspunktet ikke hadde noe forhold til noen dialekter når jeg flyttet hit. Min oppfatning er derfor ikke preget av evt. fordommer som jeg måtte ha med fra langt tilbake.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg synes mange dialekter som er veldig "breie" er slitsomme. Jeg innrømmer at enkelte varianter av dialekter fra Stavanger, Trønderlag og Bergen er litt slitsomme. Men det er når de er skikkelig breie. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men det er vel ofte en kombinasjon med den som snakker. Ole Klementsen feks..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?Moldenser er forferdelig. Maken til sutrete og negativt tonefall, de høres bare så forferdelig kjipe ut, alle sammen. Som enkeltpersoner er de fleste moldensere jeg har møtt helt strålende, men dialekten er grusom.
![]() |
#7 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg syns alle dialekter har sin sjarm, det går mer på person enn dialekt når jeg finner noe irriterende.
![]() |
#10 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irriterende dialekter?ærendalsk er ikke favoritten. "Kan e sitte med du?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg lar meg ikke så lett irritere, men jeg har faktisk store problemer med å forstå ordentlig inndølstrysilenderboere. Helt alvorlig. Jeg trodde jeg alltid skulle skjønne alle nordmenn alltid, men en skikkelig trysiling på telefonen resulterer i usedvanlig mange scarlettaah-hæ-unnskyld-hva sa du-er.
![]() |
#14 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg kan bidra med at jeg elsker Ålensund-dialekten og synes det er nesten den nydeligste i Norge. Det er nesten så jeg kan bli snakket i seng.
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?
![]() |
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?
Nordlenninger kan få snakke meg i seng. Jeg liker det jo litt rått og pøkings med barskedialekt er bra.
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg syns ikke bergensdialekt er den vakreste heller. Jeg er glad jeg snakker verken tjuaguttaktig eller pent bergensk. Det er ikke bra i mine ører heller. :bergenser:
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg elsker dialekten de snakker på Stord, det er Norges aller, aller fineste dialekt og den bringer frem så mange lykkelige barndomsminner. :halvt stordsk:
![]() |
#20 |
intro
|
![]() Sv: Irriterende dialekter?Jeg kan tilstå at jeg ikke er så svak for uttaler som "isje", "isjæ", "itsjæ" og sånt for ikkje. Og så synes jeg det er rart at folk skriver (og sier) "lisje" i stedet for "litje" med kj-lyd.
![]() |
![]() |
|
|