|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva er forskjellen på bunad og festdraktJeg så en helt nydelig "bunad" i dag. Det var visst en beltestakk, uten tilknyning til sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktBeltestakken er fra Øst-Telemark, uansett hvordan den ser ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktSer ikke noe bilde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nå også i farger
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktDen var med lilla. Ikke blomster på skjørtet, bare en lilla kant. Og lilla bredt belte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdrakt
Det er vel sånn det blir når man velger bunad ut fra hva man liker og ikke tilknytning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
Beltestakk er en type bunad. (Bredt bånd rundt livet og rundt, vidt skjørt).
En bunad er en "godkjent" festdrakt. Personlig synes jeg det er synd at det er så strengt med bunader i Norge. Jeg ser godt verdien i å beholde et historisk perspektiv på klær - men da på et museum! Men jeg er en skikkelig bunadsrebell, jeg liker til om med Lise Sjåk Bræk.
![]() |
#8 |
Prematurmamma
|
Wow, der var det mye fint!
![]() |
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktDen eneste forskjellen jeg vet om, er at festdrakter er mye billigere enn bunad. Jeg ser ofte ikke forskjell, og jeg synes faktisk at en del av festdraktene er vel så pene som noen bunader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne var faktisk urolig flott. Jeg liker (desverre) ikke de tradisjonelle bunadene, og går generelt sett lite (les aldri) i kjole, men en slik en som dette kunne faktisk også jeg valgt å hatt som festdrakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktBunad har røtter i gamle klestradisjoner. Noen er fortsatt slik de ble brukt i "daglig bruk", mens andre er konsturert ut fra gamle bilder, gamle klær etc som de har funnet. Det er en del krav som skal oppfylles for at den kan godkjennes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktI søken etter den beltestakken du sikkert har sett (mener å ha lest at den beltestakken med lilla belte er en av de mest kjøpte bunadene i Oslo - uavhengig av tilknytning) fant jeg en side som het beltestakk.no - her kan man tydeligvis bestille stakken som man selv vil - så der virker det kanskje som det heller er en "festdrakt" enn en bunad?
![]() |
#13 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktEn bunad er et plagg som viser til tradisjonsrik klesdrakt, i større eller mindre grad designet og inspirert av lokal klesskikk og som er godkjent av en eller annen husflid.
![]() |
#14 |
Nei, Beltestakken er en bunad. Men man kan velge hvordan den skal se ut selv i forhold til belte, broderier og bånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktJa - så beltestakk er et "beskyttet" navn - og at det finnes et hav av varianter? De er så utrolig vakre altså...
![]() |
#16 |
Leser
|
Men hvorfor er det så fint at man skiller mellom bunad og festdrakter i praktisk bruk? Jeg synes tekstilhistorie er kjempeviktig! (Delvis for jeg selv er mye mer interessert i tekstil enn i kystfort som mannen min elsker ... *kremt* Men tekstilhistorie er også mye kvinnehistorie, og viktig som sådan.)
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
Ja, jeg er egentlig veldig enig med deg. Men stoler ikke helt på "folk" sin evne til å redigere og synse mellom gammelt og pent. Det blir fort rot i hop av det som er pent (les: moderne nå) og en hver tids "det beste" fra gamle dager.
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva er forskjellen på bunad og festdraktJeg er enig med Him, og jeg synes det finnes utrolig mange flotte festdrakter! (Mange stygge også, akkurat som med bunader.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er vel primært bunadene som ble designet på 1900-tallet fram til - tja, ca 1980? - som "fryser tiden" på denne måten. De fleste nyrekonstruerte bunadene som jeg vet om reflekterer nettopp det at folk kledde seg individuelt, og åpner for store valgmuligheter og mange ulike kombinasjoner. Likevel kan man ikke gjøre akkurat hva man vil; man har et visst utvalg å hente fra, og det synes jeg er riktig med tanke på at de fleste som kjøper seg bunad ikke har mye kunnskap på feltet.
![]() |
#20 |
Ingen tittel
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Der var det mye fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|