Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Jeg har et "bord" fra 1880-/-90-tallet

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-10, 21:18   #1
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Jeg har et "bord" fra 1880-/-90-tallet

som er et arvestykke fra min mormor. Hennes morfar eide dette bordet, og nå har jeg lyst å restaurere det litt, og ha det i stua.
Det er kirsebærfarget og temmelig slitt, så jeg kunne godt tenke meg at det ble hvitt eller svart.
Er det mulig å få gjøre dette proffesjonelt? Tør ikke prøve meg frem med å male selv, så lenge bordet er så pass gammelt.

Sist redigert av Plutti : 03-04-10 kl 15:43.
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:22   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har et "bord" fra 1880-90 tallet

Selvsagt! Du kan få det sprøytelakkert f.eks
Men det spørs hvor proft du vil ha det da. Ringer du en møbelsnekker med peiling på antikke møbler kommer de til å steile ved tanken på å male det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:41   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har et "bord" fra 1880/-90-tallet

Du må ikke male en antikvitet

Det skal være slitt.
Prøv og poler det med sånn poler-olje. Husker ikke hva det heter i farta.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:45   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Male et 100 år gammelt bord!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 22:47   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Så enig, så enig.

Et bord fra 1980-90 kan man male.

Gammel 15-03-10, 22:50   #6
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sitat:

Hvorfor ikke?? Om det er det som skal til for at bordet faktisk blir brukt, så ser jeg ikke problemet. Bedre det enn at det står å "råtner" på et loft. Ødelegger jo ikke bordet selv om man evt. maler det..

Gammel 15-03-10, 22:54   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

Hvorfor ikke?? Om det er det som skal til for at bordet faktisk blir brukt, så ser jeg ikke problemet.

Fordi man ødelegger det for all fremtid. Jeg synes det er trist å ødelegge noe som har overlevd i over 100 år fordi man skal tilpasse det til hva som er moderne akkurat nå.

Hvis alternativet er å kaste det, så er det selvsagt ett fett om man maler det eller ikke, men jeg ville heller latt bordet stå ti år på loftet i påvente av at jeg skulle få lyst til å bruke det i sin originale form enn å ødelegge det for å kunne bruke det her og nå.

Gammel 15-03-10, 22:57   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Polér det. Eller selg det til noen som vil ha det i originalfargen. Maler du det, er det ødelagt. Det kan ikke gjøres om.

Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:15   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er veldig trendy å male slike gamle møbler nå - eg blir heilt dårlig når eg ser det. Sjekk på NIB f.eks - det kryr av bloggar der gamle antikvitetar blir vist fram i ny versjon - kvitmalte og slitt.

Vel, det er jo ingen forbrytelse da, men personlig syns eg det er så leit. Det er vanskelig å få bort maling på ein god måte, og slik sett er møbelet ødelagt. Det er ikkje berre 100 år gamle møbler som blir malt, men også ting frå 50-60-talet. Kule ting i teak. Som er SÅ stilig i seg sjølv. Dei miste berre heilt sjela når dei er kvitmalt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 07:36   #10
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Et bord som er hundre år gammelt er pr definisjon en antikvitet og har en egen verdi i form av det. Maler du bordet er det i så måte ødelagt, og du reduserer verdien økonomisk av bordet til en tiendedel.
Stilmessig bør bordet være slik det er. Pynt heller opp med en vakker duk, en flott vase og blomster. Og kirsebærfargede møbler er på vei inn i "motebildet" igjen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 09:31   #11
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har et "bord" fra 1880-/-90-tallet

Ikke mal det!
Men det er forsatt mulig å få det restaurert/pusset opp igjen av noen fagfolk.
Har du bilder foresten:

Gammel 16-03-10, 22:55   #12
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Standard

Jo mer jeg tenker på det, jo mer er jeg villig til å høre på dere som har peiling. Dermed ser det ut til at jeg ikke maler/sprayer det
Forresten er parketten min "kirsebær natur", bokhyllen er i kirsebær og det samme er salongbordet.
Skal se om jeg ikke an få tatt et bilde

Gammel 16-03-10, 22:59   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

Hvorfor ikke?? Om det er det som skal til for at bordet faktisk blir brukt, så ser jeg ikke problemet. Bedre det enn at det står å "råtner" på et loft. Ødelegger jo ikke bordet selv om man evt. maler det..

Hvis du ikke er hypp på å bruke det kan du jo selge det og kjøpe det du egentlig har lyst til. Å male et 100 år gammelt bord som er ment å være trefarget er ikke å restaurere det altså. Å restaurere det er å sette det tilbake til sin originale form, ikke gjøre det moderne. Jeg syns møbler som er laget for å være trefarget skal få lov til å være det.

Flott du har ombestemt deg!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 23:22   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du kan jo fortsatt sette bort bordet for restaurering dersom du vil?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:21   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Det var godt å høre at du har ombestemt deg.
Jeg får helt vondt i antikvitetsgenet mitt når jeg ser malt ihjel slike gamle flotte ting.

Dessuten synes jeg det er kjempefint å ha gamle møbler blandet med helt moderne møbler. men det er meg da.

Gammel 17-03-10, 10:28   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer er jeg villig til å høre på dere som har peiling. Dermed ser det ut til at jeg ikke maler/sprayer det
Forresten er parketten min "kirsebær natur", bokhyllen er i kirsebær og det samme er salongbordet.
Skal se om jeg ikke an få tatt et bilde

Vil gjerne se bilde Gamle møbler er gjerne av veldig flott kvalitet. Og vel verdt å ta vare på.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:44   #17
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Standard

*dytt*

Gammel 03-04-10, 15:54   #18
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Kjempelekkert bord

Gammel 03-04-10, 15:57   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Du kan jo begynne med å kontakte en av disse: http://www.gulesider.no/gs/categoryL...ring+stavanger

Gammel 03-04-10, 17:48   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har et "bord" fra 1880-/-90-tallet (nå med bilder!!)

Det er kjempeflott som det er !

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.